F Fideliox skrev:
Ja, jag tycker solpaneler ser betydligt värre ut än en utedel till en värmepump iaf som går att dölja till viss del.
Ja, både soptunnor och solpaneler är också fula.. Men utedelar går såklart att dölja eller placera på "baksidan" etc., men beror ju väldigt mycket på var i huset du har "pannrum", tomtens utseende etc.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tur att det inte är ditt problem med andras fasader då.
På vilket sätt är det inte mitt problem?

J Jontha skrev:
På vilket sätt är det inte mitt problem?
Du behöver ju inte titta, det är ett aktivt val du gör..om du ändå tittar så har du ju valt att ta in den fula fasaden i ditt medvetande (och dessutom ha en åsikt om den!)

Sköt dig själv och skit i andra är ett uttryck som dyker upp i mitt tänk...🤔

• Gilla
Jan.P och 4 till
  • Laddar…
Det är ju faktafel i testet. T.ex. så är Nibe S2125-12 INTE 12kW. Nibe vilseleder genom att av någon konstig anledning namna den -12, men den är bara 10kW eller strax under. Man blir bara mer och mer förbannad på hur Nibe är och gör. De förstör sin app, tar betalt för skitfunktioner som att ändra inställningar eller ens kolla på värden via appen, saker som andra tillverkare gör gratis.

De är dessutom svindyra i inköp. Låter
på tok för mycket också.
Min gör det iallafall. För priset är man inte nöjd och mycket hjälp får man inte heller, ”för det finns ju inga larm”.
Då är allt ok tydligen…

• Gilla
närsom
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver ju inte titta, det är ett aktivt val du gör..om du ändå tittar så har du ju valt att ta in den fula fasaden i ditt medvetande (och dessutom ha en åsikt om den!)

Sköt dig själv och skit i andra är ett uttryck som dyker upp i mitt tänk...🤔
Du menar stoppa huvudet i sanden? Så himla dåligt. Inte undra på att Sverige ser ut som det gör med alla fegisar med stockholmssyndrom.

Suck Så uratar den här tråden också......kan inte folk bara hålla sig till ämnet som denna tråd handlar om,

• Gilla
Jan.P och 1 till
  • Laddar…
N Niklas.A skrev:
Det är ju faktafel i testet. T.ex. så är Nibe S2125-12 INTE 12kW. Nibe vilseleder genom att av någon konstig anledning namna den -12, men den är bara 10kW eller strax under. Man blir bara mer och mer förbannad på hur Nibe är och gör. De förstör sin app, tar betalt för skitfunktioner som att ändra inställningar eller ens kolla på värden via appen, saker som andra tillverkare gör gratis. De är
dessutom svindyra i inköp. Låter
på tok för mycket också.
Min gör det iallafall. För
priset är man inte nöjd och mycket hjälp får
man inte heller, ”för det finns ju inga larm”.
Då är allt ok tydligen…
Nja tror att dom krånglar till det och menar att den ersätter gamla 12kW maskiner rent effektivtets mässigt. Är flera tillverkare som gör på det sättet har jag sett. Dvs du kan ersätta din gamla 12 kW maskin med den modellen och få typ samma utfall eller bättre efter årets slut som den gamla.

T toyboy skrev:
Nja tror att dom krånglar till det och menar att den ersätter gamla 12kW maskiner rent effektivtets mässigt. Är flera tillverkare som gör på det sättet har jag sett. Dvs du kan ersätta din gamla 12 kW maskin med den modellen och få typ samma utfall eller bättre efter årets slut som den gamla.
Men ett kallt hus, om den inte levererar samma effekt? :/

Farstatjej90
T toyboy skrev:
Suck Så uratar den här tråden också......kan inte folk bara hålla sig till ämnet som denna tråd handlar om,
Det bästa du kan göra är att föregå med gott exempel och istället skriva inlägg om ämnet ..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Låter ju helknasigt. Hur skulle man få ut samma effekt ur en maskin med lägre effekt?

N Niklas.A skrev:
Låter ju helknasigt. Hur skulle man få ut samma effekt ur en maskin med lägre effekt?
Då den mot förmodan har betydligt bättre verkningsgrad så stöttar den med elpatron övrig tid som eventuellt inte orkar så blir slutsumman liknande. (scop mässigt sett). I Kronor och ören är det ju dock omöjligt att förutse vad slutresultatet blir dock.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vilken luftvärmepump har funktionen "klocka" dvs att den kan schemaläggas att starta när ex elen har ett lägre pris alternativt när jag skapar el med solceller?

sy97jgu sy97jgu skrev:
Vilken luftvärmepump har funktionen "klocka" dvs att den kan schemaläggas att starta när ex elen har ett lägre pris alternativt när jag skapar el med solceller?
I stort sett alla seriösare märken har väl schema vad jag vet men ingen har vad jag läst en funktion som går mot "spotpris" har dessutom svårt att se nyttan med det för sen ska den värma upp allt igen och kommer då generellt sett göra det med ett högre varvtal och en sämre verkningsgrad som följd för att inte tala om komfortförsämringen. Större besparing om man sänker tempen från exempelvis 22 till 18. (Om nu den bättre hälften går med på det 😉 )

• Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
F
sy97jgu sy97jgu skrev:
Man kan göra det med vilken luftvärmepump som helst som har en IR fjärr annars med en SensiboSky och lite logik. https://sensibo.com/products/sensibo-sky

• Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Man kan göra det med vilken luftvärmepump som helst som har en IR fjärr annars med en SensiboSky och lite logik. [länk]
Kan inte se någonstans på deras sida att den appen kan koppla upp sig mot spotpris, (som var hans fråga) men jag kanske missade det på deras hemsida var såg du det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.