18 905 läst ·
112 svar
19k läst
112 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2026 - Vilken rekommenderas idag?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Blanda inte ihop Luba 2 med Luba mini 2 .pacman42 skrev:
Jag har inte så stora ytor (1000 m2 knappt), men den är komplex. Det är när det är komplext som Luba 2 får problem. Som jag skrivit tidigare:
1) den går över gränsen när den vänder flerpunktsvändingar (vänding på platsen går inte, det sliter för mycket), inte hela världen om man inte har ett dike eller ett stup på andra sidan. Jag håller på att testa om en buffertzon löser det, en zon där den bara får klippa längs med zonens gräns. Det bör fungera då det är när den vänder som den har problem.
2) Den hittar genvägar och rätar ut avståndet mellan GPS-punkter. Detta blir absolut värst när den tar en genväg mellan benen i ett U. Detta har jag löst genom att dela upp i två ytor.
3) sedan är språket i appen på både svenska och engelska horribelt. Man får prova sig fram för att förstå vad den menar.
4) att rita om gränsen är en så korkad funktion då den ställer sig och snurrar på stället vid både start och stopp. Har man hinder där man ritar om vill man inte att den snurrar utanför gränsen. Det enda sättet jag hittat att lösa detta på är att dela ned gräsmattan i mindre delar så att man kan rita om gränsen mellan två gräsytor. Jag har ett fåtal ställen på min tomt där det går att rita om på gränsen...
Luba 2 - Luba 2 X (och föregångare) har även yttre RTK antenn + iNavi , dock ej 360 LiDAR .
Samma mjukvara verkar det dock vara till största delen.Tomture61 skrev:
Fysisk RTK eller inte verkar dock inte spela så stor roll. Snarare så att de med Nätverks-RTK har mindre problem. Om det sedan beror på på dåliga installationer av RTK, det vet jag dock inte.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Har du ägt / använt en Luba 2 X eller dess föregångare?pacman42 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Köp 1000 med lidar.VidarH skrev:
Själv tröttnade jag på att den gamla worxen klättrade upp i träd, backade ut på uppfarten och emellanåt grävde upp slingan och hackade sönder den när den inte var tjurig för att touchpaden inte fungerade så att man inte kunde knappa in koden för att starta... Så jag kollade runt lite och valde att köpa en mammotion yuka mini 800 på Bauhaus med extra garanti. Än så länge är problemen mer att vi inte har lärt oss hur nära man kan gå kanter med den. Samt att det är lite mer "småbarnsgnäll" än förväntat. -Framhjulet upplyft! -Jag måste ladda! -Jag kan inte klippa så högt gräs! (det sista är fullt förståeligt)
Tomture61 skrev:
Nej, jag har inte ägt någon. Men däremot verkar andra haft liknande problem med dessa.O [old rusty] skrev:
Jag säger inte att alla har samma problem som jag har. Jag konstaterar dock att det uppenbarligen kan vara en del problem för vissa, vilket massor av posts i olika forum också antyder.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Jag hänger på 2 olika forum på FB .pacman42 skrev:
Extremt sällan ngn är upprörd över Luba 2 från 2023 - 2026 .
Finns de som vill klippa en sten / stubb åker och kör sönder klippdiskar .
Luba 2 X är det bästa från Mammotion som blivit förbättrad - förfinad sedan den kom 2023 .
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Visst. Hade de sålt bägge för samma pris, dvs 7.000 kronor, så hade jag tagit en med lidar. Men jag kan få ganska mycket trädgårdsgrejer och växter för mellanskillnaden. Jag var just ute och "räddade" roboten från stället som jag har mest problem med, vilket är en grop efter att vi nyligen lämnat tillbaka en liten Hassel som vi varit värd åt i två år. Men det är ju mer handhavandefel att lämna en grop med lös jord i inuti en allt för snäv no-go-zon. Visst hade en robot med lidar kunnat upptäcka detta själv och hållit avstånd men tanken är ju att jag ska transplantera in lite gräs från ytan som ska husera purjolöken.
Lidar -är- häftigt, men jag är tillräckligt nöjd med RTK på mina minimala zoner på 350 + 200 m². Framför allt när man kan mappa om så mycket enklare än när man var tvungen att krypa runt på knä och kniva ner slingan varje gång man ändrade något. (vilket hände lite för ofta ett tag så jag gav upp och körde äng på baksidan två senaste åren)
Lidar -är- häftigt, men jag är tillräckligt nöjd med RTK på mina minimala zoner på 350 + 200 m². Framför allt när man kan mappa om så mycket enklare än när man var tvungen att krypa runt på knä och kniva ner slingan varje gång man ändrade något. (vilket hände lite för ofta ett tag så jag gav upp och körde äng på baksidan två senaste åren)
Jag har en tomt på ca 1500 m². Backig, internet som inte fungerar, ojämn och hinder i form av bodar, buskar, hål etc. Skaffade en luba 2 aw 3000 m² nyligen. Än så länge har vi småproblem med bitar som inte klipps. Men det verkar bli bättre för varje klippomgång. Den klarar mina backar så än så länge är jag försiktigt positiv.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Om det är Luba 2 AWD 3000X så är det tveklöst en bra maskin .NyKarin skrev:
Jag har en tomt på ca 1500 m². Backig, internet som inte fungerar, ojämn och hinder i form av bodar, buskar, hål etc. Skaffade en luba 2 aw 3000 m² nyligen. Än så länge har vi småproblem med bitar som inte klipps. Men det verkar bli bättre för varje klippomgång. Den klarar mina backar så än så länge är jag försiktigt positiv.
Den kan reagera på långt gräs som kameran / sensorer detekterar som hinder .
Detta kan man justera själv på hinderdetekteringen , går att ställa tillbaka när gräset fått lagom höjd .
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Mammotion har väldigt konstiga kategorinamn på sina notifieringar få se se vad som händer om jag stänger av Channel human readible title och Misc. 🤣
Helt ointressant få feedback när robojäveln återgår till laddning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt ointressant få feedback när robojäveln återgår till laddning
Ja, översättningen är inget att skryta med.AndersMalmgren skrev:
Den är bättre till engelska, men fortfarande dålig. Jag är rätt säker på att den svenska översättningen är en maskinell översättning från engelska som i sin tur är en maskinell översättning från kinesiska...