3 438 läst ·
48 svar
3k läst
48 svar
Bästa robotgräsklipparen utan kabel?
Jag har hört gott om den klipparen. Ett par kollegor är väldigt nöjda med sina.K Kirre2 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Pacman har en obra tomt med sluttningar och stup .K Kirre2 skrev:
Däri ligger hela hans problematik , klipparen är ej anpassad för hans stora utmaningar .
No Go Zoner tar man bort i appen , även vägar och annat man lagt till .
Perimetern måste man ha klipparen framför sig på gräsmattan med en lur i näven .
En annan sak jag funderat på är varför det skiljer så mycket i pris beroende på storlek på gräsmattan? På vår klippare kan man inte lägga in mer än 1500 kvm, men den tar flera dagar på sig att klippa den ytan med många laddningar. Jag trodde att hur mycket den klarar beror på storleken på batteriet, men så är det tydligen inte.
(Sen råkade jag lägga in dubbla kartor förra våren, så det blev 3000 kvm och då gick det bra. Men när vi skulle utöka lite i år var 1500 max.)
(Sen råkade jag lägga in dubbla kartor förra våren, så det blev 3000 kvm och då gick det bra. Men när vi skulle utöka lite i år var 1500 max.)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Har man 1500 kvm gräsyta och en klippare med 6,1 Ah batteri så tar det nog flera dagar att klippa .K Kirre2 skrev:En annan sak jag funderat på är varför det skiljer så mycket i pris beroende på storlek på gräsmattan? På vår klippare kan man inte lägga in mer än 1500 kvm, men den tar flera dagar på sig att klippa den ytan med många laddningar. Jag trodde att hur mycket den klarar beror på storleken på batteriet, men så är det tydligen inte.
Alla omladdningar tar tid .
Har själv 600 kvm tot. gräs och fixar detta på en laddning med 10 Ah batteri .
Tar ca 3 h .
Jo, det fattar jag. Men varför är man tvungen att betala så mycket mer när den ändå inte klarar att klippa hela ytan?Tomture61 skrev:
Det jag undrar är vad jag egentligen får för de extra tusenlappar den kostar.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Slå till på den här , fantastiskt pris och fantastisk maskin
https://www.bauhaus.se/robotgraskli...60169&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/robotgraskli...60169&indexName=nordic_production_sv_products
Renoverare
· Ångermanland
· 98 inlägg
Jag har ingen tidigare erfarenhet av robotklippare men brorsan som jobbar på Elgiganten ordnade bra pris på en Dreame A1 med ”radar” till vår gamle far som vi satte igång för ett par veckor sedan på en 2000m2 tomt med ca 1200m2 klippyta. Jag är faktiskt väldigt imponerad över tekniken och 3d kartan den skapade upp över hela tomten efter bara ett manuellt yttervarv är helt fantastiskt detaljerad och den följer på millimetern och vet precis var den är. Klipper spikraka linjer och återupptar klippning precis där den behövde avsluta för laddpaus. Den körde fast vid passage över grusuppfarten till en annan zon men det är som att den lärde sig av misslyckandet och nu kör med lite mer attack.
Så sikta absolut på en sån modell med radar/lidar som ser precis var den är om det är trixigt.
Jag måste säga att jag är lockad, min 21 åriga åkklippare kommer antagligen snart börja få pyspunka och rostproblem i kåpan så man kanske ska sälja iväg den innan den börjar kosta pengar och prova en robot. (Uppenbart är dock att roboten från start inte direkt har robusthet som en 2005 Jonsered. Men den kanske håller 5 år iaf?
Så sikta absolut på en sån modell med radar/lidar som ser precis var den är om det är trixigt.
Jag måste säga att jag är lockad, min 21 åriga åkklippare kommer antagligen snart börja få pyspunka och rostproblem i kåpan så man kanske ska sälja iväg den innan den börjar kosta pengar och prova en robot. (Uppenbart är dock att roboten från start inte direkt har robusthet som en 2005 Jonsered. Men den kanske håller 5 år iaf?
Redigerat:
Hittade roboten utanför laddstationen helt utan batteri nu när jag kom hem efter att ha varit borta hela dagen.
Jä-la skurmaskin tänkte jag...
...men denna gången var det inte klipparens fel. JFB för eluttaget hade troligen löst i samband med elavbrottet vi hade inatt. Men innan dess så hade naturligtvis klipparen börjat snurra på platsen inne i laddstationen och slitit loss denna från jordskruvarna..
Jag måste fixa ett rep att sätta runt nosen på klipparen så att jag kan dra hem den när den stannat utan batteri på tomten. Det är ett redigt träningspass att bära hem 18 kg på raka armar (för att inte smutsa ned sig).
...men denna gången var det inte klipparens fel. JFB för eluttaget hade troligen löst i samband med elavbrottet vi hade inatt. Men innan dess så hade naturligtvis klipparen börjat snurra på platsen inne i laddstationen och slitit loss denna från jordskruvarna..
Jag måste fixa ett rep att sätta runt nosen på klipparen så att jag kan dra hem den när den stannat utan batteri på tomten. Det är ett redigt träningspass att bära hem 18 kg på raka armar (för att inte smutsa ned sig).
En pirra är alltid bra att ha…pacman42 skrev:
Hittade roboten utanför laddstationen helt utan batteri nu när jag kom hem efter att ha varit borta hela dagen.
Lider med dig och har delvis samma problem med min Luba.
Med hinderdetektering vågar den ibland inte gå nära ett grässtrå och utan detektering mal den på som en stridsvagn..
Den är rädd om maskrosorna. Det är ju snällt av den - tycker maskrosorna.Z Zsam skrev:
Just detta att den kör slut på batteriet har jag lite svårt att förstå. Den borde aldrig tömma batteriet helt. Jag skall alltid ha möjlighet att få den att köra hem om jag slår igång den igen.
Sedan måste jag hålla med om att den är lite för stark. Den har ju backat upp på väggar till dess den bara lutar på nosen också.
Jag har börjat få ordning på den, det blir färre och färre problem. Men på varje två problem lösta så dyker det upp ett nytt.
Många workarounds behövs.
Idag sänkte jag hastigheten och stängde av AI vision för att se om jag kan bli av med maskrosorna i alla fall. Vi får se om det fungerar imorgon, idag blev det ju inget klippt...
Klipparen gick igång av sig själv igår kväll och har klippt hela natten med låg hastighet och AI-vision avstängt. Nu börjar det arta sig.
Nu kommer jag att sätta upp nogo-zoner runt buskar och träd också, då skall det funka ännu bättre kan man tänka.
Nu kommer jag att sätta upp nogo-zoner runt buskar och träd också, då skall det funka ännu bättre kan man tänka.
Så nya spännande saker. Regnsensorn triggade vid en skur 8.36 i morse. Klipparen hade startat 8.30. kl 18.00 så hade den fortfarande inte kört igång trots att det inte regnat efter detta. Om regnsensorn är aktiv så skall det inte gå att starta klipparen, men det gick. Så vad har den då väntat på hela dagen? Bättre tider?
Får nog stänga av den finessen också. Snart har jag stängt av allt som går att stänga av. Ju mer jag dummifierat den desto bättre fungerar den.
När jag stängde av AI vision så började den klippa ända fram till träden, men den saktar in och vänder när det tar stopp. Liknande med maskrosorna, den saktar in, men klipper dem.
Får nog stänga av den finessen också. Snart har jag stängt av allt som går att stänga av. Ju mer jag dummifierat den desto bättre fungerar den.
När jag stängde av AI vision så började den klippa ända fram till träden, men den saktar in och vänder när det tar stopp. Liknande med maskrosorna, den saktar in, men klipper dem.
Uppfattar det som att min regnsensor funkar på samma sätt, om den känner regn så åker den till laddaren. Sedan går den igång nästa gång den är schemalagd alt. att man startar manuellt.pacman42 skrev:
Så nya spännande saker. Regnsensorn triggade vid en skur 8.36 i morse. Klipparen hade startat 8.30. kl 18.00 så hade den fortfarande inte kört igång trots att det inte regnat efter detta. Om regnsensorn är aktiv så skall det inte gå att starta klipparen, men det gick. Så vad har den då väntat på hela dagen? Bättre tider?
Så om det kommer en skur på fm flera dar i rad så blir det inte mycket klippt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Läser lite olika men helt klart är nog att beteenden är ändrat .pacman42 skrev:
Man får starta klipparen själv .
Förut var det att klipparen testade att fortsätta , regnar det då fortfarande så blev det fram och tillbaka .
Senaste uppdateringen ang detta verkar förnuftigare.
Helt vansinnigt. Det går ju mot att man måste stå och titta på klipparen hela tiden. Precis nu hittade jag den stående vid en buske. Tryckte på play och den körde vidare. Då har jag ändå AI vision avstängt, med det på så räckte det nästan att en fågel flög förbi så stannade den, mitt på gräsmattan...Tomture61 skrev: