Jag gissar att det här har diskuterats många gånger tidigare på forat, men jag hittar inte det jag vill veta.
Vi har en Segway navimow som är några år gammal, tredje sommaren nu. Vi är väldigt nöjda med hur den klipper när den väl är igång, men appen är ju helt hopplös! Så nu börjar vi fundera på om vi ska köpa en ny och flytta den här till fritidshuset, där klippningen är enklare.
Förutsättningarna: ganska plan gräsmatta ca 2000 kvm, vi vill ha några olika zoner och förbjudna öar. Borde inte vara några problem, men som sagt, helt hopplös app att jobba med.
Jag har sett reklam för gräsklippare som mappar själva, fungerar det bra?

Inget direkt svar på din fråga, men att nuvarande robot klipper bra borde väl vara huvudsaken. Kan du inte förlika dig med appens egenheter?
Är det ofta du behöver använda appen för att ändra något?

Annars tycker jag man ser massa uppblåsta säljargument för de robotar som nu dyker upp, klassar en del av dessa som överord som ska tas med en nypa salt.
Hur bra klipparen är ser man nog första efter ett antal klippsäsonger, vilket ofta missas i de jämförande tester som man ibland kan se.

Tillgång till bra service/kunskap och reservdelar är också en viktigt parameter imho.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
E etompau skrev:
Inget direkt svar på din fråga, men att nuvarande robot klipper bra borde väl vara huvudsaken. Kan du inte förlika dig med appens egenheter?
Är det ofta du behöver använda appen för att ändra något?

Annars tycker jag man ser massa uppblåsta säljargument för de robotar som nu dyker upp, klassar en del av dessa som överord som ska tas med en nypa salt.
Hur bra klipparen är ser man nog första efter ett antal klippsäsonger, vilket ofta missas i de jämförande tester som man ibland kan se.

Tillgång till bra service/kunskap och reservdelar är också en viktigt parameter imho.
Just pga att jag misstänker att det är överord i annonser och även recensioner tänkte jag höra här om det är nån som har erfarenhet av nån annan klippare än Segway, alternativt om deras app blivit bättre.
Vad gäller appen lyckas vi inte få till två zoner bredvid varandra utan en kanal emellan. Vi har inte heller hittat nåt bra sätt att ändra kartan utan att radera hela och göra om från början, med allt trassel det innebär.
Eftersom vi ändå tänkte köpa en till fritidshuset kan vi lika gärna flytta den här dit, där kan vi bara lägga in en yttre gräns utan en massa förbjudna öar och zoner och sånt.

• Gilla
Siimon
  • Laddar…
Jag har en Mammotion Luba 2 mini AWD 1000. Jag hade inte valt denna om man vill ha driftsäkerhet i en komplex trädgård. Den hittar hela tiden på nya hyss och man kan inte lita på att den fungerar.

För mig så har jag efter många om och men fått upp driftsäkerheten en del (genom diverse trick i karteringen med virtuella stängsel och nogo-zoner), men den stannar fortfarande titt som tätt. Idag verkar den ha kört ut över terrassering, hur den har lyckats med det förstår jag inte. Där den står just nu har jag dessutom ett virtuellt stängsel. Jag får se när jag kommer hem vad den har gjort.

Häromdagen hade den backat uppför en vägg till dess att den stod på nosen och inte kom varken framåt eller bakåt. Väggen var även gräns på gräsmattan, men logiken är inte alltid dör i denna klipparen.

Igår stannade den tre gånger. Två gånger stod den bara ute på gräsmattan och det fanns inga felmeddelanden, den sade bara att den pausats. Den tredje gången så hade en liten gren släpat över nödstoppen (min gamla Husqvarna krävde mycket mer kraft för att stanna för grenar på nödstoppen).

Tidigare har jag haft stora problem med att den hamnat i diken efter att ha backat ut utanför uppmappat område.

Problemet är inte i GPSen, den är sjukt exakt. Detta handlar bara om buggar i mjukvaran.

• Gilla
Blommar och 2 till
  • Laddar…
Klipparen hade genat över både virtuellt staket och områdesgräns.

signal-2026-05-25-173237_002.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Områdesgränsen går fram till den bruna fläcken. Det virtuella staketet ytterligare en bit.

Ni ser ju strax bakom att den inte klipper så nära kanten, men här har den bara svängt rakt ut. Ibland bestämmer den sig för att gena bara...

Jag ville ha en driftsäker robot, min förra HQ stannade ett par-tre gånger i veckan, denna stannar mycket oftare än så. Bara det senaste dygnet tre gånger.

• Gilla
Blommar
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar!
Då blir det inte en sån i alla fall! Vår Navimow är väldigt driftsäker i jämförelse. Nån enstaka gång har den svängt rakt ut i terrängen och fastnat, men det har hänt några gånger per sommar bara. Och den har aldrig stannat oplanerat mitt på gräsmattan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Är det verkligen ingen mer som har robotgräsklippare och som kan ge en trovärdig recension?

Jag kan ju säga att min fungerar allt bättre, ju mer jag förstår (o)logiken hos den. Jag förstår de som gillar Mammotion. Lyckas man bara undvika de värsta problemen så är den väldigt bra. Men jag har fått lägga sten framför boet. Jag har fått göra rätt komplicerad kartläggning av tomten. Jag har fått sätta upp massor av virtuella staket. Men det börjar fungera rätt bra nu, men ibland stannar den mitt på gräsmattan av ingen anledning. Kanske att den stoppar för en fågel, vad vet jag? Skall prova utan AI vision också..

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Tomture61
K Kirre2 skrev:
Är det verkligen ingen mer som har robotgräsklippare och som kan ge en trovärdig recension?
Då kommer jag med släggan 😀
Har din tomt gräsytor med sluttningar och stup , köp en bensinklippare .

Har haft den allra första modellen av Luba AWD 5000 , började användas Maj 2023 .
Hade nog lite för mycket bensinklippar takter i mig från början , man ska klippa ofta med en robotklippare .
Nuvarande Luba 2 AWD 3000X (2025) är inne på 2:a säsongen .
Har nog ingen utmanande tomt , en berghäll / jordvall och en tujahäck plus 4 st No Go Zoner .
Uppdaterar alltid så fort det kommer ngn ny mjukvara , har aldrig upplevt problem med detta .
Sköter om maskinen med rengöring undertill + rengör även kamera / sensorer (nu i pollentider)
Har en gång förra året råkat ut för felnavigering med 50 cm över hela klippzonen .
Skickade en arg tanke till Putin (medvetna satellitstörningar från de som krigar med drönare)
Annars så tycker jag det är en mycket bra produkt .
Att tro att man kan slänga ut den på gräsmattan och glömma bort den , ta in den när gräset slutar växa , bör nog tänka om .

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kommer jag med släggan 😀
Har din tomt gräsytor med sluttningar och stup , köp en bensinklippare .

Har haft den allra första modellen av Luba AWD 5000 , började användas Maj 2023 .
Hade nog lite för mycket bensinklippar takter i mig från början , man ska klippa ofta med en robotklippare .
Nuvarande Luba 2 AWD 3000X (2025) är inne på 2:a säsongen .
Har nog ingen utmanande tomt , en berghäll / jordvall och en tujahäck plus 4 st No Go Zoner .
Uppdaterar alltid så fort det kommer ngn ny mjukvara , har aldrig upplevt problem med detta .
Sköter om maskinen med rengöring undertill + rengör även kamera / sensorer (nu i pollentider)
Har en gång förra året råkat ut för felnavigering med 50 cm över hela klippzonen .
Skickade en arg tanke till Putin (medvetna satellitstörningar från de som krigar med drönare)
Annars så tycker jag det är en mycket bra produkt .
Att tro att man kan slänga ut den på gräsmattan och glömma bort den , ta in den när gräset slutar växa , bör nog tänka om .
Tack för svar!
Nej, egentligen är våran gräsmatta ganska enkel. Inga sluttningar, bara en del byggnader, syrener och solur och sånt på gräsmattan.
Men jag skulle vilja ha en app där man enkelt kan ändra i kartan, dela upp gräsmattan i flera zoner och liknande, eftersom delar av den växer snabbare än andra. Fast ju mer jag läser desto nöjdare blir jag med våran. Efter att man väl fått till kartan är det faktiskt bara att låta den sköta sig själv hela sommaren.
Är din app lätt att jobba med?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju säga att min fungerar allt bättre, ju mer jag förstår (o)logiken hos den. Jag förstår de som gillar Mammotion. Lyckas man bara undvika de värsta problemen så är den väldigt bra. Men jag har fått lägga sten framför boet. Jag har fått göra rätt komplicerad kartläggning av tomten. Jag har fått sätta upp massor av virtuella staket. Men det börjar fungera rätt bra nu, men ibland stannar den mitt på gräsmattan av ingen anledning. Kanske att den stoppar för en fågel, vad vet jag? Skall prova utan AI vision också..
Det är just sånt där som krångel med kartor jag vill slippa! Bortsett från det är jag ju väldigt nöjd med våran.

Tomture61
K Kirre2 skrev:
Tack för svar!
Nej, egentligen är våran gräsmatta ganska enkel. Inga sluttningar, bara en del byggnader, syrener och solur och sånt på gräsmattan.
Men jag skulle vilja ha en app där man enkelt kan ändra i kartan, dela upp gräsmattan i flera zoner och liknande, eftersom delar av den växer snabbare än andra. Fast ju mer jag läser desto nöjdare blir jag med våran. Efter att man väl fått till kartan är det faktiskt bara att låta den sköta sig själv hela sommaren.
Är din app lätt att jobba med?
Har i robotklippar väg enbart haft Mammotion / Luba som erfarenhet .
Den uppfyller mina behov .
Slipper detta med en kabel i backen + vid renovering av gräsmattan är det enkelt att göra om kartan .
Sett att årets modeller så kan man justera No Go Zoner i appen .
Men i ärlighetens namn , ser man vart gränser ska vara i en app 🙄

Har du en relativt platt gräsmatta kommer du bli mer än nöjd med Mammotions produkter .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har i robotklippar väg enbart haft Mammotion / Luba som erfarenhet .
Den uppfyller mina behov .
Slipper detta med en kabel i backen + vid renovering av gräsmattan är det enkelt att göra om kartan .
Sett att årets modeller så kan man justera No Go Zoner i appen .
Men i ärlighetens namn , ser man vart gränser ska vara i en app 🙄

Har du en relativt platt gräsmatta kommer du bli mer än nöjd med Mammotions produkter .
Men enligt pacman42 är den ju rätt krånglig att hålla på med?
Det är nog svårt att lägga in gränser i appen men det vore bra om man kunde ta bort en del av gränsen och sen kunde man ju göra en ny med gräsklipparen som vanligt.

K Kirre2 skrev:
Men enligt pacman42 är den ju rätt krånglig att hålla på med?
Det är nog svårt att lägga in gränser i appen men det vore bra om man kunde ta bort en del av gränsen och sen kunde man ju göra en ny med gräsklipparen som vanligt.
Den är jättekrånglig om man får problem, slipper man problem är den nog en dröm.

Den känns rätt binär, antingen fungerar den jättebra från början, eller så får man slåss med den en längre tid. Jag börjar få ordning på den, men det har inte varit en enkel resa.

pacman42 pacman42 skrev:
Den är jättekrånglig om man får problem
Just vad jag vill undvika. Nu funderar vi på om vi ändå ska slå till på ytterligare en Segway. Vi vet ju åtminstone på ett ungefär hur appen till den fungerar. Sen har den förmodligen en massa finesser och funktioner som vi inte hittat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.