BigR BigR skrev:
Jag blev lite sugen på en HQ 405VE NERA. Snygg, bra funktioner och ringer inte hem till China. [länk]
Hur bra funderar den där AI Vision? Kan man lita på att den inte börjar hacka i trädgårdsslangen tro?
Näe, men trädgårdslangen klarar nog ingen robotgräsklippare.

Jag har precis beställt en mammotion luba 3 efter extremt mycket efterforskande. Kommer om ca 5 dagar, men kommer inte kunna testa den förrän om ca 1 vecka! Kan återrapportera då.

NERAn är riktigt fin, funderade länge på en sådan. Men personligen övervägde funktionerna priset i detta fall.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Laxilef Laxilef skrev:
Näe, men trädgårdslangen klarar nog ingen robotgräsklippare.
Luba 2 tvärnitar en halvmeter från slangen och står sen still. (Slangen var utdragen och låg tvärs över klippzonen)

Givetvis utan att skicka någon som helst information om att den fastnat. :P

• Wow
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Luba 2 tvärnitar en halvmeter från slangen och står sen still. (Slangen var utdragen och låg tvärs över klippzonen)

Givetvis utan att skicka någon som helst information om att den fastnat. :P
Haha Jasså! 😆 Ska bli kul att se, har en luba 3 på väg hem nu!

• Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Det är några saker jag är lite petig med som nu verkar fungera med årets NERA-maskiner. Först och främst att den är slinglös och deklarerar hur den hanterar data och personuppgifter. Men sedan att den inte fastnar i och massakrerar en kvarglömd hoodie eller liknande.

Det just en trädgårdsslang i reklamen för NERA-serien så om något så jag förväntar mig att den inte ska hacka sönder min slang. NERA är också "Slanglös" 😆👍
neraaivision.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Nu blir jag lite nyfiken på hur kort ni klipper. Min Husqvarna lät jag köra över slang hela tiden. Så länge slangen låg på gräset utan öglor eller kopplingar hände ingenting. Jag satte klipphöjden mitt på skalan. Minns inte hur högt det var.

Jag har en slang tvärs över gräsmattan nu. Ingen aning om nya luban klippet runt eller bara kör på, men slangen är tät och klipparen har inte sagt något. Höjden 45 mm.

Tomture61
Hep Hep skrev:
Nu blir jag lite nyfiken på hur kort ni klipper. Min Husqvarna lät jag köra över slang hela tiden. Så länge slangen låg på gräset utan öglor eller kopplingar hände ingenting. Jag satte klipphöjden mitt på skalan. Minns inte hur högt det var.

Jag har en slang tvärs över gräsmattan nu. Ingen aning om nya luban klippet runt eller bara kör på, men slangen är tät och klipparen har inte sagt något. Höjden 45 mm.
Uppstår 2 frågor .
Om det ligger en slang och skrotar på gräsmattan så kommer en klippare med kamera att se detta , frågan är om klipparen stannar tills slangen avlägsnas , tippar att detta händer .

Så nej , ha inte en slang på gräsmattan för friktionsfritt klippande.

Klipper 50 mm men utan några onödiga saker som tex en slang liggandes på klippytan .

Jag har rätt ofta slang liggande för att droppvattna häck eller liknande. Som sagt inga problem alls med gamla klipparen som klippte gräset utan att skada slangen.

Luban har klippt hela tomten med slangen liggande tvärs över gräsmattan. Inga felmeddelanden eller stillastående klippare. Jag ska kolla nästa gång och se hur den beter sig. Normalläge inställt på känsligheten.

Hep Hep skrev:
Inga felmeddelanden eller stillastående klippare
Spännande. Vad har du för färg på slangen?
Min gardena-lila(?) vägrar den köra över.

BigR
Processar Luban bilderna lokalt eller slangar den upp bilderna till molnet?

BigR BigR skrev:
Den är kinesisk, så anta att allt går upp i något moln om den får möjlighet.
Men den klarar sig utan uppkoppling, så lokal bearbetning är grunden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Spännande. Vad har du för färg på slangen?
Min gardena-lila(?) vägrar den köra över.
Nu har jag just testat att köra klipparen med en slang (gardenas grå och orangea) tvärs över området. Inga problem alls. Den gör som min tidigare klippare och bara kör på. Alltså inte vägrar, saktar ner, kör runt, tvekar eller något annat, utan bara klipper som om slangen inte låg där. För mig är det smidigt, men om det egentligen är bra att den inte ser det som ett hinder vet jag inte.

En Luba 3 med kamera och standardinställningar.

Jag kanske ska tillägga att jag av gammal vana alltid ser till att slang som ligger på gräset verkligen ligger ner, då jag vet att öglor, kopplingar eller slangar i kors hamnar för högt upp och tar i knivarna.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Alltså inte vägrar, saktar ner, kör runt, tvekar eller något annat, utan bara klipper som om slangen inte låg där. För mig är det smidigt, men om det egentligen är bra att den inte ser det som ett hinder vet jag inte.
Jag har sällan slangen ute, så har bara råkat ut för at roboten stannat en gång.
Så känns som det är dags för fler försök från min sida mao.

Tomture61
BigR BigR skrev:
Utan att vara konstruktören av klipparna , men det mest sannolika är att den processar detta internt .
Finns en del uppdateringar som tex handlar om objektidentifiering .

Laxilef Laxilef skrev:
Har precis köpt hus och en av de viktigaste kommande inköpen är såklart en robotgräsklippare.

Husqvarna är ju alltid en av alternativen, men är det verkligen mest bang for the buck nuförtiden?

Tomtinfo:
- 1500kvm klippyta ca
- kommer finnas två grabbar under 10 år och sprida leksaker och grejor på tomten
- låg komplexitet, men en del buskar, träd och och andra saker som finns i trädgårdar.

Har jämfört i oändlighet, och har svårt att bestämma mig. Nedan är de jag tittat mest på, finns någon med erfarenhet av dessa eller andra som kanske kan hjälpa till med urvalet?:

- Stiga A 15V; kamera och hinderdetektering fungerar den öht eller enbart större objekt som typ träd?

- Husqvarna 310E NERA

- Husqvarna 312V (1200kvm specad, lite underdimensionerad??)

Mammotion är ju bra på att marknadsföra sig, men alla berättelser om att man behöver skicka roboten utanför Sverige om något pajar känns ju otroligt avtändande?

Kmr ha lokala återförsäljare/servicemöjlighet för Husqvarna, Segway och Stiga (de är officiella tekniker för Stiga Bensin).

Budget max 25k. Tacksam för svar och tips!
Undvik Stiga. Absolut sämsta jag har varit med om. Håller på med en reklamation just nu.

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.