3 464 läst ·
48 svar
3k läst
48 svar
Bästa robotgräsklipparen utan kabel?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Stäng av viltskyddet 😁pacman42 skrev:
Helt vansinnigt. Det går ju mot att man måste stå och titta på klipparen hela tiden. Precis nu hittade jag den stående vid en buske. Tryckte på play och den körde vidare. Då har jag ändå AI vision avstängt, med det på så räckte det nästan att en fågel flög förbi så stannade den, mitt på gräsmattan...
Hej,K Kirre2 skrev:
Kør førsta året med en Kress KR173E. Tidgare haft ACX230 och 430X ifrån Husqvarna.
Hitills har den fungerat kanon, har en ganska komplex græsmatta på ca 1300kvm, sluttningar, hinder samt uppdelad i 2 zoner (fram/baksida hus). Finns ett stælle dær han går in under en buxbom och får stopknappen nedtryckt. Skall få ut installatøren igen och mappa in buxbommen som ett hinder så ræknar jag med att det skall vara løst. Utøver det så tuffar den på utan klagomål.
Nu har jag som sagt bara haft den igång några månader men upplever den som ett lyft ifrån mina gamla slingbaserade HQ:s. Trøttnade på stændiga slingbrott och småfel på HQ maskinerna och kænde att det var dags att prova ngt nytt. Personligen upplever jag det också som bættre att den metodiskt klipper hela græsmattan istællet før HQ:s system med algoritmer som skickar den runt åt alla håll tills mattan ær klippt.
Man kan inte installera den själv alltså? Läste det nån annanstans också.N nihon skrev:Hej,
Kør førsta året med en Kress KR173E. Tidgare haft ACX230 och 430X ifrån Husqvarna.
Hitills har den fungerat kanon, har en ganska komplex græsmatta på ca 1300kvm, sluttningar, hinder samt uppdelad i 2 zoner (fram/baksida hus). Finns ett stælle dær han går in under en buxbom och får stopknappen nedtryckt. Skall få ut installatøren igen och mappa in buxbommen som ett hinder så ræknar jag med att det skall vara løst. Utøver det så tuffar den på utan klagomål.
Nu har jag som sagt bara haft den igång några månader men upplever den som ett lyft ifrån mina gamla slingbaserade HQ:s. Trøttnade på stændiga slingbrott och småfel på HQ maskinerna och kænde att det var dags att prova ngt nytt. Personligen upplever jag det också som bættre att den metodiskt klipper hela græsmattan istællet før HQ:s system med algoritmer som skickar den runt åt alla håll tills mattan ær klippt.
Jag gillar inte heller när den far runt till synes planlöst, utan vill ha raka linjer i gräsmattan.
Hej,K Kirre2 skrev:
Nej mappningen av græsmattan gørs av installatør, skall dock vara møjligt att låna utrustning før att gøra det sjælv har jag hørt. Det skall gå att editera kartan med no-go zoner etc i efterhand men sjælva grundkartan mappas som sagt in av installatør.
Anvændarapp finns æven som webgrænssnitt så du kan logga in på valfri dator och gøra dom instællningar du vill. Finns två appar (och grænssnitt) dær det ena ær tænkt till privatpersoner som mer eller mindre startar stoppar och stæller in scheman. Sen æven en som riktar sig till yrkesmæssiga brukare (golfbanor etc) dær det finns mycket mer instællningar att gøra.
Du kan vælja mønster på græsmattan, raka linjer i valfri riktning, diamant eller schackrutor
Beställde en Husqvarna 430x Nera förra året. Vill påstå att vår ojämna, mkt gamla, gräsmatta med delvis skarpa kanter varit problemet. De gånger det varit problem. I övrigt tycker jag det är en mycket smidig och smart maskin. Vissa funktioner i appen vill jag ha annorlunda men börjar så sakteligen lära mig hur jag får till det som jag tänkt från början. Pga tidigare nämnda skarpa kanter köpte jag inför årets säsong en korrektionsantenn och tycker det går betydligt bättre. Jag har också fått lite mer rutin på var och hur jag mappar klippområden. Rekommenderar den här modellen till alla jag träffar på och har inte haft kontakt med någon verkstad eller återförsäljare.
Förstår själv att jag har mkt låga krav och allt är av godo då jag ägnade de 38 första somrarna av mitt liv med krånglade åkgräsklippare från Stiga, Husqvarna, Belos och Toro.
Men som sagt: Husqvarnan får 9/10 av mig (10/10 om appen varit ännu lite mer medgörlig och än nördigare statistik/historisk data).
Förstår själv att jag har mkt låga krav och allt är av godo då jag ägnade de 38 första somrarna av mitt liv med krånglade åkgräsklippare från Stiga, Husqvarna, Belos och Toro.
Men som sagt: Husqvarnan får 9/10 av mig (10/10 om appen varit ännu lite mer medgörlig och än nördigare statistik/historisk data).
Nya HQ 405 VE NERA som jag har klipper oxå systematiskt. Schackbrädor, triangel mönster, linjer eller standard dvs åt alla håll o kanter. Den här är oxå slinglös 🤣 med AI kamera och med Edge Cut =3 knivar i röven /baken för kantklippningN nihon skrev:Hej,
Du måste ha haft en HQ från istiden
Redigerat:
Köp en Segway Navimov Lidar (finns för olika storlekar på gräsmattan). Funkar precis hur bra som helst för era önskemål. Vi är supernöjda! Mycket prisvärd, enkel installation med olika zoner och driftsäker.K Kirre2 skrev:
Står ju ganska tydligt i førsta posten, ACX 230 och sen en 430X ^^ Intressanta ær dock att 230:n fortfarande rullar på i sommarstugan medan 430:n skrotades førra høsten.Baba_yaga skrev: