4 997 läst ·
81 svar
5k läst
81 svar
Bästa robotgräsklipparen utan kabel?
Startade min a1 800 idag och är positivt överraskad. För 7999 så känns den som en skaplig affär. Ska lägga till en zon till nästa vecka.L Laxåplattan skrev:Jag har ingen tidigare erfarenhet av robotklippare men brorsan som jobbar på Elgiganten ordnade bra pris på en Dreame A1 med ”radar” till vår gamle far som vi satte igång för ett par veckor sedan på en 2000m2 tomt med ca 1200m2 klippyta. Jag är faktiskt väldigt imponerad över tekniken och 3d kartan den skapade upp över hela tomten efter bara ett manuellt yttervarv är helt fantastiskt detaljerad och den följer på millimetern och vet precis var den är. Klipper spikraka linjer och återupptar klippning precis där den behövde avsluta för laddpaus. Den körde fast vid passage över grusuppfarten till en annan zon men det är som att den lärde sig av misslyckandet och nu kör med lite mer attack.
Så sikta absolut på en sån modell med radar/lidar som ser precis var den är om det är trixigt.
Jag måste säga att jag är lockad, min 21 åriga åkklippare kommer antagligen snart börja få pyspunka och rostproblem i kåpan så man kanske ska sälja iväg den innan den börjar kosta pengar och prova en robot. (Uppenbart är dock att roboten från start inte direkt har robusthet som en 2005 Jonsered. Men den kanske håller 5 år iaf?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 829 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 829 inlägg
Nej jag skulle inte rekommendera Kress RTK maskiner för privatpersoner.pacman42 skrev:
De är dock väldigt välbyggda och driftsäkra men riktar sig i huvudsak till kommersiella kunder, typ kyrkogårdar, slottsparker, golfbanor etc.
Men för en privatperson som gärna gör om trädgården lite då och då. Större trall, nya odlingslådor, gräva bort en stubbe etc. så är det ingen bra lösning.
Vår golfklubb köpte 2 Husqvarna, en Toro och 2 kress. Efter två års utvärdering av dessa så beställde de 57st Kress KR236, så det är säkert inga dåliga maskiner, bara att vi med villa inte är rätt kundgrupp.
Edit:
Själv har jag en Navimow i2 LiDAR PRO som nu tuggat i 7 veckor och det har inte varit några problem alls för mig hittills. Har dock en fullt normal villatomt utan några direkt fast svåra hinder. Däremot en del dynamiska hinder som antingen jag eller mina barn brukar glömma ute i gräset.
Märkte att den inte kör över min blå förlängningskabel, men den kör över den svarta (den klarade sig). AI-kameran klarar hantera väldigt små hinder som knappt sticker upp ur gräset, bara de har en stark färg.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 829 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 829 inlägg
Klicka här för att svara