Jag köpte en Husqvarna 430V Nera nyligen. Den ersatte en HQ 230ACX som funkat bra sedan ca 2010 på 1600m2.
Bra;
-Funkar utan slinga och extra EPOS-station. Inbyggt simkort och abonnemang för 10 år ingår, och kopplar upp sig mot wifi.
-Systematisk klippning är otroligt effektivt jämfört med fuzzy logic. Den klarade att ge en snygg matta i vårklippningen på typ 4 dagar. Med den gamla räckte inte en vecka.
-Går att styra med app.
-Bluetoothen kommer ihåg iaf 2 mobiltelefoner.
Mindre bra;
-Dyr.
-Jag hade hoppats på att kunna koppla in gamla slingan i laddstationen, där finns uttag. Det hade väl varit en lågt hängande frukt att den hade kunnat lära sig efter den gamla slingan och sedan kunde man gått över till satnav. Men den är 100% slinglös.
-Kamera/AI verkar sådär. Den håller ibland på att backa och trixa utan att det finns några hinder. Det verkar nästan som att när den kör ner i en svag svacka ser den uppförsbacken och börjar undvika den. En påsklilja som hade dykt upp mitt i gräsmattan undvek den.
-Appen är bara OK, inte jättebra.
-Delvis vit kaross, hur ser den ut om ett tag?

/Höghus

• Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Höghus Höghus skrev:
Jag köpte en Husqvarna 430V Nera nyligen. Den ersatte en HQ 230ACX som funkat bra sedan ca 2010 på 1600m2.
Bra;
-Funkar utan slinga och extra EPOS-station. Inbyggt simkort och abonnemang för 10 år ingår, och kopplar upp sig mot wifi.
-Systematisk klippning är otroligt effektivt jämfört med fuzzy logic. Den klarade att ge en snygg matta i vårklippningen på typ 4 dagar. Med den gamla räckte inte en vecka.
-Går att styra med app.
Mindre bra;
-Dyr.
-Jag hade hoppats på att kunna koppla in gamla slingan i laddstationen, där finns uttag. Det hade väl varit en lågt hängande frukt att den hade kunnat lära sig efter den gamla slingan och sedan kunde man gått över till satnav. Men den är 100% slinglös.
-Kamera/AI verkar sådär. Den håller ibland på att backa och trixa utan att det finns några hinder. Det verkar nästan som att när den kör ner i en svag svacka ser den uppförsbacken och börjar undvika den. En påsklilja som hade dykt upp mitt i gräsmattan undvek den.

/Höghus
En Luba 3 AWD 5000 kostar 9.111:- mindre .
Plus den klipper 40 cm brett med ett 15 Ah batteri .
Man får även med tak + serviceställ .

Men fantastiskt att du gynnar Svensk industri 👍

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:

Jag har klipparen 50 mil från bostaden och vill ha så bra grejor som möjligt som funkar med ett minimum av problem. God och snabb tillgång till service och reservdelar är därmed också viktigt
Hade jag bott där istället för att det var fritidshus hade jag säkert gjort en annan bedömning.

/Höghus

Tomture61
Höghus Höghus skrev:
Jag har klipparen 50 mil från bostaden och vill ha så bra grejor som möjligt som funkar med ett minimum av problem. God och snabb tillgång till service och reservdelar är därmed också viktigt
Hade jag bott där istället för att det var fritidshus hade jag säkert gjort en annan bedömning.

/Höghus
Ja , service / reservdelar för Mammotion är närmaste i Göteborgs trakten .
Andra ställen med serviceverkstad är , Allert Järn & Bygg i Kisa , JRA Datacenter i Herrljunga , Nordemans Jernhandel i Örnsköldsvik .

Skulle inte vilja ha kinesiska skiten, ens om jag fått den gratis.
Har bekanta som river sitt pubishår på grund av appen.. O att betala för nåt abonnemang efter ett tag som HQ har gratis är skrattretande
Grymt nöjd med min nya HQ 405 VE Nera

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Bra;
-Går att styra med app.
Mindre bra;
-Dyr.

/Höghus
Gjorde som du och ersatte en 330X med 430V Nera.

Har reagerat på och läst om att den väjer för skuggor vilket känns lite hysteriskt.
Inte helt med heller hur den prioriterar när hela tomten är en zon, precis nu pausade jag den på framsidan och när jag körde igång den drog den till baksidan och verkar nöjesåka en del innan den börjar klippa i samma mönster som på framsidan. 🤔😂

• Gilla
BigR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gjorde som du och ersatte en 330X med 430V Nera.

Har reagerat på och läst om att den väjer för skuggor vilket känns lite hysteriskt.
Inte helt med heller hur den prioriterar när hela tomten är en zon, precis nu pausade jag den på framsidan och när jag körde igång den drog den till baksidan och verkar nöjesåka en del innan den börjar klippa i samma mönster som på framsidan. 🤔😂
Nä, man behöver lära sig den helt klart. Jag pausade klippningen några gånger för att justera lite i inställningarna. Varje gång började den sedan om på 0% fast den kanske reda hade gjort 68% innan. 🤬

/Höghus

• Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Skulle inte vilja ha kinesiska skiten, ens om jag fått den gratis.
Har bekanta som river sitt pubishår på grund av appen.. O att betala för nåt abonnemang efter ett tag som HQ har gratis är skrattretande
Grymt nöjd med min nya HQ 405 VE Nera
Har haft Luba sedan Maj 2023 , nu en Luba 2 3000X köpt 2025 .
Förstår ej vad som är problemet med appen 🤔
För mig fungerar det perfekt och appen för mig är lättförstådd .
Alla är vi olika .

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nä, man behöver lära sig den helt klart. Jag pausade klippningen några gånger för att justera lite i inställningarna. Varje gång började den sedan om på 0% fast den kanske reda hade gjort 68% innan. 🤬

/Höghus
Har det gått till sig eller är det lika än?

Tänker om en lär in tomten till en början, har haft vår igång dagtid i ca. 1v.

FredrikR FredrikR skrev:
Har det gått till sig eller är det lika än?

Tänker om en lär in tomten till en början, har haft vår igång dagtid i ca. 1v.
Nä, inte än. Nu skall jag tillbaka till Tjockhult några veckor och hoppas Meja sköter sig. Vi får bonda mer till semestern.

/Höghus

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
K kjez skrev:
Tips är ju att kolla denna jämförelsesajten för robotar
[länk]
Fattas några där va?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har haft Luba sedan Maj 2023 , nu en Luba 2 3000X köpt 2025 .
Förstår ej vad som är problemet med appen 🤔
För mig fungerar det perfekt och appen för mig är lättförstådd .
Alla är vi olika .
Jag skulle vilja titta in i din hjärna om du tycker den är lätt att förstå...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har massor av problem med min Mammotion Luba 2 mini AWD.

Appens kvalitet är tyvärr ett av de mindre problemen.

Har man en U-formad gräsmatta så kommer klipparen förr eller senare att gena mellan benen på U:et.

Har man branta kanter eller diken, så kan man inte klippa ända ut, för då kommer den förr eller senare att backa över kanten när den gör en flerpunktsvändning.

Flerpunktsvändning är en nödvändighet då vändning på platsen sliter hårt på gräset.

Det är en väldigt bra klippare, men buggarna ger mig gråa hår.

Jag har snart hittat workarounds runt dem, men man skall inte behöva flera veckor för att identifiera buggar och hitta vägar runt dem.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en väldigt bra klippare, men buggarna ger mig gråa hår.
Har du rapporterat buggarna till tillverkaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.