35 464 läst ·
1 472 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag blev förvånad över hur mars månad blev för mig. April lär vara fantastiskt. Snitt per dag i besparing för mig är då 44kr (4k/90dagar)D djac skrev:
Jag kommer fortsätta räkna ihop mina månader. Tror planar ute lite fram i sommar. Då har jag för lite förbrukning så jag kommer fylla både batteri och bil vilket innebär att jag kommer ligga på överproduktion som jag måste sälja / begränsa.
Men hittils i år hade jag tjänat mer på en större anläggning. Planerar 10 paneler mot förmiddagens sol för att plocka morgontimmarna mer effektivt.
Jag har rätt mycket paneler, en 15kW växelriktare, och gissar att det hjälper, mars var tydligt plus för mig skulle gissa ca 550-600 plus.Sittställning skrev:
Jag blev förvånad över hur mars månad blev för mig. April lär vara fantastiskt. Snitt per dag i besparing för mig är då 44kr (4k/90dagar)
Jag kommer fortsätta räkna ihop mina månader. Tror planar ute lite fram i sommar. Då har jag för lite förbrukning så jag kommer fylla både batteri och bil vilket innebär att jag kommer ligga på överproduktion som jag måste sälja / begränsa.
Men hittils i år hade jag tjänat mer på en större anläggning. Planerar 10 paneler mot förmiddagens sol för att plocka morgontimmarna mer effektivt.
Menar Du 550-600 kr plus efter du har räknat in abonnemang, överföringsavgift och energiskatt?D djac skrev:
Det är ju riktigt bra i så fall.
Vi kommer har ca 450 kr i totala elfaktura för Mars (har inte kommit än). Då är det inkl abonnemang, överföringsavgift och energiskatt.
(Har lagt en halv säck pellets hela Mars månad.)
Det blir tillgodo pengar, alltså såld el xx kr per kWh som landar på ett tillgodo konton. Detta betalar sen delar eller hela kommande räkningar.H he-peter skrev:Menar Du 550-600 kr plus efter du har räknat in abonnemang, överföringsavgift och energiskatt?
Vi kommer har ca 450 kr i totala elfaktura för Mars (har inte kommit än). Då är det inkl abonnemang, överföringsavgift och energiskatt.
Sparar man kWh i batteri så blir det betydligt bättre efter som du kan kapa bort både moms och avgifter helt. Vilket då landar på ca 1400kr för producerad el i mars.
450kr inkl allt låter som du har väldigt bra optimerat hus.
Nej, nej, elnät får leva sitt eget liv, jag har inte tillräckligt med grejer för att rå på den räkningen!H he-peter skrev:Menar Du 550-600 kr plus efter du har räknat in abonnemang, överföringsavgift och energiskatt?
Det är melodin!H he-peter skrev:Menar Du 550-600 kr plus efter du har räknat in abonnemang, överföringsavgift och energiskatt?
Att hålla nere effektbehovet är den absolut bästa lösningen. 😊
Att betala stora pengar för att få ner elräkningen ger dyr el. Att få ner effektbehovet är överlägset. 😊
Redigerat:
Jag citerar mig själv för att tillföra perspektiv, målet för mig var att få bort sårbarheten med höga elpriser, dels ur ett bekvämlighetsperspektiv, och dels som en ekonomisk risk, jag ser ett värde i de två, att jag sen kan göra detta fullt finansierat och till och med med vinst är positivt. Jag är inte så bekymrad över elnätsräkningen då jag inte ser samma risk i denna, elen kan ju med lätthet öka med 1000% men jag ser inte att elnätskostnaderna har samma volatilitiet.D djac skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Såg du min vinst hittils i år? 4k. Och mars lär stegra det till 6k MINST.Nissens skrev:
Det är ett bra läge att installera batteri nu, speciellt om man redan har solceller.
Vi har både timpris och solceller. Inget batteri.Sittställning skrev:
Det blir tillgodo pengar, alltså såld el xx kr per kWh som landar på ett tillgodo konton. Detta betalar sen delar eller hela kommande räkningar.
Sparar man kWh i batteri så blir det betydligt bättre efter som du kan kapa bort både moms och avgifter helt. Vilket då landar på ca 1400kr för producerad el i mars.
450kr inkl allt låter som du har väldigt bra optimerat hus.
Vi flyttar i princip all förbrukning till antingen lågpris timmar, eller när solceller producerar.
Låter som ni kan styra rätt mycket last, nästa steg för mig är att kunna styra varmvatten produktionen mer effektivt.H he-peter skrev:
Poängen med batteri är att du slipper elöveringsavgifter och skatter, så även om priset är billigt drabbas man av massa avgifter, batteriet mitigerar stora delar av dessa därav min stora besparing i mars, ska bli spännande att se hur april kommer se ut.
I min initiala kalkyl räknade jag att jag skulle köpa billig el och sälja dyrare men jag ser att det är knappt lönt.
Jag räknade heller inte att vi skulle ladda batteri och bil på min klena 16amp säkring, så jag får uttöka mina laddkvartar. Däremot blir det galet billigt nu när solen kommer fram.