16 692 läst ·
112 svar
17k läst
112 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2026 - Vilken rekommenderas idag?
Klart jag gjorde. Riktig dålig var den. Om en klippare av okänd årgång och modell.I Incinerator skrev:
Men, du skrev nedanstående i en tråd namnsatt till "Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2026 - Vilken rekommenderas idag?" Passar din rekommendation i tråden tycker du?
I Incinerator skrev:
Vilken rekommendation har jag skrivit i tråden: "Bästa slinglösa robotklippare 2026"?K Kane skrev:
Länka gärna.
Update: Jag lutar mer och mer åt en Mammotion.
Anledningen är att de flesta Svenska större tillverkare ex. HQ och Stiga och helt enkelt inte verkar erbjuda de funktioner jag villhöver och BEhöver.
Flera i min närhet kör äldre HQ med slinga, men de känns utdaterade. Grävde ned slinga hos morsan för en HQ förra året, och det gör jag helst inte om - särskilt inte eftersom jag hade behövt göra det för en tomt 4x större.
Mammotion är ju några från DJI (drönarna), och varje modell verkar bli bättre och bättre.
I Stigas och Husqvarnas facebookgrupper handlar de flesta frågor just nu om en klippare man inte får igång efter vintern eller som felar pga okänd anledning. Jämför man med mammotiongruppen är det mest frågor om hur man mappar om sin tomtgräns eller hur man gör något i appen. Givetvis är det inte representativt för ALLA kunder, men sentimentet gör ju inte att det känns mycket tryggare.
Och ska man hårdra det så är mammotion dessutom billigare sett till vilka funktioner man får. Likvärdig robot på HQ skulle kosta någonstans mellan 30-40k. Lägger jag över 20k på en klippare tar jag hellre en dåligt översatt app.
Närhet till service/reservdelar var viktigt, men eftersom Bauhaus, Clas Ohlson och såklart DataNova erbjuder det för mammotion så känns det också rätt tryggt. Så verkar det inte varit för för ett par år sedan.
Anledningen är att de flesta Svenska större tillverkare ex. HQ och Stiga och helt enkelt inte verkar erbjuda de funktioner jag villhöver och BEhöver.
Flera i min närhet kör äldre HQ med slinga, men de känns utdaterade. Grävde ned slinga hos morsan för en HQ förra året, och det gör jag helst inte om - särskilt inte eftersom jag hade behövt göra det för en tomt 4x större.
Mammotion är ju några från DJI (drönarna), och varje modell verkar bli bättre och bättre.
I Stigas och Husqvarnas facebookgrupper handlar de flesta frågor just nu om en klippare man inte får igång efter vintern eller som felar pga okänd anledning. Jämför man med mammotiongruppen är det mest frågor om hur man mappar om sin tomtgräns eller hur man gör något i appen. Givetvis är det inte representativt för ALLA kunder, men sentimentet gör ju inte att det känns mycket tryggare.
Och ska man hårdra det så är mammotion dessutom billigare sett till vilka funktioner man får. Likvärdig robot på HQ skulle kosta någonstans mellan 30-40k. Lägger jag över 20k på en klippare tar jag hellre en dåligt översatt app.
Närhet till service/reservdelar var viktigt, men eftersom Bauhaus, Clas Ohlson och såklart DataNova erbjuder det för mammotion så känns det också rätt tryggt. Så verkar det inte varit för för ett par år sedan.
Min HQ Automover 320 fyller 10 år och kämpar på i ur och skur från början april till slutet oktober. 09:00 till 17:00 varje dag, ca 3000 m2 att klippa. Aldrig haft något fel och batteriet är fortfarande OK. Det enda jag gör är att byta bladen 2 ggr om året samt en klinisk rengöring innan vinterförvaringen. Då plockar jag loss allt som är löst, och även öppnar till elektroniken och blåser rent med tryckluft, tar en timma ca. Laddar sedan fullt och ställer in i pannrummet.
Vad vill jag ha sagt med detta - jo att en recension om kvalité på en ny modell är ganska värdelös - den behöver några år på sig att visa sina brister. Sen är det så att man såklart bara hör om de som har negativ erfarenhet så det måste man också väga in.
Vad vill jag ha sagt med detta - jo att en recension om kvalité på en ny modell är ganska värdelös - den behöver några år på sig att visa sina brister. Sen är det så att man såklart bara hör om de som har negativ erfarenhet så det måste man också väga in.
"Husqvarna verkar vara big no no numera enligt denna artikeln:K Kane skrev:
https://www.tv4.se/artikel/40PtOlfN...t-graesklipparens-teknikstrul-hoegt-irriterad
Så akta er för deras begagnade klippare om de måste ha 3G."
Om du inte förstår vad jag menar med:
"Husqvarna verkar vara big no no numera enligt denna artikeln:
Så akta er för deras begagnade klippare om de måste ha 3G."
Så för att han i artikeln skulle få köpa en ny kommunikationsmodul som klarar 4G, för rabatterat pris 850 kronor, i stället för 3500 kronor så var han tvungen att låta verkstan serva hans klippare för 1700:- så totalt 2550:- därför mitt sågande av Husqvarna!
Min rekommendation var alltså: Så akta er för deras begagnade klippare om de måste ha 3G.
Har du så svårt att förstå detta??
Min far brukade alltid säja: Man ska aldrig köpa de två första årsmodellerna av en ny bilmodell.Kvackatore skrev:
Min HQ Automover 320 fyller 10 år och kämpar på i ur och skur från början april till slutet oktober. 09:00 till 17:00 varje dag, ca 3000 m2 att klippa. Aldrig haft något fel och batteriet är fortfarande OK. Det enda jag gör är att byta bladen 2 ggr om året samt en klinisk rengöring innan vinterförvaringen. Då plockar jag loss allt som är löst, och även öppnar till elektroniken och blåser rent med tryckluft, tar en timma ca. Laddar sedan fullt och ställer in i pannrummet.
Detta gäller många grejer även Parkside.....
Kinesen är en Luba 3. Svårt att ge mig på att säga något om kvalitet eller service, då jag haft den några veckor. Men ett par saker vet jag redan. Den klarar av de lutningar som den påstås klara. Husqvarnan rev sönder och körde fast i slänter klart flackare än deras utlovade max. Då köpte jag till ett rätt dyrt terrängkit för att den skulle klara av det den borde ha klarat från början. Det hjälpte inte.Laxilef skrev:
Förstår vad du menar! Har svårt att motivera prislappen på de maskiner jag behöver från Husqvarna, och ex det jag sett från Mammotion; dels i facebookgrupper, på Youtube etc verkar riktigt bra. Lägre pris med mer avancerade funktioner. Samma maskin hos HQ skulle kosta 30-40k!!
Är din kines möjligtvis en mammotion?
Att jämföra klippare med nästan tio års skillnad är ju rätt meningslöst. Men jag vet att den ena inte alls höll vad den lovade och tillverkaren har sålt reservdelar och annat för galna priser. Därför går det märket bort för mig framöver.
I och för sig fick jag båda hjulmotorerna utbytta på garantin på min 430X utan tjafs och det var ju bra. Fast om det egentligen är så bra att återförsäljaren så fort jag började förklara problemet avbröt och sa något i stil med "jaså är det dags för det nu på din också" och lät mig klippa gräset med bensinklipparen halva sommaren medan min stod i kö bland alla andra säckade hjulmotorer. De har garanterat löst just det problemet, men det jag beskrivit ovan i kombination med att jag ett par gånger i veckan har fått bära den till laddstationen för att den gått vilse och fått soppatorsk, gör att jag som sagt inte kommer köpa fler klippare från dem.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Nu är jag Luba ägare (Mammotion)Laxilef skrev:
Handlar man klipparen i ngn Svensk butik så skickas klipparen till Göteborg .
Dock håller det på att utbildas tekniker för flera ÅF i Sverige .
Handlas det på Bauhaus eller från Mammotion Tyskland så måste den skeppas till just Tyskland .
På tex FB finns 3 st , kanske fler forum om just Luba klippare , 2 av de är på Svenska .
Mycket händigt att ge råd och få råd .
Har haft 2 årsmodeller av Luba , aldrig behövt skicka iväg för service , detta sedan Maj 2023 .
Ah okej! Tack för detta. Så det bästa är att köpa från typ DataNova då? Eller Bauhaus? Vad blir skillnaden om problem uppstår?Tomture61 skrev:
Nu är jag Luba ägare (Mammotion)
Handlar man klipparen i ngn Svensk butik så skickas klipparen till Göteborg .
Dock håller det på att utbildas tekniker för flera ÅF i Sverige .
Handlas det på Bauhaus eller från Mammotion Tyskland så måste den skeppas till just Tyskland .
På tex FB finns 3 st , kanske fler forum om just Luba klippare , 2 av de är på Svenska .
Mycket händigt att ge råd och få råd .
Har haft 2 årsmodeller av Luba , aldrig behövt skicka iväg för service , detta sedan Maj 2023 .
Bauhaus = lämna in, skickas till Tyskland, man får vänta eller får man en ny?
DataNova = de begär att man skickar till Gbg? Får man betala frakt själv eller ingår det i garantiärende?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Tror att handla från DataNova eller från ngn av deras ÅF så får du den bästa supporten via luren - datorn .Laxilef skrev:
Ah okej! Tack för detta. Så det bästa är att köpa från typ DataNova då? Eller Bauhaus? Vad blir skillnaden om problem uppstår?
Bauhaus = lämna in, skickas till Tyskland, man får vänta eller får man en ny?
DataNova = de begär att man skickar till Gbg? Får man betala frakt själv eller ingår det i garantiärende?
Bauhaus har en längre garantitid på 5 år , annars 3 år .
Oftast är Bauhaus ngt billigare men mycket sämre support .
Du kommer aldrig att få en lånemaskin .
Törs ej svära på men tippar att frakten hamnar på dig 🤔 Mycket osäker ang detta .
Den mest välbyggda med minst garantiärenden är Luba Mini , detta enligt en känd ÅF i Australien .
Luba 2 och Luba 3 av årsmodell 2025 - 2026 är också mycket välbyggda maskiner .
Utprovade och modifierade sedan början på 2023 👍
Jag blev lite sugen på en HQ 405VE NERA. Snygg, bra funktioner och ringer inte hem till China. https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-405ve-nera/
Hur bra funderar den där AI Vision? Kan man lita på att den inte börjar hacka i trädgårdsslangen tro?
Hur bra funderar den där AI Vision? Kan man lita på att den inte börjar hacka i trädgårdsslangen tro?