PCLarsson skrev:
Kanske inte så kontigt då beräknad kostnad för en storbank uppgår till 2 000 000 000 kr.
Det här fick mig att fundera, så jag kollade vad bankerna tjänar. 2013 verkar det ha blivit i runda slängar 90 miljarder för våra fyra banker tillsammans. Att investera 2 miljarder (per bank) i datasystem som borde bytts ut för 10-20 år sedan är väl knappast hårresande i sammanhanget?

Nyfniken skrev:
Att investera 2 miljarder (per bank) i datasystem som borde bytts ut för 10-20 år sedan är väl knappast hårresande i sammanhanget?
Då känner du inte häradshövding Wallenberg...

Jag kanske har missat några inlägg när jag skummade tråden, men anledningen till att det inte går att betala på helgerna är väl att Bank/PlusGirot inte gör körningar dessa dagar.

I dessa tider är vi bortskämda med realtidsrespons, men många system kör batchjobb på bestämda tider. Skatteverkets system för skattekonton är ett sådant exempel och jag är så gott som helt säker på att Bank/PlusGirot inte är konstruerat för realtidshantering.

Överföringar inom samma bank (SHB i mitt fall) brukar dock gå i realtid.

När vi sedan ser oss omkring i världen, så finns det många länder (USA är ett sådant) där det inte finns något rikstäckande girosystem. Så sent som för några år sedan kunde en internetbetalning i USA ta fem dagar (banken skrev ut en check och skickade den med post till mottagaren.)

Måste också skriva av mig ang SEB internetsida och app. Har tidigare varit Swedbank kund i ca 20år och måste säga att deras sida och app är kanon dock inte deras avtal/räntor :)

SEB internetbetalningar är kass, samma problem här at man inte kan lägga en betalning till företag eller privatperson samma dag som som man sitter framför burken utan dagen efter KASS.

Appen är förskräkligt dålig. Seg, går inte komma in har inte "skaka" funktionen som swedbank för att kolla saldo. Ska man överföra pengar mellan konton på SEB får man räkna med att det kan ta 1h om det strular...

Dock känns säkerheten bra hos SEB men man blir förbannad att man inte kan betala räkningar via appen med endast mobilt bank ID vilket man kunde hos Swedbank.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
memike skrev:
Måste också skriva av mig ang SEB internetsida och app. Har tidigare varit Swedbank kund i ca 20år och måste säga att deras sida och app är kanon dock inte deras avtal/räntor :)

SEB internetbetalningar är kass, samma problem här at man inte kan lägga en betalning till företag eller privatperson samma dag som som man sitter framför burken utan dagen efter KASS.

Appen är förskräkligt dålig. Seg, går inte komma in har inte "skaka" funktionen som swedbank för att kolla saldo. Ska man överföra pengar mellan konton på SEB får man räkna med att det kan ta 1h om det strular...

Dock känns säkerheten bra hos SEB men man blir förbannad att man inte kan betala räkningar via appen med endast mobilt bank ID vilket man kunde hos Swedbank.
Skojar du med oss? Det är inga som helst problem att betala räkningar i mobilappen med bara mobilt bankID, är det möjligen så att du fortfarande sitter kvar i den gamla appen? Det kom en ny för några månader sen, men du måste avinstallera den gamla och ladda hem den nya.

jhenrikj skrev:
Skojar du med oss? Det är inga som helst problem att betala räkningar i mobilappen med bara mobilt bankID, är det möjligen så att du fortfarande sitter kvar i den gamla appen? Det kom en ny för några månader sen, men du måste avinstallera den gamla och ladda hem den nya.
OK, skumt då jag har nya appen och mobilt bank id på mobilen också. Funkar ihop med Swedbank men inte SEB.

Tycker dock de behöver utveckla sin app rätt radikalt så den blir bra. En skaka funktion för att se saldo vore väl inte så svårt så man slipper logga in jämt...

ows skrev:
Nordeas Internetbank... varje gång man betalar en räkning på en Fredag så går pengarna iväg först på Måndagen. Det finns INGEN SOM HELST teknisk anledning till detta. Och det gör mig vansinnig varje gång...!

Tänk om man gick in på Posten för att betala sina räkningar men fick beskedet att dom behåller pengarna några dagar för att maximera sin likviditet. Helt oacceptabelt.

Plus att Nordea i övrigt har en usel attityd och värdelösa tjänster helt utan omtanke för sina kunder.

Kan någon rekommendera en annan bank som har en välfungerande Internetbank? Finns det fler än Nordea och Swedbank som har flerfaktor-autenticiering (OTP) för att logga in?
Hej,
Jag har inte lusläst alla kommentarer i tråden, men på Skandiabanken går betalningar registrerade innan kl 09.30 iväg samma dag, dvs fredag i ditt fall. Annars på måndagen.
Har för mig att på SEB så blir det alltid dagen efter. Håller med om att det suger fett. Det är nog en gammal stordator som kör alla jobb på natten..

I övrigt är skandiabankens internettjänst riktigt bra tycker jag. Men skandiabanken har inte OTP tror jag, åtminståne kan jag logga in med mobilt bank-id, det är väl inte OTP antar jag?

mycke_nu skrev:
Jag kanske har missat några inlägg när jag skummade tråden, men anledningen till att det inte går att betala på helgerna är väl att Bank/PlusGirot inte gör körningar dessa dagar.

I dessa tider är vi bortskämda med realtidsrespons, men många system kör batchjobb på bestämda tider. Skatteverkets system för skattekonton är ett sådant exempel och jag är så gott som helt säker på att Bank/PlusGirot inte är konstruerat för realtidshantering.

Överföringar inom samma bank (SHB i mitt fall) brukar dock gå i realtid.

När vi sedan ser oss omkring i världen, så finns det många länder (USA är ett sådant) där det inte finns något rikstäckande girosystem. Så sent som för några år sedan kunde en internetbetalning i USA ta fem dagar (banken skrev ut en check och skickade den med post till mottagaren.)
Nej, det är inte ursprungligen konstruerat för det, men idag så går många överföringar ändå mer eller mindre "löpande", iaf inom Sverige. Det som sätter begränsningen är som någon tidigare skrev lagar om skydd mot penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet. Vi har som sagt tvingats att försämra vår överföringshastighet de senaste åren allteftersom dessa har skärpts. Skälet är helt enkelt att banker och andra finansiella institutioner måste ha en rimlig chans att kontrollera och stoppa tvivelaktiga transaktioner. När de väl gått igenom så är det i många fall för sent att göra något åt den. Vi kan inte "ta tillbaka" den i efterhand. Men om man flyttar pengar mellan sina egna konton så är det naturligtvis OK, så bankerna utför idag typiskt den transaktionen "direkt". Förut så kunde man inte det eftersom bankens egna system också var mer batchorienterade, men sedan några år tillbaka så är de flesta "on-line" för de flesta typerna av transaktioner.

(Nu forskar jag om skydd mot penningtvätt och bedrägeri, så jag är inte odelat negativ till att dessa transaktioner fördröjs, men som kund är det lite irriterande, skydlig... ;))

Det amerikanska off-line systemet har en ytterligare "vårta" som används av olika bedragare, men främst då kanske när enskilda medborgare blir bedragna. Eftersom det kan ta mycket lång tid (mer än fem dagar) innan en mottagande bank verkligen kan få reda på om checken har täckning så brukar man kreditera mottagarens konto ändå, i förtid, enligt principen att det i de flesta fall inte är så mycket pengar och det brukar vara OK. MEN om man senare noterar att checken "studsar" så drar man helt sonika tillbaka pengarna från kontot. Och om du flyttat eller förbrukat dem så blir du ersättningsskyldig. Så en bedragare som köper något på en auktion betalar med check "vid sidan om", säljaren märker att pengarna kommer in på kontot och skickar varan. Bedragaren har valt banker/checker/betalningssätt som maximerar tiden det tar för säljarens bank att notera att det faktiskt inte fanns någon teckning för checken, så att säljaren med säkerhet hinner skicka varan innan den upptäcker att pengarna hastigt och lustigt "försvunnit" från kontot igen...

fredri_k
Har själv nyss gått från Skandiabanken till Handelsbanken. Hade hellre stannat kvar hos mitt Skandia, men p.g.a huslån blev det flytt.. Måste säga att man gick från 2000-talet till 1900-talet, både appen och tjänsterna via Internet är ju stenålder och osmidigt.

Fördelen är ju att man har ett bankkontor nu, som kommer vilja pracka på en dolda indexfonder med höga avgifter, och sparanden med en löjligt låg ränta.. :o

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
fredri_k skrev:
Har själv nyss gått från Skandiabanken till Handelsbanken. Hade hellre stannat kvar hos mitt Skandia, men p.g.a huslån blev det flytt.. Måste säga att man gick från 2000-talet till 1900-talet, både appen och tjänsterna via Internet är ju stenålder och osmidigt.

Fördelen är ju att man har ett bankkontor nu, som kommer vilja pracka på en dolda indexfonder med höga avgifter, och sparanden med en löjligt låg ränta.. :o
Varför bytte du då? :)

fredri_k
Fick betydligt bättre ränta på bolån där än vad min gamla bank kunde erbjuda :cool:

fredri_k skrev:
Fick betydligt bättre ränta på bolån där än vad min gamla bank kunde erbjuda :cool:
Dåså! Då spelar ju uppenbarligen inte deras "sämre" service någon roll. Du bytte ju ändå! ;)

fredri_k
Ja så kan man väl se på det:) Fast enbart för att det gynnade plånboken....:up:

Mina bankerfarenheter är blandade
Handelsbanken, vill väl men la på ming massa extra kostnader helt plötsligt. så då bytte jag bank. Internetbanken var dock mycket bra, då för ett par år sedan
IKANO- enkel men kanske inte så förtroendeingivande
ica bank- helt ok, men dyra lösningar för försäkringar och deras bolån (är ju eg ett SBAB-lån), gemensamma kontoägare möjligt
Nordnet-super om man har pengar att placera, tex pension eller IPS
Skandia- fulländad bank med mycket bra villkor, bra pris för betalkort och bra försäkring som ingår. FIn fin hemsida och bra inloggningssäkerhet. Snabb hantering av överföringar och betalningar
Swedbank- eg en dålig bank, men vi kan ha konton ihop men ser tyvärr inte upplagda betalningar som den andre gjort, så jag vet inte vad som kommer att dras. Dyra och många extra avgifter för internetbank, kort etc, men våra villkor överträffar dessa extra kostnader
SBAB-en smart bra bank med bra villkor.bra upplägg för bolån och deras sparalternativ med bättre ränta för de med bolån. Perfekt.

fredri_k
Karriärmamman skrev:
Mina bankerfarenheter är blandade
Handelsbanken, vill väl men la på ming massa extra kostnader helt plötsligt. .
Vad för extra kostnader är detta du fick betala?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.