18 818 läst ·
112 svar
19k läst
112 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2026 - Vilken rekommenderas idag?
Ja, jag verkar inte heller vara ensam om att ha dem. Ett par av buggarna har funnits i flera år.useless skrev:
Men, antalet personer som har just dessa problem är kanske för litet för att de skall prioriteras.
Kundtjänst hade väldigt litet intresse av mina buggar. Det enda de säger är "skicka in loggar".
Eh, bra tips att sprida en sådan länk? Det här är ju manipulativ AI-slop i sin prydno.K kjez skrev:
Ägare gömd med anonymt WHOIS och dold site bakom Cloudflare. Juridiskt helt meningslös integritetspolicy och enda kontakt ett Gmail-konto. Siten listar ett gäng kinesiska klippare men knappast japanska eller europeiska bortsett ett par äldre enklare modeller. Komisk AI genererad logga, eller vad man nu ska kalla det.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Finns nog inte så stora alternativ .pacman42 skrev:
Skicka data eller att DataNova kommer på besök 🤔
Jag tänker skicka ett mail till chefen på Data pga och fråga om han kan prioritera problemen. Han hävdar ju att han har en direkt kanal till företagetTomture61 skrev:
Edit: jag har troligen hittat workarounds för de flesta problemen, men det skall man inte behöva göra. Det är inte mitt ansvar som konsument att runda buggar i deras produkt.
Ditt sista stycke är anledningen till varför jag har börjat köpa mer och mer gamla grejer och saker utan flashiga funktioner. Även när man handlar nytt prioriterar jag sånt som inte är maxat med funktioner, för det är det som börjar strula och man blir frustrerad….pacman42 skrev:
Jag tänker skicka ett mail till chefen på Data pga och fråga om han kan prioritera problemen. Han hävdar ju att han har en direkt kanal till företaget
Edit: jag har troligen hittat workarounds för de flesta problemen, men det skall man inte behöva göra. Det är inte mitt ansvar som konsument att runda buggar i deras produkt.
Dagens företag spottar ur sig produkter och kunderna är kvalitetstestare.
Precis. Jag blir vansinnig! Jag hade hellre satt RTK på min gamla Automower och byggt logiken själv, då kan jag felsöka och rätta också.F Festlund skrev:Ditt sista stycke är anledningen till varför jag har börjat köpa mer och mer gamla grejer och saker utan flashiga funktioner. Även när man handlar nytt prioriterar jag sånt som inte är maxat med funktioner, för det är det som börjar strula och man blir frustrerad….
Dagens företag spottar ur sig produkter och kunderna är kvalitetstestare.
Jag köpte en Stiga A1000 (upp till 1400m²) av en tillfällighet, de reades ut på en fritidsbutik för drygt 13 tkr. Har inte läst något om dem här, så här kommer lite info.
Klipper snyggt och bekymmersfritt än så länge. Har också barn=grejer på gräsmattan som jag upplever man måste plocka bort för det blir krångligt för den att navigera runt dem.
Även om denna inte är awd så tar den sig gott och väl fram genom gropar och lutningar här, inte diken givetvis.
+Enkel app
+4G datapaket ingår hela produktens liv(10år)
+Kan tydligen köras utan referensstation, om man vill det och har signalförutsättningarna.
+5 års garanti
+Återförsäljare kan koppla upp remote för felsökning/support.
-Upplevde krånglig seg installation, tror att allt körs via 4G, hade vart fint om det gick via wifi om man har tillgång till det, men rätta mig om jag har fel.
- Enkel app, många inställningar som finns på andra märken går inte att göra här.
-Om den stöter på ett hinder som inte är reggat kan det bli problem för den att ta sig runt det.
Bästa slinglösa 2026? Nja det vetefan, har inget att jämföra med, men nu finns lite Stiga med i underlaget.
Klipper snyggt och bekymmersfritt än så länge. Har också barn=grejer på gräsmattan som jag upplever man måste plocka bort för det blir krångligt för den att navigera runt dem.
Även om denna inte är awd så tar den sig gott och väl fram genom gropar och lutningar här, inte diken givetvis.
+Enkel app
+4G datapaket ingår hela produktens liv(10år)
+Kan tydligen köras utan referensstation, om man vill det och har signalförutsättningarna.
+5 års garanti
+Återförsäljare kan koppla upp remote för felsökning/support.
-Upplevde krånglig seg installation, tror att allt körs via 4G, hade vart fint om det gick via wifi om man har tillgång till det, men rätta mig om jag har fel.
- Enkel app, många inställningar som finns på andra märken går inte att göra här.
-Om den stöter på ett hinder som inte är reggat kan det bli problem för den att ta sig runt det.
Bästa slinglösa 2026? Nja det vetefan, har inget att jämföra med, men nu finns lite Stiga med i underlaget.
Jag glömde skriva om Mammotion att integrationen med Google Home suger. Det finns bara en tjänst, starta klippning. Vad klipper den då? Jo nästa schedulerade klippning. Dvs i mitt fall den som skall göras imorgon.
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Hur svårt ska det vara göra bra home integration. Inte ens procent klart presenterar den för homepacman42 skrev:
Har en Luba 2 och funderar på en till Luba 2.
Jag har inte nytta av fördelarna av en Luba 3 och prislappen motiverar inte det.
Viss frustration med Luban första året men till i år bytte jag placering och mappade in 5000 kvm betydligt lättare.
Driften är helt ok.
Till och med fått skapliga ränder på min sand-öken-gräsmatta ifjol.
Nackdelarna är att den river lite hårt på mattan runt stationen samt en handfull gånger stannat och sagt det är något hinder men man bara loggar in och väljer fortsätta.
Jag har inte nytta av fördelarna av en Luba 3 och prislappen motiverar inte det.
Viss frustration med Luban första året men till i år bytte jag placering och mappade in 5000 kvm betydligt lättare.
Driften är helt ok.
Nackdelarna är att den river lite hårt på mattan runt stationen samt en handfull gånger stannat och sagt det är något hinder men man bara loggar in och väljer fortsätta.
Jag har inte så stora ytor (1000 m2 knappt), men den är komplex. Det är när det är komplext som Luba 2 får problem. Som jag skrivit tidigare:P Pligg85 skrev:Har en Luba 2 och funderar på en till Luba 2.
Driften är helt ok.
1) den går över gränsen när den vänder flerpunktsvändingar (vänding på platsen går inte, det sliter för mycket), inte hela världen om man inte har ett dike eller ett stup på andra sidan. Jag håller på att testa om en buffertzon löser det, en zon där den bara får klippa längs med zonens gräns. Det bör fungera då det är när den vänder som den har problem.
2) Den hittar genvägar och rätar ut avståndet mellan GPS-punkter. Detta blir absolut värst när den tar en genväg mellan benen i ett U. Detta har jag löst genom att dela upp i två ytor.
3) sedan är språket i appen på både svenska och engelska horribelt. Man får prova sig fram för att förstå vad den menar.
4) att rita om gränsen är en så korkad funktion då den ställer sig och snurrar på stället vid både start och stopp. Har man hinder där man ritar om vill man inte att den snurrar utanför gränsen. Det enda sättet jag hittat att lösa detta på är att dela ned gräsmattan i mindre delar så att man kan rita om gränsen mellan två gräsytor. Jag har ett fåtal ställen på min tomt där det går att rita om på gränsen...
Själv tröttnade jag på att den gamla worxen klättrade upp i träd, backade ut på uppfarten och emellanåt grävde upp slingan och hackade sönder den när den inte var tjurig för att touchpaden inte fungerade så att man inte kunde knappa in koden för att starta... Så jag kollade runt lite och valde att köpa en mammotion yuka mini 800 på Bauhaus med extra garanti. Än så länge är problemen mer att vi inte har lärt oss hur nära man kan gå kanter med den. Samt att det är lite mer "småbarnsgnäll" än förväntat. -Framhjulet upplyft! -Jag måste ladda! -Jag kan inte klippa så högt gräs! (det sista är fullt förståeligt)