Men jag försöker ju inte betala på en helgdag. Jag försöker betala på en Fredagförmiddag. Med Nordea innebär detta att man bara kan betala räkningar 4/7 av tiden. Har Swedbank samma begränsning?

Jepphaavard skrev:
Exakt så.Workingclasshero skrev:
En vanlig girobetalning går inte att göra på en dag, tidigast är alltid i morgon/nästa bankdag. En överföring mellan konton i samma bank däremot går på momangen.
Absolut inte, tolkade dig bara som att vår marknad var ineffektiv och att det fanns bättre fungerade...Nyfniken skrev:
Men utifrån ditt svar så får jag ju ändå tolka det som att du inte har något bättre jämförbart att lyfta fram så
Jag behöver inget bättre att jämföra med. Jag kan tänka själv.PCLarsson skrev:
(Som någon ovan kanske skrev?) så är det konstigt att det går att utföra robothandel med affärer där man kämpar om att vara snabbast på de sista tiondelarna av en sekund, men när man ska överföra mina pengar till någon annan så verkar det vara stört omöjligt att få igenom den transaktionen på fyra timmar (!). Ingen kan inbilla mig något annat än att orsaken är att banken tjänar pengar på den fördröjningen och att en del i problemet är att det är omöjligt för uppstickare på marknaden att ensamma ändra på det.
Någon ovan skrev att det hade med något EU-direktiv att göra. Skitsnack säger jag. Finns det ett EU-direktiv så är anledningen att bankerna vill ha ett EU-direktiv. Follow the money.
Menar du på allvar att ett bankväsende 2013 är effektivt trots att det tar flera timmar att flytta en krona från ett konto till ett annat? Tänk om mobiloperatörerna hade samma responstid...
Bankerna får gärna tjäna pengar på mig, men sluta hyckla.
EDIT: Jag kom på ett annat område som bankarna är helt värdelösa på: Har du ett mobiltelefonnummer och vill byta operatör så är det inga problem. Har du ett kontonummer och vill byta bank så är det konstigt nog helt omöjligt att flytta det kontonumret till den nya banken. Varför det?! i stället blir man tvungen att meddela vänner, bekanta, arbetsgivare, försäkringskassan etc sitt nya kontonummer. Vilket j-vla skitsystem.
Redigerat:
Bankerna gör inte exakt lika. Hos Handelsbanken kan jag lägga in girering till både plusgiro och bankgiro fram till kl 02.59 samma vardag som pengarna ska föras över.
Hos Nordea är det betydligt sämre. Jag har för mig att man måste lägga in betalningen senast kl 23.59 vardagen innan överföringen utförs, dvs på fredag om pengarna ska överföras på måndag.
Hos Nordea är det betydligt sämre. Jag har för mig att man måste lägga in betalningen senast kl 23.59 vardagen innan överföringen utförs, dvs på fredag om pengarna ska överföras på måndag.
Det kanske har att göra med att robotarna handlar mot samma börs? Gör man transaktioner inom en och samma bank går det ju på direkten?Nyfniken skrev:Jag behöver inget bättre att jämföra med. Jag kan tänka själv.
(Som någon ovan kanske skrev?) så är det konstigt att det går att utföra robothandel med affärer där man kämpar om att vara snabbast på de sista tiondelarna av en sekund, men när man ska överföra mina pengar till någon annan så verkar det vara stört omöjligt att få igenom den transaktionen på fyra timmar (!). Ingen kan inbilla mig något annat än att orsaken är att banken tjänar pengar på den fördröjningen och att en del i problemet är att det är omöjligt för uppstickare på marknaden att ensamma ändra på det.
Tycker Nyfniken är helt rätt på det.
Att bankerna inte vill ha ett enkelt system för att byta bank är väl ganska uppenbart, den som inte inser det måtte vara otroligt naiv.
Att byta bank som ex. vår finansminister råder till är krångligt och tidsödande, tro mig jag vet och bankerna gör givetvis allt dom kan för att det så ska förbli.
Att sedan hålla på med floating och annat otyg är väl egentligen bara ett sätt att optimera systemet och att egentligen håna kunderna utan att dom egentligen vet om det.
Jag hade inte haft något emot systemet egentligen OM det inte vore för att det råder näst intill obefintlig konkurrens och att man MÅSTE ingå i systemet. Man kan helt enkelt inte välja bort det.
Dessutom fungerar naturligtvis en sådan här sektor rent konkurrensmässigt inte alls som dom flesta andra sektorer då man ju naturligtvis inte bara kan starta en bank så där över en grogg på nyår......
Nä i min värld borde hela regelverket ses över från löner/bonusar/vinstmarginaler till hur systemet fungerar rent praktiskt.
Det första steget borde ju vara just en förenkling i bytandet av bank att med en enkel "knapptryckning" kunna flytta hela rasket med kontonr, visakort, koder etc..... Men jag tror bankerna kommer spjärna tillräckligt för att klara sig igenom det med, tyvärr.
Måste vara skönt att bedriva en verksamhet där spelreglerna görs upp mellan dom som ska tjäna pengarna, där man inte kan gå i konkurs samt där systemet är så trögt att folk inte orkar bry sig
Att bankerna inte vill ha ett enkelt system för att byta bank är väl ganska uppenbart, den som inte inser det måtte vara otroligt naiv.
Att byta bank som ex. vår finansminister råder till är krångligt och tidsödande, tro mig jag vet och bankerna gör givetvis allt dom kan för att det så ska förbli.
Att sedan hålla på med floating och annat otyg är väl egentligen bara ett sätt att optimera systemet och att egentligen håna kunderna utan att dom egentligen vet om det.
Jag hade inte haft något emot systemet egentligen OM det inte vore för att det råder näst intill obefintlig konkurrens och att man MÅSTE ingå i systemet. Man kan helt enkelt inte välja bort det.
Dessutom fungerar naturligtvis en sådan här sektor rent konkurrensmässigt inte alls som dom flesta andra sektorer då man ju naturligtvis inte bara kan starta en bank så där över en grogg på nyår......
Nä i min värld borde hela regelverket ses över från löner/bonusar/vinstmarginaler till hur systemet fungerar rent praktiskt.
Det första steget borde ju vara just en förenkling i bytandet av bank att med en enkel "knapptryckning" kunna flytta hela rasket med kontonr, visakort, koder etc..... Men jag tror bankerna kommer spjärna tillräckligt för att klara sig igenom det med, tyvärr.
Måste vara skönt att bedriva en verksamhet där spelreglerna görs upp mellan dom som ska tjäna pengarna, där man inte kan gå i konkurs samt där systemet är så trögt att folk inte orkar bry sig
Ja hjälpsamma är ju inte problemet....
Autogiro
Nya kontonr till löner, FK, SKV osv.
Du behöver ha koll på släpande betalningar
Nya koder till samtliga visakort (ja givetvis byter man bank i hela hushållet) 4 st i vårt fall
Osv. Osv.
Smidigt.... Nej tyvärr inte
Autogiro
Nya kontonr till löner, FK, SKV osv.
Du behöver ha koll på släpande betalningar
Nya koder till samtliga visakort (ja givetvis byter man bank i hela hushållet) 4 st i vårt fall
Osv. Osv.
Smidigt.... Nej tyvärr inte
Det VAR på gång minns jag men bankerna satte sig på tvären. -ordentligt.
kan undra varför....
kan undra varför....