15 899 läst ·
76 svar
16k läst
76 svar
Bank vs Bank
Sida 1 av 6
Nordeas Internetbank... varje gång man betalar en räkning på en Fredag så går pengarna iväg först på Måndagen. Det finns INGEN SOM HELST teknisk anledning till detta. Och det gör mig vansinnig varje gång...!
Tänk om man gick in på Posten för att betala sina räkningar men fick beskedet att dom behåller pengarna några dagar för att maximera sin likviditet. Helt oacceptabelt.
Plus att Nordea i övrigt har en usel attityd och värdelösa tjänster helt utan omtanke för sina kunder.
Kan någon rekommendera en annan bank som har en välfungerande Internetbank? Finns det fler än Nordea och Swedbank som har flerfaktor-autenticiering (OTP) för att logga in?
Tänk om man gick in på Posten för att betala sina räkningar men fick beskedet att dom behåller pengarna några dagar för att maximera sin likviditet. Helt oacceptabelt.
Plus att Nordea i övrigt har en usel attityd och värdelösa tjänster helt utan omtanke för sina kunder.
Kan någon rekommendera en annan bank som har en välfungerande Internetbank? Finns det fler än Nordea och Swedbank som har flerfaktor-autenticiering (OTP) för att logga in?
Det är inget unikt för nordea, lördag och söndag är inte "bankdagar" och inga transaktioner utförs då, lika på alla banker.
Tror det är nåt eu-finansinspektions-direktiv eller liknande som kom för några år sedan för jag vill minnas att det gick förr.
Tror det är nåt eu-finansinspektions-direktiv eller liknande som kom för några år sedan för jag vill minnas att det gick förr.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Stört enligt min mening, betala idag=Pengar till mottageren på tisdag.......Stört stört stört.......
Citat; "Tänk om man gick in på Posten för att betala sina räkningar men fick beskedet att dom behåller pengarna några dagar för att maximera sin likviditet. Helt oacceptabelt."
Att betala räkningar i kassa är snuskigt dyrt den kostnaden måste ju vara flera 1000% högre än ränteförlust för helgdagarna, speciellt med dagens ränta på löne/transaktionskonton.
Har man sedan Internetbank så sätter man ju betalningsdatum och med autogiro eller e-faktura/autobetalning gör man inget mera än kollar beloppet på fakturan. Skulle bedöma att 75% av våra räkningar hanteras med automatik.
Kan inte vara många kronor som ett normalhushåll förlorar på tidigare uttag beroende av helgdag och merparten betalar säkert från lönekonto med idag noll ränta, så då blir det inga förlustkronor.
Nä, varva ned och hetsa inte upp dig utan njut av att slippa springa till Posten och låt Internetbanken göra jobbet.
Att betala räkningar i kassa är snuskigt dyrt den kostnaden måste ju vara flera 1000% högre än ränteförlust för helgdagarna, speciellt med dagens ränta på löne/transaktionskonton.
Har man sedan Internetbank så sätter man ju betalningsdatum och med autogiro eller e-faktura/autobetalning gör man inget mera än kollar beloppet på fakturan. Skulle bedöma att 75% av våra räkningar hanteras med automatik.
Kan inte vara många kronor som ett normalhushåll förlorar på tidigare uttag beroende av helgdag och merparten betalar säkert från lönekonto med idag noll ränta, så då blir det inga förlustkronor.
Nä, varva ned och hetsa inte upp dig utan njut av att slippa springa till Posten och låt Internetbanken göra jobbet.
Du har ju alltid x-dagar på dig att betala och har du Internetbank, som TS hänvisar till, så sätter du bara betalningsdatum och då dras pengar i rätt tid, dock några dagar tidigare pga av helg.haavard skrev:
Men missar man att godkänna fakturor eller lägga in i tid så visst kan det då bli för sent, och har man otur får man bita i det sura äpplet att betala förseningsavgift.
Men då är det inget Internetbankproblem utan enbart dina egna rutiner som ställer till det för dig, inget man kan klaga över.haavard skrev:
Känns som frågan är ett välfärdsproblem, utifrån när man förr fick köa på post/bank för att betala sina räkningar, sedan dök privatgiroblanketterna upp......
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Man får inte ignorera känslan av att inte kunna kontrollera situationen, att ha degen i näven men inte få betala opga det riskera förseningsavgifter.AndersS skrev:
Den känslan är inte rolig.
Jag gillar inte när man svarar på ett så problemlösningsorienterat uselt sätt!
Att säga att någon har fel på rutinerna är dåligt, när det är dåliga lösningar hos bankerna som är problemet.
Och att hänvisa till hur det var förr............................
Nu kan man ju tycka att jag är en surgubbe
Jag vill kunna betala och betala NU, inte i mrn eller i övermrn, eller ännu senare.
Jag vill, jag vill................
För några år sedan gick det att betala över helgdager men det är något EU-direktiv som lagligen hindrar det, misstänker att det är något för att hindra penningtvätt osv, det ska inte gå att flytta pengar när bankerna är stängda.
Men viss f-n är det irriterande.
Men viss f-n är det irriterande.
Men jag har ju löst problemet med att använda de funktioner som finns tillgängliga, sedan att du inte gillar dem är en helt annan fråga. Jag har ju inga problem med betalningar.Workingclasshero skrev:Jag gillar inte när man svarar på ett så problemlösningsorienterat uselt sätt!
Att säga att någon har fel på rutinerna är dåligt, när det är dåliga lösningar hos bankerna som är problemet.
Och att hänvisa till hur det var förr............................
Nu kan man ju tycka att jag är en surgubbe, men jag är problemlösningsorienterad av naturen
, och jag avskyr de dåliga lösningar som bankerna tillhandahåller.
Jag vill kunna betala och betala NU, inte i mrn eller i övermrn, eller ännu senare.
Jag vill, jag vill................
I min bransch är man ofta tvungen att göra en "work a round" tills problem blir lösta, i detta fallet var det automatik och framförhållning. Och ibland blir det "work a round"-lösningen som får bli lösningsproblemet.
Hellre en liten omväg än att stånga mig blodig för något jag inte kan påverka......
Jag betalar alltid fakturorna på en gång när jag får dem i internetbanken, då dras pengarna direkt ingen ide att hålla på dem en vecka pga någon ränta jag ändå inte får.
Pengarna dras direkt och när den sedan efter 1 bankdag hamnar som historisk betalning då vet jag att den är betald.
Pengarna dras direkt och när den sedan efter 1 bankdag hamnar som historisk betalning då vet jag att den är betald.
Redigerat:
Float är ett otyg som vissa banker använder sig av för att dom kan.......
"det kostar ju ändå inget/så lite för kunden"
"det kostar ju ändå inget/så lite för kunden"