Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Numera är förutsättningarna helt annorlunda, och det var det jag syftade på att ”alla” vet att tåget gått.
Helt annorlunda är en grov överdrift. Det är fortfarande elpris och undvika kostnader vi pratar om.

Men eftersom du varken har en kalkyl eller solceller förväntar jag inte mig mycket heller.Men du får gärna höra av dig ifall du vill ha en privat tour av min anläggning. Nu i september har vi extra visning hur jag sammankopplat VR 1 och 2 mjukvarumässigt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, spread ska jag lägga till, data in via API. Kommer eventuellt att bygga direktintegration mot det system jag själv har.

GDPR är ju bara intressant sett till att spara fakturor som har personlig data, att mata in import, export, förbrukning, spotpris etc är inget personligt. Ganska lätt som användare av appen att undvika att dela personliga data för tillfället. Inget jag kommer att lägga massa energi på eftersom all data kan raderas och ses av den som använder appen samt att detta inte är kommersiellt.

Oklart om jag hänger med sett till dina fakturor, som jag förstod det har du all data redan? Då går det ju snabbt att lägga in även i denna applikation via API även utan att leta fakturor, eller missar jag något? Vore intressant att se hur stor diffen blir mellan denna, för tillfället, enklare modell kontra din mer avancerade spread modell.
Om du orkar pilla.. du vet att du kan hämta full data från Tibber, jag tänker att detta plus lokal info från batteri/smartmätare kan ge svaren?

D
Sittställning Sittställning skrev:
5 år solceller, återbetalda.

Batteri taktar på 5år, detta året har varit toppen 😁

Förstår inte hur du kan kalla Pelle så kunnig, inte bara har han missat alla varningsflaggor men också trott att han skulle tjäna massa pengar på en stor anläggning.

Jag säger bara att en lagom anläggning för husbehovet och lite till är toppen, och defintivt återbetalar sig, speciellt om man installera förr.

Jag tror Pelle inte bara räkna fel en gång utan två gånger, en vid investeringen och en gång till när han sa att det inte går bra. Jag tror det går toppen för Pelle! Blir förvånad om han inte gjort en rejäl vinst detta året.
Jag personligen tycker att man ska ha så stor man kan, paneler är billigt och fördelen är att man producerar mer vår/höst, då är elen dyrare. Inte stirra sig blind på toppeffekten utan kika på okt-nov exempelvis.

Sittställning
D djac skrev:
Jag personligen tycker att man ska ha så stor man kan, paneler är billigt och fördelen är att man producerar mer vår/höst, då är elen dyrare. Inte stirra sig blind på toppeffekten utan kika på okt-nov exempelvis.
Jo sant, vädersträck. Fokusera lite på att hitta spridning än just toppeffekt är nog en väldigt bra idé.

Nissens
5 år solceller, återbetalda.

Batteri taktar på 5år, detta året har varit toppen 😁

Förstår inte hur du kan kalla Pelle så kunnig, inte bara har han missat alla varningsflaggor men också trott att han skulle tjäna massa pengar på en stor anläggning.

Jag säger bara att en lagom anläggning för husbehovet och lite till är toppen, och defintivt återbetalar sig, speciellt om man installera förr.

Jag tror Pelle inte bara räkna fel en gång utan två gånger, en vid investeringen och en gång till när han sa att det inte går bra. Jag tror det går toppen för Pelle! Blir förvånad om han inte gjort en rejäl vinst detta året.
Så de i tråden som visat något helt annat har alla fel?
Du verkar leva i någon pdseudo verklighet… på riktigt.
Nu när vinterhalvåret närmar sig, vad är det som fixar den fina besparingstakten du måste hålla?

Att du inte begriper att Pelle är kunnig kan ju bero på att han är seriös och ingenjörsmässig, vilket du inte har en aning om vad det är. Du har visat att du inte vet någonting om hur en kalkyl ser ut som visar en hel bild av hur lönsamheten är. Om det går riktigt bra får du tillbaka investeringen för panelerna på 15 år, men det är högst osäkert. Batteriet betalar sig aldrig under sin tekniska livslängd. Så, du har dyrare el än oss andra.

Själv har jag gratis el resten av livet utan paneler på taket, och även om jag flyttar. 😊 Andra investeringar jag gjort som är lönsamma på riktigt finansierar den. 😊

Elen har ju varit snorbillig på dagtid hela sommaren så du lär ju ha fått rätt dåligt betalt. Elräkningarna är på hundralappar i månaden trots att jag laddar bilen på nätterna (använder den på dagarna).

Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Så de i tråden som visat något helt annat har alla fel?
Jag har redovisat hur jag räknar och vilka faktiska kostnader och besparingar jag utgår från. Om du anser att kalkylen är fel är det enkelt att visa: peka ut vilken post, vilket antagande eller vilken beräkning som är fel och visa din egen uträkning.

Att hänvisa till Pelle, resten av tråden eller min påstådda okunskap tillför inget till sakfrågan.

Lägg upp siffrorna så jämför vi dem. Fram till dess finns det egentligen inget konkret att bemöta.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Själv har jag gratis el resten av livet utan paneler på taket, och även om jag flyttar.
Wow, vilket avtal du har fått till. Berätta, vilken leverantör är det som skänker energin till dig?

Kan du lägga upp en faktura där det tydligt visas att du betalat noll och nada för energin, skatt, överföringsavgift och månadsavgift?

• Gilla
  • Wow
Bruzze och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Behöver jag säga mer 💰💰

• Två elräkningar med belopp 0 kr, förfallodatum 2026-09-28 och 2026-08-28, båda med status betald.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Bruzze och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Behöver jag säga mer 💰💰
Japp, du behöver redovisa hur mycket du har betalat för att minska elräkningarna.
Det är ju inte direkt gratis. Sedan tycker jag att du skall visa motsvarande räkning för nov-jan. 😂😂

Det är sååä tröttsamt att se dessa mess som inte ger hela bilden…
Så oseriöst det kan bli.

Behöver jag säga mer
Hur gjorde du för att betala 0 kronor? 🤔

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Japp, du behöver redovisa hur mycket du har betalat för att minska elräkningarna.
Det är ju inte direkt gratis. Sedan tycker jag att du skall visa motsvarande räkning för nov-jan. 😂😂

Det är sååä tröttsamt att se dessa mess som inte ger hela bilden…
Så oseriöst det kan bli.
Är du läskunnig, jag har skrivit det 7 ggr 🤣
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gjorde du för att betala 0 kronor? 🤔
Står i tråden 🫣🔥

kashieda kashieda skrev:
Wow, vilket avtal du har fått till. Berätta, vilken leverantör är det som skänker energin till dig?

Kan du lägga upp en faktura där det tydligt visas att du betalat noll och nada för energin, skatt, överföringsavgift och månadsavgift?
Det är väl uppenbart att det rör sig om investeringar på börsen som avkastar mer än elen kostar att köpa in.
Avkastningen används för att betala inköp av el, kapitalet är intakt och fortsätter avkasta.

Fördelen mot paneler är att kapitalet kan tas ut när som helst för att köpa något, paneler däremot är ju värdelösa på allt annat än elproduktion, så på vintern är dom värdelösa, bara en kostnad.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Behöver jag säga mer 💰💰
Kan du visa intäkten överskottet av såld el också?

D Dilato skrev:
Det är väl uppenbart att det rör sig om investeringar på börsen som avkastar mer än elen kostar att köpa in.
Avkastningen används för att betala inköp av el, kapitalet är intakt och fortsätter avkasta.

Fördelen mot paneler är att kapitalet kan tas ut när som helst för att köpa något, paneler däremot är ju värdelösa på allt annat än elproduktion, så på vintern är dom värdelösa, bara en kostnad.
Men då är ju inte elen gratis, utan det är avkastningen på investeringen som används för att betala.

Så kan man tydligen absolut inte räkna när det är solceller och batteri som är investeringen.

• Gilla
Bruzze och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men då är ju inte elen gratis, utan det är avkastningen på investeringen som används för att betala.

Så kan man tydligen absolut inte räkna när det är solceller och batteri som är investeringen.
Panelerna är ju kapitalet, avkastningen är elen.

Kapitalet är förbrukat när man investerat i panelerna och batteri.

Innan panelerna och batteri har betalats av ligger man ju minus på kapital, alltså har man en kostnad för att producera den "gratis" elen.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.