57 660 läst ·
2 093 svar
58k läst
2,1k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag har koll på honom, han har inte uppvisat en kalkyl. Varför litar du blint på honom?Nissens skrev:
Ser inga siffror att beräkna i detta inlägget heller, bara trams.Nissens skrev:
Hans besked stämmer ju med det alla som ser obkjektivt på detta också ser. Även dina idéer om att ladda bilen med solcellerna på dagarna och köra bilen på nätterna säger ju något, eller hur?
Nej, du har inte visat att den går bra eftersom du bl.a inte har med allt på kostnadssidan i dina kalkyler.
Ekonomiska kalkyler är inte subjektiva, de skall baseras på fakta om de skall vara värda något. Roligt att du erkänner att det är subjektiva siffror du har, det har jag påpekat sedan länge.
Det är väl du som slirar med dina fiskehistorier. Jag är inte mycket för sådana.
Gäller det de andra i forumet som visat att dina fiskehistorier är helt orimliga också?
Du få försöka se skillnad på objektiva kalkyler och fiskehistorierna.
Japp, det gäller de med ”subjektiva” kalkyler… 😊
Ska du försöka vara seriös eller?
Ja, du kan ha rätt, han är kanske smart annars, och detta var det enda dumma han gjort i hela livet men du måste hålla med om att han verkar inte så smart, om jag förstår huvuddragen så tänkte han bli elproducent, ansluten som en enskild abonnent utan möjlighet att teckna kommersiella avtal eller ens dra moms, var det planen?Nissens skrev:
Han är en seriös ingenjör, han tjänade bra på anläggningen runt 2022, och nu säger han att det är småpengar den ger. Det finns ingen anledning att tvivla på det han säger. Om du känt till något om honom så hade du förstått.
Hans besked stämmer ju med det alla som ser obkjektivt på detta också ser. Även dina idéer om att ladda bilen med solcellerna på dagarna och köra bilen på nätterna säger ju något, eller hur?
Nej, du har inte visat att den går bra eftersom du bl.a inte har med allt på kostnadssidan i dina kalkyler.
Ekonomiska kalkyler är inte subjektiva, de skall baseras på fakta om de skall vara värda något. Roligt att du erkänner att det är subjektiva siffror du har, det har jag påpekat sedan länge.
Det är väl du som slirar med dina fiskehistorier. Jag är inte mycket för sådana.
Gäller det de andra i forumet som visat att dina fiskehistorier är helt orimliga också?
Du få försöka se skillnad på objektiva kalkyler och fiskehistorierna.
Japp, det gäller de med ”subjektiva” kalkyler… 😊
Jag har knåpat lite på en applikation för att hålla koll på avkastningen från solcellsanläggningar, ifall någon vill testa lite och komma med feedback vore det tacksamt. Vore kul om man kunde få till något som även andra kan få nytta av 😀
Jag har även byggt in stöd för AI analyser, men detta är inte aktiverat i demoläget då det kostar mig en massa pengar att göra dessa API anrop för att analysera PDF-fakturor. Men det funkar på mina EON, Tibber samt Fortum fakturor jag testat med. Ska se om jag kan få till så att man kan koppla sin egen LLM via URL och API token på något smidigt sätt för de vanligaste, typ Anthropic samt OpenAI.
Så för er som har lust att test den i ett demoläge så är det bara att köra på!
Solar System ROI (demoläge login)
Jag har även byggt in stöd för AI analyser, men detta är inte aktiverat i demoläget då det kostar mig en massa pengar att göra dessa API anrop för att analysera PDF-fakturor. Men det funkar på mina EON, Tibber samt Fortum fakturor jag testat med. Ska se om jag kan få till så att man kan koppla sin egen LLM via URL och API token på något smidigt sätt för de vanligaste, typ Anthropic samt OpenAI.
Redigerat:
Finns det en dokumentation på hur du gör uträkningen? Även om du ställer siffror i relation till något?Walle85 skrev:
Jag har knåpat lite på en applikation för att hålla koll på avkastningen från solcellsanläggningar, ifall någon vill testa lite och komma med feedback vore det tacksamt. Vore kul om man kunde få till något som även andra kan få nytta av 😀
Solar System ROI
Yes, det syns inte på /login, man får gå till solar.kungwaz.se, längst ner på sidan försöker jag lista upp hur det beräknas.
Walle85 skrev:
Fattar, därför jag gillar home Assistant kan få det bästa av båda världar. Kör en hel del med expander så kan man djupdyka när man känner för det.Walle85 skrev:
Kör man mcp med en lämplig ai får man enorma fördelar eftersom allt är integrerat, bil, växelriktare 1 och 2, energimätare etc.
Roligt, en fråga, använder du bara fakturan som indata, eller tar du exempelvis hänsyn till egenförbruknings värde baserad på det aktuella 15-minuterspriset?Walle85 skrev:
Eftersom jag inte har integration mot växelriktaren implementerat (ännu) så är det fakturans värden som gäller samt Nordpool medelspotpriset.
Nästa steg är att lägga till stöd för att ladda upp data från växelriktare via API token appen så att den kan beräkna mer exakt, typ hur batteriets cykler bidrar samt set solceller spar per kvart.
Nästa steg är att lägga till stöd för att ladda upp data från växelriktare via API token appen så att den kan beräkna mer exakt, typ hur batteriets cykler bidrar samt set solceller spar per kvart.
Det vet du om du har koll på honom. Den snubben tar inga genvägar.Sittställning skrev:
Det du kallar trams är från verkligheten. I vanlig ordning förkastar du allt som motsäger din agenda.Sittställning skrev:
Du skall nog inte ställa högre krav på andra än vad du ställer på dig själv…Sittställning skrev:
Tänk om du lagt hälften så mycket tid på att få klart din kalkyl som att förklara varför Pelles kalkyl som vi inte heller har sett är världsfenomenal och jättebäst.Nissens skrev:
Då kanske du varit färdig nu.
Eller hur. Sitter på ett fik under en dagstur med hojen just nu, du tänker att jag skulle ha datorn på styret? 😂😂kashieda skrev: