Ja men man har ju inte ens diskuterat hur det ska finansieras eller lösas, det är NEJ.
Sluta hyckla, bankerna VILL ha ett trögt system varför hålla på och låtsas en massa annat??
Sluta hyckla, bankerna VILL ha ett trögt system varför hålla på och låtsas en massa annat??
Nej, Swedbank har inte samma begränsning.ows skrev:
Jag minns inte exakt vad det är för klockslag som gäller, men det kan ha varit kl 10:00. Betala innan det och pengarna överförs senare samma dag.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Du har inte löst något problem, jag mfl har definierat ett problem! Och de flesta här vill att banken löser detta problem.AndersS skrev:Men jag har ju löst problemet med att använda de funktioner som finns tillgängliga, sedan att du inte gillar dem är en helt annan fråga. Jag har ju inga problem med betalningar.
I min bransch är man ofta tvungen att göra en "work a round" tills problem blir lösta, i detta fallet var det automatik och framförhållning. Och ibland blir det "work a round"-lösningen som får bli lösningsproblemet.
Hellre en liten omväg än att stånga mig blodig för något jag inte kan påverka......
I min bransch stångar vi oss blodiga och löser problem i realtid bara för att vi kan och är duktiga.
Däremot försöker vi inte lösa andras problem utan tar vårt ansvar för vårt område, detta leder till att andra ser vad vi gör och då försöker lösa problemen dom med.
Så..............kunde jag skulle jag lösa detta problem, och då skulle bankerna garanterat följa efter.
Nu är jag bara en enkel mekaniker.
Så vi får nöja oss med bankernas skitregler under tiden.........
Okej, du vill att den nya banken automatiskt ska hålla reda på vad och vem du vill betala när -och från vilket av dina konton. Du vill ta med dig dina kort och behålla dina kontonummer. Jag tror det är orimligt, lite arbete krävs själv.pappskallen skrev:
Själv öppnar jag den nya banken och flyttar över autogiron och e-fakturor först. Självklart löneinbetalningen. Att man får registrera kontonumren hos andra företag/myndigheter är väl rätt självklart. Jag förstår inte att det skulle vara någon självklarhet att ha samma kontonummer oavsett vilken bank man väljer?
Har man andra tjänster som lån eller mer avancerade sparformer har man ju valt villkoren själv. Jag har alltid rörlig ränta/3-månader så jag slipper fastna i bindningar. Väljer jag en sparform som är komplicerad så accepterar jag att ligga kvar med den i den gamla banken om det krävs eftersom jag tycker att fördelen är bättre än alternativa enklare sparformer.
PIN-kod till korten kan man byta till en egenvald om man väljer en bank som har kort med den tjänsten. Man kan inte flytta med sig en banks kort bara för att det står ett varumärke som Visa eller MasterCard på det.
Återigen, lite jobb är det att byta bank. Men om man öppnar den nya banken man byter till och trimmar in den med löneinbetalning, sparande och fakturabetalning ett par månader innan man släcker den gamla banken är det inget problem.
Vill man slippa göra allt själv vid bankbyte får man anlita en revisor.
Hade det med varandra att göra??PCLarsson skrev:
TS startinlägg berör flera saker som är direkt dåliga som beror på näst intill obefintlig konkurrens och ett trögt omodernt system ivrigt påhejat av bankerna, därav diskussionerna med flyttbara kontonr. mm.
men Nyfniken kanske hade en helt annan förklaring.....
Precis, borde definitivt gå att lösa, kan inte se varför det inte skulle gå.BigR skrev:
det är självklart om det ska fungera tillräckligt smidigt för att det ska ge någon effekt, herregud vad är det som är så svårt att förstå?BigR skrev:Själv öppnar jag den nya banken och flyttar över autogiron och e-fakturor först. Självklart löneinbetalningen. Att man får registrera kontonumren hos andra företag/myndigheter är väl rätt självklart. Jag förstår inte att det skulle vara någon självklarhet att ha samma kontonummer oavsett vilken bank man väljer?.
se där ja så var man låst till det också...BigR skrev:
Nä det vet jag också, men jag förstår inte varför det inte ska gå..... herrejösses vi snackar 2014 !!BigR skrev:
Till och med telebolagen ligger före, där är inget krångel att flytta ett Telenor till ex. telia
Bara för att telefonnummer består av siffror är det inte samma sak. Vill du flytta med dig regnummer på bilen och mätarnummer på elanäggningen eller kanske till och med att försäkringsbolagen portar över dina avtal automatiskt?
Självklart vill du det, men jag råder dig att skaffa en revisor, dom erbjuder den servicenivån...
Självklart vill du det, men jag råder dig att skaffa en revisor, dom erbjuder den servicenivån...
Men jösses, du verkar inte förstå alls.
Det är inte det att jag eller nån annan är lat utan det är för att man ska få en vettig effekt ur konkurrentsynpunkt.
Därför behöver man hitta modeller där det blir betydligt enklare att byta bank.
Där kontonumren är universella, där visakorten likt telebolagens simkort inte är knutna till en enskild bank
Du skriver det till och med själv!
för att det ska fungera för den stora massan så är det revisor som gäller.....
Det är inte det att jag eller nån annan är lat utan det är för att man ska få en vettig effekt ur konkurrentsynpunkt.
Därför behöver man hitta modeller där det blir betydligt enklare att byta bank.
Där kontonumren är universella, där visakorten likt telebolagens simkort inte är knutna till en enskild bank
Du skriver det till och med själv!
för att det ska fungera för den stora massan så är det revisor som gäller.....
Men det är fullständigt självklart för dig att du får behålla telefonnummer när du byter telefonoperatör? Det är ju samma sak!BigR skrev:
Mobiltelefonin uppstod under 90-talet (80?). Från början var riktnumret 010. Senare kom 070x där i alla fall 0708 var Europolitan. På bara ett par år lösta man problemet med att byta operatör så att man numera får behålla sitt nummer. Den branschen löste på nolltid exakt samma problem som bankvärlden inte lyckats komma till skott med på 25 år. Och den enda anledningen är att vi inte har något påtryckningsmedel på bankerna. Det är ett riktigt skitsystem.
Flyttbara kontonummer hade gjort det lättare att byta bank. Något som idag är så omständligt att de flesta låter bli. Hade det varit lättare att byta bank så skulle det automatiskt leda till större konkurrens bland bankerna. De hade då varit motiverade att erbjuda bättre lösningar till sina kunder.PCLarsson skrev:
Regnumret på bilen går ju att flytta över om man har en personlig skylt! Själv har jag svårt att se vad som skulle vara så bra med att behålla reg-numret att det är en tjänst jag tycker ska tillhandahållas.BigR skrev:
Mätarnumret är ju helt meningslöst att flytta. Det är bara aktuellt i kontakten mellan mig och min elleverantör. Hade arbetsgivare, försäkringskassan, vänner och bekanta varit intresserade av mitt mätarnummer så hade det sannolikt gått att flytta med sig.
Att flytta försäkringar (jag antar att du menar hemförsäkring, bilförsäkring etc) går ju redan till viss del. Man får ju behålla den bonus man samlat på sig etc. I övrigt är det ju en konstig jämförelse eftersom det går att likställa med att flytta en privat pensionsförsäkring etc från en bank till en annan och det är inte rimligt på samma sätt.