Jag har haft min rätt kort tid också. På den tiden har jag märkt att mjukvaran varierar, men alltid är bedrövligt buggig på något sätt. Jag har sett den riva sönder gräsmattan vid sina vändningar mer än Husqvarnan gjorde. Häromdagen backade den in i en stor blåbärsbuske och stod och slirade tills jag fick gå dit och lyfta bort den. Den hade då passerat en no-go-zon och ett virtuellt stängsel med nästan en meter. Den ska enligt schemat starta precis samma klippning varje morgon klockan åtta. Den skiter i det ungefär en dag av tre och jag har inte lyckats se något mönster i det.

Var jag beredd på buggar? Ja, men inte alls så här många.

Klipper den bra? Helt ok.

Är jag nöjd med köpet? Rätt så, eftersom den oftast gör sitt jobb och jag jobbar hemifrån tillräckligt mycket för att hjälpa den. Sedan blir ju barnet i mig glatt, när det får köra radiostyrd bil med knivar.

Skulle jag rekommendera den, eller köpa samma märke igen? Tveksamt.

Nu har jag som sagt bara haft den i tre månader, men det är längre tid än vad någon utvärdering av konsumentprodukter eller mjukvaror brukar ta, så jag har väldigt svårt att tro att omdömet skulle bli annorlunda om ett år. Men påminn mig gärna då, så ska jag svara.
 
  • Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har koll på fenomenet sedan tidigare. Både det via satellit och de sändare de har på marken.

I detta fallet så stod gräsklipparen under ett träd och snurrade på platsen så som den gör för att få GPS-signal. Sedan drog den iväg 5-7 meter i nordlig riktning ut över kanten. Jag lyfte in den igen och den ställde sig och snurrade igen, drog iväg några meter snurrade, drog iväg några meter till och där fick den bra GPS-signal så att den direkt återgick till ordinarie klippning som gjordes utan problem då den redan var mitt på gräsmattan och hade klippt kanterna.

Störningar via satellit är inte falska signaler, utan de handlar bara om störningar på specifika frekvenser. De är dessutom extremt kortlivade och stör inte ut positioneringen på flera sekunders sikt. Man misstänker att dessa inte är till för att störa GPS utan att ryssarna har lagt egen kommunikation på samma frekvenser bara.

Störningarna från land, flygplan och båtar är dock en annan sak. De är till för att störa GPS-systemet som sådant.
Tror inte du läste/förstod mitt inlägg.
Jag nämnde Rysslands satellit, med det är ej denna som bråkar med oss.
De vill enbart visa vad de kan göra med denna.
Din klippare har troligtvis 70 m aktionsradie utan satellit styrning.
Min Luba 2 X har 300 m.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Jag har haft min rätt kort tid också. På den tiden har jag märkt att mjukvaran varierar, men alltid är bedrövligt buggig på något sätt. Jag har sett den riva sönder gräsmattan vid sina vändningar mer än Husqvarnan gjorde. Häromdagen backade den in i en stor blåbärsbuske och stod och slirade tills jag fick gå dit och lyfta bort den. Den hade då passerat en no-go-zon och ett virtuellt stängsel med nästan en meter. Den ska enligt schemat starta precis samma klippning varje morgon klockan åtta. Den skiter i det ungefär en dag av tre och jag har inte lyckats se något mönster i det.

Var jag beredd på buggar? Ja, men inte alls så här många.

Klipper den bra? Helt ok.

Är jag nöjd med köpet? Rätt så, eftersom den oftast gör sitt jobb och jag jobbar hemifrån tillräckligt mycket för att hjälpa den. Sedan blir ju barnet i mig glatt, när det får köra radiostyrd bil med knivar.

Skulle jag rekommendera den, eller köpa samma märke igen? Tveksamt.

Nu har jag som sagt bara haft den i tre månader, men det är längre tid än vad någon utvärdering av konsumentprodukter eller mjukvaror brukar ta, så jag har väldigt svårt att tro att omdömet skulle bli annorlunda om ett år. Men påminn mig gärna då, så ska jag svara.
Utan att göra ett besök hos dig så är det svårt att ge råd.
Min egen Luba 2 X som väger 19 kg gräver ej upp gräsmattan.
Inte ens framför laddstationen.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att göra ett besök hos dig så är det svårt att ge råd.
Min egen Luba 2 X som väger 19 kg gräver ej upp gräsmattan.
Inte ens framför laddstationen.
Medan jag fått bygga stenläggning framför laddstationen då den alltid söker satelliter när den startar.

Enligt en AI så beror detta på att Luba 2 mini har sämre satellitmottagning än Luba 2. Kompisens Luba 2 snurrar aldrig för att leta efter satelliter.

Som jag tolkat det så krävs runt 15 satelliter för att kunna köra klipparen medan det krävs minst 20 satelliter för att göra kartläggning. Det är också därför som den snurrar runt varje gång man kartlägger, den vill ha fler satelliter att synka mot. Luba 2 får in fler satelliter i normalfallet då den har större antenn.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror inte du läste/förstod mitt inlägg.
Jag nämnde Rysslands satellit, med det är ej denna som bråkar med oss.
De vill enbart visa vad de kan göra med denna.
Din klippare har troligtvis 70 m aktionsradie utan satellit styrning.
Min Luba 2 X har 300 m.
Min Luba 2 mini har bara NetRTK, de har optimerat bort den fysiska GPS-referensen i min.
 
Jag har nu uppgraderat mjukvaran och startat om klippningen. Nu verkar precisionen på kantklippningen vara mycket bättre.

Hur den nu uppträder om den tappar GPS-synk, det återstår att se. Den klipper ju rätt länge på kamera, gyro mm. Tidigare idag var första gången jag sett den så förvirrad, men bladverket i fruktträden börjar vara väldigt täta nu.
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Medan jag fått bygga stenläggning framför laddstationen då den alltid söker satelliter när den startar.

Enligt en AI så beror detta på att Luba 2 mini har sämre satellitmottagning än Luba 2. Kompisens Luba 2 snurrar aldrig för att leta efter satelliter.

Som jag tolkat det så krävs runt 15 satelliter för att kunna köra klipparen medan det krävs minst 20 satelliter för att göra kartläggning. Det är också därför som den snurrar runt varje gång man kartlägger, den vill ha fler satelliter att synka mot. Luba 2 får in fler satelliter i normalfallet då den har större antenn.
Det krävs minst 20 gemensamma satelliter om man har separat RTK antenn.
Antalet för netRTK borde vara exakt densamma.
15 satelliter är ej tillräckligt.
Så kolla din app hur det är där det blir fel.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det krävs minst 20 gemensamma satelliter om man har separat RTK antenn.
Antalet för netRTK borde vara exakt densamma.
15 satelliter är ej tillräckligt.
Så kolla din app hur det är där det blir fel.
De har tagit bort antalet satelliter i appen när man kör klippning ...
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
De har tagit bort antalet satelliter i appen när man kör klippning ...
Inte allt men gemensamma ses ej längre.
Så vid iNavi måste klipparen och en RTK antennen ngn stans i ens närhet se minst 20 satelliter.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att göra ett besök hos dig så är det svårt att ge råd.
Min egen Luba 2 X som väger 19 kg gräver ej upp gräsmattan.
Inte ens framför laddstationen.
Kanske lite långt för ett studiebesök, fast du kanske inte bor kvar i Luleå. Men som sagt gör den tillräckligt ofta sitt jobb och jag är inte en sån som gråter för att det är fläckar eller gropar i gräsmattan.

Nu var jag dessutom fullt medveten om att det var ny teknik jag köpte och att det kan vara lite lynnigt och svårförutsägbart. För en gräsmatta och lite buskar tyckte jag absolut att det var värt att chansa. För viktigare saker som bara ska funka, vill jag helst att andra fått betala för testversioner. Därför ingen bil med googleinloggning, eller en lampknapp på toaletten som kan vägra tända lampan för att den tappat minnet.
 
Tomture61
Hep Hep skrev:
Kanske lite långt för ett studiebesök, fast du kanske inte bor kvar i Luleå. Men som sagt gör den tillräckligt ofta sitt jobb och jag är inte en sån som gråter för att det är fläckar eller gropar i gräsmattan.

Nu var jag dessutom fullt medveten om att det var ny teknik jag köpte och att det kan vara lite lynnigt och svårförutsägbart. För en gräsmatta och lite buskar tyckte jag absolut att det var värt att chansa. För viktigare saker som bara ska funka, vill jag helst att andra fått betala för testversioner. Därför ingen bil med googleinloggning, eller en lampknapp på toaletten som kan vägra tända lampan för att den tappat minnet.
Vi är lite olika ang just detta.
Älskar innovationer och hjälpmedel.
Får jag använda de grå för att få det bättre, få en utmaning, wow 👍
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vi är lite olika ang just detta.
Älskar innovationer och hjälpmedel.
Får jag använda de grå för att få det bättre, få en utmaning, wow 👍
Så är det nog. Eller så ser vi olika på var det passar med innovationer och var det gör sig sämre. Nu är din presentationsbild rätt liten, men om jag ser rätt, så saknar nog bilen både gps, carplay och rullbälten.
 
Tomture61
Hep Hep skrev:
Så är det nog. Eller så ser vi olika på var det passar med innovationer och var det gör sig sämre. Nu är din presentationsbild rätt liten, men om jag ser rätt, så saknar nog bilen både gps, carplay och rullbälten.
Lever i 2 världar.
1 hobbybil som det var förr.
Plus en modern vardagsbil med allt lul lul 🙂
På den har jag bytt filter/ olja i s-tronicen, bytt kamrem / vattenpump/ aggregatrem mm.
Själv 🙂
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi har köpt en Navimow till nu. Är ändå ganska nöjda med den vi har. Den här är lite mer avancerad, så vi får väl se hur den fungerar. Nu måste vi bara klippa gräset manuellt för att starta den vid fritidshuset. Återkommer med rapport!
 
K Kirre2 skrev:
Vi har köpt en Navimow till nu. Är ändå ganska nöjda med den vi har. Den här är lite mer avancerad, så vi får väl se hur den fungerar. Nu måste vi bara klippa gräset manuellt för att starta den vid fritidshuset. Återkommer med rapport!
Ps Jag är lite orolig för våra huggormar som hänger runt huset. På en facebookgrupp tycker de inte att man ska ha robotklippare alls om man har ormar på tomten, men jag vill ju ha en klippt gräsmatta ändå. Som det är nu går jag inte dit utan knähöga stövlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.