22 658 läst ·
127 svar
23k läst
127 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2026 - Vilken rekommenderas idag?
Den är fortfarande på verkstad.
Felet yttrar sig som så att klipparen stannar med felmeddelandet ”LiDAR blockerad” och kan inte orientera sig, trots att LiDARn är helt ren och repfri. Roboten är därmed obrukbar. Inga av de av Dreame föreslagna åtgärderna avhjälper felet, dvs omstart på öppen yta, rengöring eller dockning. Vid sök på internet så hittar man flertalet andra användare som råkat ut för samma fel och det är hårdvaran som felat.
Felet yttrar sig som så att klipparen stannar med felmeddelandet ”LiDAR blockerad” och kan inte orientera sig, trots att LiDARn är helt ren och repfri. Roboten är därmed obrukbar. Inga av de av Dreame föreslagna åtgärderna avhjälper felet, dvs omstart på öppen yta, rengöring eller dockning. Vid sök på internet så hittar man flertalet andra användare som råkat ut för samma fel och det är hårdvaran som felat.
Hoppas du får den lagad så du får hjälp av den med gräsmattan innan sommaren är förbi. Lidar är väl kanske känsligt. Men jag är ändå inne på att skaffa en med Lidar, Bauhaus hade ett bra erbjudande på navimow i210 nu, men så va den slut på lager..C Cramse skrev:Den är fortfarande på verkstad.
Jag köpte en Mammotion YUKA mini 2 för 1000 kvm.Laxilef skrev:
Har precis köpt hus och en av de viktigaste kommande inköpen är såklart en robotgräsklippare.
Husqvarna är ju alltid en av alternativen, men är det verkligen mest bang for the buck nuförtiden?
Tomtinfo:
- 1500kvm klippyta ca
- kommer finnas två grabbar under 10 år och sprida leksaker och grejor på tomten
- låg komplexitet, men en del buskar, träd och och andra saker som finns i trädgårdar.
Har jämfört i oändlighet, och har svårt att bestämma mig. Nedan är de jag tittat mest på, finns någon med erfarenhet av dessa eller andra som kanske kan hjälpa till med urvalet?:
- Stiga A 15V; kamera och hinderdetektering fungerar den öht eller enbart större objekt som typ träd?
- Husqvarna 310E NERA
- Husqvarna 312V (1200kvm specad, lite underdimensionerad??)
Mammotion är ju bra på att marknadsföra sig, men alla berättelser om att man behöver skicka roboten utanför Sverige om något pajar känns ju otroligt avtändande?
Kmr ha lokala återförsäljare/servicemöjlighet för Husqvarna, Segway och Stiga (de är officiella tekniker för Stiga Bensin).
Budget max 25k. Tacksam för svar och tips!
Fick inte ens igång den för att appen strulade och efter många försök att skapa en av klippzonerna vägrade roboten ansluta till laddstationen. Två timar senare efter support med översatt text via Google konstaterades att laddstationen inte fungerade. De bad om kontaktuppgifter och adress för att skicka ny. Efter två veckor hade den fortfarande inte kommit och de bad mig vänta för de hade helt enkelt missat reklamationen. Jag valde då att skicka tillbaka den till Tyskland. Det var är nu ca två veckor och fortfarande inga pengar tillbaka.
Så jag är avskräckt och funderar också på Husqvarna. Följer tråden med spänning.
Det slutade med att verkstaden meddelade att den inte gick att reparera, efter att först ha beställt reservdelar. Detta efter 56 drifttimmar och i princip inte en repa på den. Jag fick därefter pengarna tillbaka så jag är nöjd med det. Min gamla McCulloch ((Husqvarna/Gardena under huven) fick återinträda i tjänst och sköter sig utmärkt.P Pokkepuck skrev:
Jag tyckte iofs att appen och mjukvaran var bra i Dreame, med en del användbara funktioner. Hårdvaran tycks dock vara rent smäck.
Har sagt det innan och säger det igen Huskvarna.. Det kostar en slant, men värt varenda krona.pacman42 skrev:
Skulle inte vilja ha nåt kinesiskt skit, även och jag skulle få klipparen gratis
Hade HQs 405x
2024 årsmodell modell i 2 säsonger bara. Funkade hur bra som helst.
Sålde den i våras för jag ville ha slinglösa nya HQ 405 VE NERA.
Fick bra betalt för 405x, så mellanskillnaden blev inte stor
Om jag är nöjd med nya HQ 405 VE NERA
Jaaaaaaaaaaaaaaa+++++
Svärfar har en Huskvarna som gått och gått i 10 år. Verkar jättebra.Baba_yaga skrev:
För min del blev det en luba 3 1500. Helnöjd. Noll problem. Det enda är väl att den möjligtvis är lite för försiktig när AI-hinderdetekteringen är påslagen.
Utöver det så är det ju så att det är en robot som vilken robot som helst. Man måste givetvis anpassa gräsmattan så den kan klippa optimalt (om man vill maxa dess effekt). En åkgräsklippare är ingen mirakelmaskin den heller
Jag har dragit fram vår röda Klippo 1 gång i sommaren för att klippa en slänt som är för gropig för luban - och nästan för gropig för att ens orka bry sig om med Klippon också.