Farstatjej90
T toyboy skrev:
Orättvist eller inte, jag tänker inte lägga mig i den diskussionen men det kommer inte att tas bort. F-gas kommer vara kvar med separata tillägg för co2, amoniak och r290.
Har hört det blir krav på licens för lösgodis också 2026. Jättefarligt för hälsan. Blir kurs tre dagar för certifiering.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Bjober och 4 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Daikin redovisar både medel och kallt klimatområde i sina dokument på hemsidan
Ah! Jag läste bara produktbladet.
En riktig djungel att ta sig igenom.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har hört det
blackadder blackadder skrev:
Ah! Jag läste bara produktbladet.
En riktig djungel att ta sig igenom.
Jo tack milt sagt, man önskade att det fanns någon standardiserad mall för hur uppgifterna presenteras. Men som jag skrev i något inlägg ovan för tror att rätt installatör är viktigare än om du väljer en Nibe eller en Daikin. Sen kan den ena eller den andra ha bättre Scop men det är ju i teorin sen spelar ju ditt hus och en massa andra saker in, jag vill någonstans bara att det ska funka i 20år. skiter fullständigt i om det finns app och grejer, jag menar när den väl är korrekt inställd så tittar man ju inte på den mer än när man gör rent eventuellt smutsfilter. Allt lull lull gör den ju bara dyrare och mer komplicerad.

• Gilla
blackadder och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog någonting jag missar, både CTC och NIBE anger ju också sitt SCOP enligt EN14825
Som redan konstaterats i tråden så säger Robin också att de anger SCOP för medelklimat, men inte för kallt. Därför vore det missvisande att ha med dem i jämförelsen, de skulle framstå som bättre än vad de är.

J Jontha skrev:
Hoppas det blir totalförbud på dessa vidriga luftvärmepumpar innan hela Sveriges huspark har en sån där låtande plåtburk på väggen. Stör grannar. FÖRSTÖR fina gamla områden med timrade hus! Så himla smaklöst. Där man en gång i tiden såg en mysig brasa eldas så sitter nu en billig plåtburk på fasaden - helt malplacerad.
Totalförbud är kanske att ta i, men håller med i sak. Utedelar till VPs, oavsett om det är luft/luft eller Luft/vatten är hemskt fula. Att slippa den är värt en stor del av merkostnaden om man jämför mellan en BVinstallation med en luft/vatten.

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Totalförbud är kanske att ta i, men håller med i sak. Utedelar till VPs, oavsett om det är luft/luft eller Luft/vatten är hemskt fula. Att slippa den är värt en stor del av merkostnaden om man jämför mellan en BVinstallation med en luft/vatten.
Det kan väl tyckas något märkligt att man föredrar högre elförbrukning bara för att något inte är fint. känns som ett i-lands problem om man inte har värre saker att bekymra sig över än att det sitter en plåtlåda på väggen.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jontha skrev:
Hoppas det blir totalförbud på dessa vidriga luftvärmepumpar innan hela Sveriges huspark har en sån där låtande plåtburk på väggen. Stör grannar. FÖRSTÖR fina gamla områden med timrade hus! Så himla smaklöst. Där man en gång i tiden såg en mysig brasa eldas så sitter nu en billig plåtburk på fasaden - helt malplacerad.
Tur att det inte är ditt problem med andras fasader då.

• Gilla
Jan.P och 6 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Det kan väl tyckas något märkligt att man föredrar högre elförbrukning bara för att något inte är fint. känns som ett i-lands problem om man inte har värre saker att bekymra sig över än att det sitter en plåtlåda på väggen.
Såklart det är ett i-landsproblem. Men många lägger ju ner mycket möda och pengar på att hus/tomt ska se trevliga ut. Plåtlådorna verkar ju i motsatt riktning så helt taget ur luften är ju inte problemet. Men tror ingen väljer att inte installera någon VP alls pga. detta, däremot kan det nog vara det som får vissa att välja bergvärme istället då det inte syns när det är installerat.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Såklart det är ett i-landsproblem. Men många lägger ju ner mycket möda och pengar på att hus/tomt ska se trevliga ut. Plåtlådorna verkar ju i motsatt riktning så helt taget ur luften är ju inte problemet. Men tror ingen väljer att inte installera någon VP alls pga. detta, däremot kan det nog vara det som får vissa att välja bergvärme istället då det inte syns när det är installerat.
Tänkte mer på han som du svarade i tidigare inlägg. Bergvärme vilket jag själv har är förträffligt men en väldigt stor del av fastigheterna har ju direktverkande el och vill man få ner energiförbrukningen som är bra för både miljö och ekonomi så är det ju bara L/L som gäller (om man bortser från tilläggsisolering) men håller med dig i att det nog finns finare attiraljer att ha på väggen 😅

F
T toyboy skrev:
Tänkte mer på han som du svarade i tidigare inlägg. Bergvärme vilket jag själv har är förträffligt men en väldigt stor del av fastigheterna har ju direktverkande el och vill man få ner energiförbrukningen som är bra för både miljö och ekonomi så är det ju bara L/L som gäller (om man bortser från tilläggsisolering) men håller med dig i att det nog finns finare attiraljer att ha på väggen 😅
Allt annat än LLVP får orimlig återbetalningstid tyvärr.

"Hmm 30 000kr för en bra luftvärmepump som tar en förmiddag att sätta upp? Eller konvertera till vattenburet, fixa plats för innedelen, riva halva huset och tomten för 300 000kr?"

Valet blir lätt för de flesta hehe. Men jag håller med om att dom inte är vackra. Vet inte varför många kör på "beach 90-tals datorchassi" fortfarande. Varför kan man inte få i vit, svart eller några vanliga kulörer egentligen? Typ faluröd eller nåt?

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är väl beroende på vad man är van vid.

Finns ju ofta en stor fyrkantig sak uppe på taket p.g.a uppvärmning.
Fast man är ju van vid att det ska vara en skorsten på hus, så man tänker ju inte på det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är väl beroende på vad man är van vid.

Finns ju ofta en stor fyrkantig sak uppe på taket p.g.a uppvärmning.
Fast man är ju van vid att det ska vara en skorsten på hus, så man tänker ju inte på det.
Så är det ju, vad som är "fult" är väldigt subjektivt och ändras över tid. Det finns absolut fula skorstenar, men konceptet som sådant är så gammalt att många nog tycker det "hör till".

Men håller med om att det borde verkligen finnas en marknad för snyggare design på "lådorna". Slangkanalerna som vissa måste dra långa vägar på fasad också, men har sett några som smälte in hyfsat t.ex. i koppar.

Kanske vi är för OT nu..

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Allt annat än LLVP får orimlig återbetalningstid tyvärr.

"Hmm 30 000kr för en bra luftvärmepump som tar en förmiddag att sätta upp? Eller konvertera till vattenburet, fixa plats för innedelen, riva halva huset och tomten för 300 000kr?"

Valet blir lätt för de flesta hehe. Men jag håller med om att dom inte är vackra. Vet inte varför många kör på "beach 90-tals datorchassi" fortfarande. Varför kan man inte få i vit, svart eller några vanliga kulörer egentligen? Typ faluröd eller nåt?
Allt handlar väl någonstans om vad du vill betala för komforten, rent ekonomiskt håller jag med dig fullständigt. Dock så ingår ju även vv i den dyrare lösningen. Samt att livslängden oftast är längre än en L/L så om man bortser från själva konverteringen så är det fortfarande rent ekonomiskt inte försvarbart, kvar återstår dåså kallade "mjuka värden" som man betalar för.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
K Kallens skrev:
Så är det ju, vad som är "fult" är väldigt subjektivt och ändras över tid. Det finns absolut fula skorstenar, men konceptet som sådant är så gammalt att många nog tycker det "hör till".

Men håller med om att det borde verkligen finnas en marknad för snyggare design på "lådorna". Slangkanalerna som vissa måste dra långa vägar på fasad också, men har sett några som smälte in hyfsat t.ex. i koppar.

Kanske vi är för OT nu..
Ja, jag tycker solpaneler ser betydligt värre ut än en utedel till en värmepump iaf som går att dölja till viss del.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
jag tycker soptunnor är betydligt fulare och det ska vi nu också få ändå flera av.

Min Thermia Atria utedel märker jag inte av alls, den hörs inte alls där den står, trafiken från länsvägen hörs betydlig mer och ful tycker jag inte den är heller, den är i mitt tycke rätt diskret.

Ett tegelhus med brun- och vitfärgad fasad, två fönsterluckor och en vit Thermia Atria utedel på gräsmattan framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.