F
F Fideliox skrev:
Man kan göra det med vilken luftvärmepump som helst som har en IR fjärr annars med en SensiboSky och lite logik. [länk]
T toyboy skrev:
Kan inte se någonstans på deras sida att den appen kan koppla upp sig mot spotpris, (som var hans fråga) men jag kanske missade det på deras hemsida var såg du det ?
Nej det får man göra själv, men det skulle vara lätt med HA och hämta priser från nordpool och starta och stanna pumpen med sensibo skyn om man vill.

Annars så ska den funka med tibber om man inte kan/vill göra det själv. https://tibber.com/se/store/produkt/sensibo-sky

Redigerat:
TRJBerg
J Jontha skrev:
Du menar stoppa huvudet i sanden? Så himla dåligt. Inte undra på att Sverige ser ut som det gör med alla fegisar med stockholmssyndrom.
Och du har Isis-syndrom.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Som redan konstaterats i tråden så säger Robin också att de anger SCOP för medelklimat, men inte för kallt. Därför vore det missvisande att ha med dem i jämförelsen, de skulle framstå som bättre än vad de är.
Även Baxi säljer ju LVVP (delvis utvecklade i Sverige om jag inte missminner mig) men de finns inte heller med i testet. Är det av samma anledning?

• Gilla
lat
  • Laddar…
T toyboy skrev:
I stort sett alla seriösare märken har väl schema vad jag vet men ingen har vad jag läst en funktion som går mot "spotpris" har dessutom svårt att se nyttan med det för sen ska den värma upp allt igen och kommer då generellt sett göra det med ett högre varvtal och en sämre verkningsgrad som följd för att inte tala om komfortförsämringen. Större besparing om man sänker tempen från exempelvis 22 till 18. (Om nu den bättre hälften går med på det 😉 )
Tack för svar! Tanken bakom frågan var att idag har vi bergvärme som värmer upp en del av huset, fungerar bra då de gamla rören har större diameter så den lägre verkningsgraden mot den gamla kombipannan (ved, el och olja) nyttjas väl, tyvärr har vi nya radiatorer med "nya" rör i en annan del där det är lägre värmeeffekt och där funderar vi på att komplettera med en luftvärmepump för att värma upp en del av källaren så att värmen stiger upp via golv till den kallare delen. Det är bara ett "problem" på vinterhalvåret. Tanken är att pumpen då kanske skall stå på dagtid då elen är låg och inte köra mellan 05-09 samt 16-19 då det brukar vara högre kost.

• Gilla
toyboy
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Man kan göra det med vilken luftvärmepump som helst som har en IR fjärr annars med en SensiboSky och lite logik. [länk]
Tack för svar! Tanken bakom frågan var att idag har vi bergvärme som värmer upp en del av huset, fungerar bra då de gamla rören har större diameter så den lägre verkningsgraden mot den gamla kombipannan (ved, el och olja) nyttjas väl, tyvärr har vi nya radiatorer med "nya" rör i en annan del där det är lägre värmeeffekt och där funderar vi på att komplettera med en luftvärmepump för att värma upp en del av källaren så att värmen stiger upp via golv till den kallare delen. Det är bara ett "problem" på vinterhalvåret. Tanken är att pumpen då kanske skall stå på dagtid då elen är låg och inte köra mellan 05-09 samt 16-19 då det brukar vara högre kost.

F
sy97jgu sy97jgu skrev:
Som exempel då så styr jag vår i uterummet med temperatur. Men det finns inget som hindrar en för att trigga på tid, elpris, rörelsesensor eller när posten dimper ner i postlådan. 😉

• Automatiseringsinställning som aktiverar värmen i uterummet med Sensibo Sky när Aqara-sensorn registrerar temperaturändringar under vintermånaderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Finns det någon pump som arbetar mot accumelatoe tankar och spotpris? Skulle finnas mycket där att tjäna på tex att skuta på varmvattnet, och även för husvärmen. Fluktuationen i pris är många %

Mekstr Mekstr skrev:
Finns det någon pump som arbetar mot accumelatoe tankar och spotpris? Skulle finnas mycket där att tjäna på tex att skuta på varmvattnet, och även för husvärmen. Fluktuationen i pris är många %
Ja, bara för att nämna en modell så går NIBE S2125 ihop med en SMO S40 utmärkt att koppla mot en tank och styra med t ex "Smart Price Adaption".

Mekstr Mekstr skrev:
Går bra att ha det så. Men antingen en dum VP, utan en massa dyrbart Lullull i, som bara går mot en tank
och serie med VVB. Eller en inverter som kopplas på ett lite speciellt rörmässigt sätt.

F
Mekstr Mekstr skrev:
Qvantum FLVP gör väl det? Visserligen ganska liten tank men praktiskt alltiett lösning.

D Dublin skrev:
Även Baxi säljer ju LVVP (delvis utvecklade i Sverige om jag inte missminner mig) men de finns inte heller med i testet. Är det av samma anledning?
Ja det finns fler märken. Vi har fokuserat på de vanligaste.

• Gilla
zokoban
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja det finns fler märken. Vi har fokuserat på de vanligaste.
Men kan det inte vara intressant att se hur div "hobby maskiner" står sig mot de etablerade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.