44 343 läst ·
1 716 svar
44k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Som sagt, innan man fått tillbaka investeringen finns det ingen vinst.Sittställning skrev:
Det kan myckel väl vara att du har rätt, jag har en tråd där jag räknat lite exempel. Du får gärna kika på den.
Har du någon exempel kalkyl?
Vissa dagar har jag redan 0 (noll) i förbrukning vilket inte bär 30kwh som jag inte betalar överföring på.
Jag har batteri i huset samt elbil att dumpa överskottet i, det ger en verklig effekt.
Någon i tråden kom fram till att priserna måste sänkas med 80% på batterierna för att de skall fungera ekonomiskt.
Många som skaffar solpaneler och/eller batterier har en benägenhet att inte ta med alla kostnader och dessutom överdriva besparingarna i sina kalkyler…
Till att börja med ska du inte lyssna på Nissens, han gillar inte solceller och batterier och skriver ovanpå det ofta bedrägligt om alternativplaceringar.Z Zoofus skrev:Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.
Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.
Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.
Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.
Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.
Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?
Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Min åsikt är att hälften av svaret ligger i hur din privatekonomi ser ut, vad är målet med att skaffa det och att du tänker bo kvar i huset. Den andra är teknisk och man använder ju i första hand batteri för att ta sig igenom pristopparna, med din låga förbrukning, grattis, så kommer du förmodligen långt med ett batteri i de vanliga storlekarna, 12-15kWh. Gällande solceller är det bra om det går att sätta så att man fångar solen både morgon och kväll, då är priserna oftast högre och det du har i batteriet räcker längre.
Lycka till med projektet!
Effekten är märkbart direkt är poängen.Nissens skrev:
Som sagt, innan man fått tillbaka investeringen finns det ingen vinst.
Någon i tråden kom fram till att priserna måste sänkas med 80% på batterierna för att de skall fungera ekonomiskt.
Många som skaffar solpaneler och/eller batterier har en benägenhet att inte ta med alla kostnader och dessutom överdriva besparingarna i sina kalkyler…
Jag bryr mig inte mycket om vad andra säger, däremot tar jag gärna emot någon form av kalkyl från dig. Vore kul att jämföra.
Effekten? Om du köper en anläggning för tex 250 000kr så är den omedelbara effekten att du betalat 250 000kr för framtida elförbrukning och börjar med en kraftfull minuspost i din fina kalkyl. De pengarna är oerhört svåra att få tillbaka, sannolikt inte ens möjligt. Med 4% kapitalkostnad per år blir det inte lättare. Kapitalkostnaden tar de flesta inte ens med i glädjekalkylerna.Sittställning skrev:
Då kanske du inte bryr dig om att betala dyra pengar för att få lägre elräkningar heller?Sittställning skrev:
Rätt märkligt att man betalar ofantliga pengar för att få lägre elräkningar. Precis Som om kostnaderna för solpaneler och batterier inte är kopplade till elräkningarna. 😂😂
Jag har räknat på 2st 7kWh cykler per dygn utan förluster. Det blev knappt 250kr besparing i januari. Större batteri ger såklart mindre förtjänst per kWh.Sittställning skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L127
Oehört löjligt av nissens att gå in ocD djac skrev:Till att börja med ska du inte lyssna på Nissens, han gillar inte solceller och batterier och skriver ovanpå det ofta bedrägligt om alternativplaceringar.
Min åsikt är att hälften av svaret ligger i hur din privatekonomi ser ut, vad är målet med att skaffa det och att du tänker bo kvar i huset. Den andra är teknisk och man använder ju i första hand batteri för att ta sig igenom pristopparna, med din låga förbrukning, grattis, så kommer du förmodligen långt med ett batteri i de vanliga storlekarna, 12-15kWh. Gällande solceller är det bra om det går att sätta så att man fångar solen både morgon och kväll, då är priserna oftast högre och det du har i batteriet räcker längre.
Lycka till med projektet!
Tråkigt att du blir så nedlåtande, märkligt. Du borde kunna förlita dig på kalkyler och underlag som bevis istället.Nissens skrev:
Effekten? Om du köper en anläggning för tex 250 000kr så är den omedelbara effekten att du betalat 250 000kr för framtida elförbrukning. De pengarna är oerhört svåra att få tillbaka. Med 4% kapitalkostnad per år blir det inte lättare. Kapitalkostnad tar de flesta inte ens med i glädjekalkylerna.
Då kanske du inte bryr dig om att betala dyra pengar för att få lägre elräkningar heller?
Rätt märkligt att man betalar ofantliga pengar för att få lägre elräkningar. Som om solpaneler och batterier inte är kopplade till varandra. 😂😂
Ladda billigt, använd dyrt
Öka egenanvändning av solel
Undvika att sälja billigt och köpa tillbaka dyrt
Undvika effekttoppar
Flytta förbrukning i tid
Jämna ut lastprofilen
Minska köpt energi från nätet
Minska exponering mot pristoppar
Utnyttja prisvariationer istället för att påverkas av dem
Jag la för övrigt 160k totalt, inte 250k. 80k är återbetalda.
Jag tycker det är kanon att du är motvikt till glädjekalkylerna, men du är fruktansvärt negativ.
Till TS, tar man bästa glädjekalkylen och nissens ord, någonstans i mitten är sanningen.
I bästa fall 5 år återbetalning, i värsta fall 8år eller mer. Ju bättre du kan styra laster om och jobba smart med ditt hem desto bättre effekt får du.
Är det jobbigt med fakta?D djac skrev:
Om man skall ha en seriös diskussion så skadar det inte med fakta.
Som du kanske sett så finns det fler som går på fakta kring solpaneler och batterier.
Det finns en anledning till att solpanelsföretagen konkar på löpande band.
Kan du utveckla vad det har med lönsamhet av solpaneler/batterier att göra?D djac skrev:
Åsikter kan man ju ha, vi pratar antagligen olika saker eftersom jag inte går på åsikter, utan på ekonomi.
Tekniskt är det väl inga bekymmer, men ekonomiskt lönsamt blir det aldrig. Någon i tråden hade räknat på att priserna på batterierna behöver sänkas med 80% innan det är någon idé att fundera på det ur ekonomisk synvinkel.D djac skrev:
Självklart är det så, men det är ändå för dålig intjäning.D djac skrev:
Jag har räknat på det tidigare och det gick inte ihop då, och nu är förutsättningarna än sämre med borttagen 60 öring och andra elpriser…Sittställning skrev:
Hur undviker man det? Solpaneler producerar ju när elen är billig, och batterier är väldigt dyra… och elbehovet är störst på vintern när elen är dyrare och panelerna ger ytterst lite i Sverige.Sittställning skrev:
Vilken kapitalkostnad hade du i kalkylen?Sittställning skrev:
De 160k hade större köpkraft då än de har nu, vilket man skall ha med om man verkligen är intresserad av ROI.
Ok, jag ser mig mer som realistisk. Ekonomi är liksom inte en åsikt, det går att räkna på allt. Det är ju helt ok att skaffa batterier och solpaneler, men då får man motivera det med annat än ekonomi…Sittställning skrev:
Nja…Sittställning skrev:
Det ligger snarare på 15+ år.Sittställning skrev:
Som en jämförelse: globala indexfonder dubblar kapitalet på 7-10 år. (Fakta)
Jag förstår varför din kalkyl inte fungerar, du gör ett grundläggande antagandefel i vad batteriet faktiskt optimerar.Nissens skrev:
Jag har räknat på det tidigare och det gick inte ihop då, och nu är förutsättningarna än sämre med borttagen 60 öring och andra elpriser…
Hur undviker man det? Solpaneler producerar ju när elen är billig, och batterier är väldigt dyra… och elbehovet är störst på vintern när elen är dyrare och panelerna ger ytterst lite i Sverige.
Vilken kapitalkostnad hade du i kalkylen?
De 160k hade större köpkraft då än de har nu, vilket man skall ha med om man verkligen är intresserad av ROI.
Ok, jag ser mig mer som realistisk. Ekonomi är liksom inte en åsikt, det går att räkna på allt. Det är ju helt ok att skaffa batterier och solpaneler, men då får man motivera det med annat än ekonomi…
Nja…
Det ligger snarare på 15+ år.
Som en jämförelse: globala indexfonder dubblar kapitalet på 7-10 år. (Fakta)
Visst, börsen är historiskt en bra investering, men det är inte relevant här. Jämförelsen är mellan faktiskt elpris och den besparing som går att realisera genom styrning. Med nuvarande prisbild sparar jag tillräckligt för att landa på en prognos runt 5–7 år, och sommaren kommer sannolikt förbättra den ytterligare. Batteriet togs i drift i början av året.
Du räknar också fel på 60-öringen. Den får du inte när du lagrar el i batteriet. Vinsten ligger istället i att använda billig el vid dyra timmar, vilket inkluderar att du undviker elöverföringsavgifter, moms och pristoppar. Den effekten överstiger 60 öre i praktiken.
Ser gärna att vi behåller diskussionen inom batteri solcell än att flytta den till kontra börsen. Börsen är en bra investering, och har historiskt varit det. Skulle du kunna göra en exempel kalkyl;
10kw solcell
38kw batteri
160 000kr
Då blir det lättare att förstå hur du faktiskt tänker, hittils upprepar du bara en massa ord utan substans.
Jag kan räkna på mitt hushålls elförbrukning i SE3 och se vad solen skulle ha genererat senaste 12 månaderna och vad jag kunna använda samma timme och vad ett 38kWh batteri skulle möjliggöra att jag använder senare. Jag kan även räkna på vad ett så stort batteri skulle göra för att flytta förbrukning de månader solen ej genererar något.Sittställning skrev:
Jag förstår varför din kalkyl inte fungerar, du gör ett grundläggande antagandefel i vad batteriet faktiskt optimerar.
Visst, börsen är historiskt en bra investering, men det är inte relevant här. Jämförelsen är mellan faktiskt elpris och den besparing som går att realisera genom styrning. Med nuvarande prisbild sparar jag tillräckligt för att landa på en prognos runt 5–7 år, och sommaren kommer sannolikt förbättra den ytterligare. Batteriet togs i drift i början av året.
Du räknar också fel på 60-öringen. Den får du inte när du lagrar el i batteriet. Vinsten ligger istället i att använda billig el vid dyra timmar, vilket inkluderar att du undviker elöverföringsavgifter, moms och pristoppar. Den effekten överstiger 60 öre i praktiken.
Ser gärna att vi behåller diskussionen inom batteri solcell än att flytta den till kontra börsen. Börsen är en bra investering, och har historiskt varit det. Skulle du kunna göra en exempel kalkyl;
10kw solcell
38kw batteri
160 000kr
Då blir det lättare att förstå hur du faktiskt tänker, hittils upprepar du bara en massa ord utan substans.
Mitt hushåll gör av med 12500kWh hushållsel (VVB och LLVP - 5pers) och utöver det 7000kWh el till elbilar.
10Kwp anläggning skulle i min simulering ihop med ett 38kWh batteri resultera i 6786 kWh egenförbrukning och 2164kWh såld el.
egenförbrukningen skulle undvika köpt el för 3748 kr, men utöver det även 45+7öre (dvs 3528kr) i undviken elskatt och nätavgift.
Den sålda elen skulle behövt säljas för 1020 kr (när batteriet inte kunde ta emot mer).
Effektavgiften hanterar jag rätt bra utan batteri -ligger på 3kW sommartid och 5kW vintertid. Batteriet kanske kan göra 200kr/mån ytterligare.
De 4 månader batteriet inte används för solel kan man köpa den billigaste timmen på natten och sen igen den billigaste timmen mitt på dagen. Det sparar man 1636kr på.
Beräkningen görs utan hänsyn till lagringsförluster. Mitt eget förbrukningsmönster har tagits från Tibbers API. Ingen hänsyn har tagits till att jag kanske skulle flytta på någon förbrukning om jag hade solceller. Data från SMHIs solinstråling har används och jag räknar med att panelerna sitter på ett platt tak riktat rakt uppåt. Då jag räknat så får jag bara 9.000kWh/år produktion mot normala 10.000kWh för en 10kWp anläggnig? Diffen kan man väl skriva av som lagringsförluster...
Jag kan alltså få ett värde på anläggningen på totalt 12332kr/år.
Alltså tar det 13 år att spara in 160kkr utan hänsyn till kapitalkostnad/alternativränta. Då är det väl 2år vinst innan det är dags för batteribyte och inverterbyte. Sen kan man få rejäl avkastningen efter 20år när det bytet också är betalt.
Med en AI som optimerar batterilagringen (säljer solens första strålar på dagen för att ladda max först frammåt eftermiddagen) kan man kanske dubbla värdet av såld el från 1000kr till 2000kr?
Senaste 12 mån från 26-03-30 och bakåt.
April:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 6.1 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Min solar power required for production: 140 W / m2
Analysed with database until: 2026-03-28 04:00:00+00:00
Export: 0.00 kWh - valued at 0.00 SEK (incl VAT)
Self use: 396.17 (High: 130.71, Low: 265.46) kWh - valued at 306.86 SEK (incl VAT)
Self use arbitrage profit possible with 38 kWh battery:
With one daily cycle if 100% efficient (incl VAT):
531.54 SEK.
With two daily cycles if 100% efficient (incl VAT):
165.98 SEK from morning cycle.
328.42 SEK from afternoon cycle.
Feb:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 1.7 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Self use: 166.46 (High: 25.59, Low: 140.87) kWh - valued at 271.67 SEK (incl VAT)
595.66 SEK.
256.76 SEK from morning cycle.
252.12 SEK from afternoon cycle.
Jan:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.2 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Self use: 36.19 (High: 0.00, Low: 36.19) kWh - valued at 65.94 SEK (incl VAT)
632.20 SEK.
214.81 SEK from morning cycle.
297.05 SEK from afternoon cycle.
Dec:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.0 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Self use: 0.00 (High: 0.00, Low: 0.00) kWh - valued at 0.00 SEK (incl VAT)
363.47 SEK.
90.69 SEK from morning cycle.
158.30 SEK from afternoon cycle.
Nov:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.6 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Export:
Redigerat:
Det du visar är egentligen bara att din kalkyl för just ditt hushåll landar där, inte att batteri generellt är olönsamt.Attitudeswe skrev:
Jag kan räkna på mitt hushålls elförbrukning i SE3 och se vad solen skulle ha genererat senaste 12 månaderna och vad jag kunna använda samma timme och vad ett 38kWh batteri skulle möjliggöra att jag använder senare. Jag kan även räkna på vad ett så stort batteri skulle göra för att flytta förbrukning de månader solen ej genererar något.
Mitt hushåll gör av med 12500kWh hushållsel (VVB och LLVP - 5pers) och utöver det 7000kWh el till elbilar.
10Kwp anläggning skulle i min simulering ihop med ett 38kWh batteri resultera i 6786 kWh egenförbrukning och 2164kWh såld el.
egenförbrukningen skulle undvika köpt el för 3748 kr, men utöver det även 45+7öre (dvs 3528kr) i undviken elskatt och nätavgift.
Den sålda elen skulle behövt säljas för 1020 kr (när batteriet inte kunde ta emot mer).
Effektavgiften hanterar jag rätt bra utan batteri -ligger på 3kW sommartid och 5kW vintertid. Batteriet kanske kan göra 200kr/mån ytterligare.
De 4 månader batteriet inte används för solel kan man köpa den billigaste timmen på natten och sen igen den billigaste timmen mitt på dagen. Det sparar man 1636kr på.
Beräkningen görs utan hänsyn till lagringsförluster. Mitt eget förbrukningsmönster har tagits från Tibbers API. Ingen hänsyn har tagits till att jag kanske skulle flytta på någon förbrukning om jag hade solceller. Data från SMHIs solinstråling har används och jag räknar med att panelerna sitter på ett platt tak riktat rakt uppåt. Då jag räknat så får jag bara 9.000kWh/år produktion mot normala 10.000kWh för en 10kWp anläggnig? Diffen kan man väl skriva av som lagringsförluster...
Alltså tar det 13 år att spara in 160kkr utan hänsyn till kapitalkostnad/alternativränta. Då är det väl 2år vinst innan det är dags för batteribyte och inverterbyte. Sen kan man få rejäl avkastningen efter 20år när det bytet också är betalt.
Med en AI som optimerar batterilagringen (säljer solens första strålar på dagen för att ladda max först frammåt eftermiddagen) kan man kanske dubbla värdet av såld el från 1000kr till 2000kr?
April:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 6.1 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Self use: 396.17 (High: 130.71, Low: 265.46) kWh - valued at 306.86 SEK (incl VAT)
531.54 SEK.
Feb:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 1.7 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Self use: 166.46 (High: 25.59, Low: 140.87) kWh - valued at 271.67 SEK (incl VAT)
595.66 SEK.
Jan:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.2 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
632.20 SEK.
Dec:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.0 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
363.47 SEK.
Nov:
Estimated value from 10 kWp solar installation when combined with 38 kWh energy storage cycle count used 0.6 (excl energy tax and network transfer cost, incl VAT. Note: Assuming broker fee and network benefit cancel each other out)
Export:
Din modell bygger dessutom på flera försiktiga antaganden: du räknar lågt på solelproduktion, du tar knappt med lastflytt, du säger själv att du redan optimerat effektuttag rätt bra, och du räknar inte på någon mer avancerad styrning av laddning och urladdning.
Så det du egentligen har visat är inte att batteri är dåligt, utan att det blir mindre lönsamt när man redan har ett ovanligt optimerat utgångsläge och dessutom räknar konservativt.
Ditt exempel är säkert tillämpligt för många, batteri och solceller passar inte alla.
Tack för ett inlägg med substans!
Ja, det låter rimligt. Kompletterar man då med laddförluster och kapitalkostnader så hamnar man sannolikt på +15 år ROI. På 15 -20 år har en global indexfond fyrdubblat det ursprungliga kapitalet..Attitudeswe skrev:
Jag kan räkna på mitt hushålls elförbrukning i SE3 och se vad solen skulle ha genererat senaste 12 månaderna och vad jag kunna använda samma timme och vad ett 38kWh batteri skulle möjliggöra att jag använder senare. Jag kan även räkna på vad ett så stort batteri skulle göra för att flytta förbrukning de månader solen ej genererar något.
April:
531.54 SEK.
Feb:
595.66 SEK.
Jan:
632.20 SEK.
Dec:
363.47 SEK.
Nov:
Export:
Kul att du tog dig tid att sätta ihop detta, nu kommer väl solpanel/batteri förespråkarna att dissa din kalkyl och påstå att den är unik för dig.
Delvis är den ju det, men den är sannolikt en bra referens för väldigt många - om inte alla.
Skulle vara intressant att se motsvarande kalkyl från solpanel/batteri förespråkarna. Tyvärr får vi nog aldrig se det. (Märkligt 😉)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 649 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 649 inlägg
Kalkylen behöver också ta hänsyn till att i takt med att antalet batteriinstallationer ökar så kommer möjligheten att tjäna på prisskillnader att minska. På bara 5 år kan förutsättningarna ändras drastiskt.
Har man Tibber och en hyfsat representativ SHMI station så kan man själv labba med storlek på solceller och batteri...Nissens skrev:
Ja, det låter rimligt. Kompletterar man då med laddförluster och kapitalkostnader så hamnar man sannolikt på +15 år ROI. På 15 -20 år har en global indexfond fyrdubblat det ursprungliga kapitalet..
Kul att du tog dig tid att sätta ihop detta, nu kommer väl solpanel/batteri förespråkarna att dissa din kalkyl och påstå att den är unik för dig.
Delvis är den ju det, men den är sannolikt en bra referens för väldigt många - om inte alla.
Skulle vara intressant att se motsvarande kalkyl från solpanel/batteri förespråkarna. Tyvärr får vi nog aldrig se det. (Märkligt 😉)
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py
Självklart har jag optimerat lastuttag till en kostnad av 2-3000kr innan jag börjar titta på en egen produktions och lagringsanläggning.Sittställning skrev:
Det du visar är egentligen bara att din kalkyl för just ditt hushåll landar där, inte att batteri generellt är olönsamt.
Din modell bygger dessutom på flera försiktiga antaganden: du räknar lågt på solelproduktion, du tar knappt med lastflytt, du säger själv att du redan optimerat effektuttag rätt bra, och du räknar inte på någon mer avancerad styrning av laddning och urladdning.
Så det du egentligen har visat är inte att batteri är dåligt, utan att det blir mindre lönsamt när man redan har ett ovanligt optimerat utgångsläge och dessutom räknar konservativt.
Ditt exempel är säkert tillämpligt för många, batteri och solceller passar inte alla.
Tack för ett inlägg med substans!
Jag köper el för under 10.000kr/år i SE3. 19.000kWh.
Lastflytt är med till 100% i min beräkning. Till och med för "snällt" då jag räknar att hela batteriet kan laddas upp på en timme vintertid för att sedan laddas ur perfekt mot lasten på dyraste timmarna (med kunskap om vilken lasten blir den sista timmen då det finns laddning i batteriet)
Jag räknar aldrig på att sälja från batteriet då första kronan ju går till skatt, nät och slitage. Om det en gång i veckan blir ett elpris på 3+kr där man kan köpa tillbaka för 1kr så kan du väl lägga på 2000kr/år om du vill...
Stödtjänster är intressant, men svårt att räkna på vad dom kan ge om 2-3år.
Redigerat: