Nyfniken skrev:
Olika kortutgivare. Olika företag som väljer olika kriterier för att ta risken att ha dig som kund vid betalning. Korten från olika bolag har olika tjänster som inte är direkt jämförbara, som nöduttag, försäkringar, lägsta pris-garanti etc. Sedan är ju PIN-koden det kanske heligaste. Den flyttar man aldrig över. Man kan möjligen välja PIN,vilket erbjuds av somliga.
pappskallen skrev:Men jösses, du verkar inte förstå alls.
Det är inte det att jag eller nån annan är lat utan det är för att man ska få en vettig effekt ur konkurrentsynpunkt.
Därför behöver man hitta modeller där det blir betydligt enklare att byta bank.
Där kontonumren är universella, där visakorten likt telebolagens simkort inte är knutna till en enskild bank
Du skriver det till och med själv!
för att det ska fungera för den stora massan så är det revisor som gäller.....
Det är väl som vanligt med andra tjänster man köper. Varför skulle leverantören skapa en tjänst för att bli av med kunden? Det är inte någon rocket science att byta bank för en normalbegåvad direkt.
Jag fixar mina bankbyten på ett par timmars effektiv tid.
Jag har inte sagt att man ska få samma villkor. Bara att det vore smidigt att behålla samma kontonummer. Just det här sidospåret har ju kommit att handla om betalkorten. Jag ser ingen större vits med att behålla samma kort, kortnummer och pinkod där. Men att det skulle variabelt omöjligt är löjeväckande. Tror man det så har man bara svalt det som tanten på banken har sagt.BigR skrev:Olika kortutgivare. Olika företag som väljer olika kriterier för att ta risken att ha dig som kund vid betalning. Korten från olika bolag har olika tjänster som inte är direkt jämförbara, som nöduttag, försäkringar, lägsta pris-garanti etc. Sedan är ju PIN-koden det kanske heligaste. Den flyttar man aldrig över. Man kan möjligen välja PIN,vilket erbjuds av somliga.
Nu försvinner ju inte kunder. Alla har ju en bank. Om en bank blir av med en kund så får sålunda en annan bank en ny kund.BigR skrev:
Allting pekar ju på att bankerna generellt tycker att de själva är sämre än konkurrenterna eftersom de är rädda för system som gör bankbytet lättare. Det tyder också på att bankerna är medvetna om att det finns en stor förbättringspotential i produktportföljen.
När jag bytta bank för 5 år sedan så skötte min nya bank ALLA förändringar.
Sedan tycker jag ändå att vi har jämfört med många andra länder ett väldigt enkelt system. Försök bara hitta en smidighet i tex USA där man fortfarande förlitar sig på checkar... För er som inte var med på 80-talet.... googla.
Sedan tycker jag ändå att vi har jämfört med många andra länder ett väldigt enkelt system. Försök bara hitta en smidighet i tex USA där man fortfarande förlitar sig på checkar... För er som inte var med på 80-talet.... googla.
Nyfniken skrev:Jag har inte sagt att man ska få samma villkor. Bara att det vore smidigt att behålla samma kontonummer. Just det här sidospåret har ju kommit att handla om betalkorten. Jag ser ingen större vits med att behålla samma kort, kortnummer och pinkod där. Men att det skulle variabelt omöjligt är löjeväckande. Tror man det så har man bara svalt det som tanten på banken har sagt.
Edit: posten slank iväg för tidigt.
Menar du verkligen att det är löjeväckande? Kortnummer utdelas med olika serier till varje utgivare.
Omöjligt eller onödigt? Allt går väl att göra.
Personkontot var ju ett exempel på att man knöt en identifikator (pnr) till kontonumret. Det är väl inte kontonumret man egentligen. Vill behålla, det är alla tjänster knutna till kontona.
Redigerat:
Nimajneb skrev:När jag bytta bank för 5 år sedan så skötte min nya bank ALLA förändringar.
Sedan tycker jag ändå att vi har jämfört med många andra länder ett väldigt enkelt system. Försök bara hitta en smidighet i tex USA där man fortfarande förlitar sig på checkar... För er som inte var med på 80-talet.... googla.![]()
Ja, det har blivit bättre. Du hade ändå säkert koll på vilka åtaganden du hade i form av lån och betalningar som du sedan signerade åt den andra banken. Man får kanske räkna tiden som går åt när man sätter sig in i sin egen ekonomi vid bankbyte. Den tiden har man igen av bättre förståelse.
Jag tycker man går stärkt som konsument ur ett bankbyte. Bättre grepp om privatekonomin.
Om man sedan vill maxa de ekonomiska aspekterna har man kanske inte bara en bank. Gissar att det är förmånligast att separera tjänsterna som att ha lån hos SBAB, ta ett kreditkort utan årsavgift som har återbäring på alla köp via tex bensinbolags bank och sedan välja en internet bank där man hittar lägsta avgift.
Att enbart kunna flytta ett kontonummer, är väl kanske görbart men ofta har man som flera noterar andra tjänster som är knutna och kanske separat avtalade:
* som olika godkända betalningsformer med autogiro/e-faktura/etc
* automatiska överföringar till egna eller andras konton
* olika former av säkerhetslösningar med dosor/mobil ID/e-legitimation/etc
* löpande sparande i aktier/fonder/räntepapper där bankerna har olika utbud, flytt kan ge reavinstbeskattning om sälj/köp måste göras
* olika utbud och innehåll i tjänsterna
Så ja, att skapa generella kontonummer skulle kunna hanteras men att kunna flytta alla tjänster Nej.
Det gäller även för mobilabonnemang där man flyttar sitt nummer, men sedan får man själv beställa de tjänster man önskar och välja hur man vill betala sina fakturor. Har du tidigare haft en e-faktura från gamla mobiloperatören så måste du beställa det på nytt från den nya, har du haft mobilsvar hos den gamla måste du prata in det hos den nya, osv.
* som olika godkända betalningsformer med autogiro/e-faktura/etc
* automatiska överföringar till egna eller andras konton
* olika former av säkerhetslösningar med dosor/mobil ID/e-legitimation/etc
* löpande sparande i aktier/fonder/räntepapper där bankerna har olika utbud, flytt kan ge reavinstbeskattning om sälj/köp måste göras
* olika utbud och innehåll i tjänsterna
Så ja, att skapa generella kontonummer skulle kunna hanteras men att kunna flytta alla tjänster Nej.
Det gäller även för mobilabonnemang där man flyttar sitt nummer, men sedan får man själv beställa de tjänster man önskar och välja hur man vill betala sina fakturor. Har du tidigare haft en e-faktura från gamla mobiloperatören så måste du beställa det på nytt från den nya, har du haft mobilsvar hos den gamla måste du prata in det hos den nya, osv.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Om bara bankerna ville (vilket dom inte vill) skulle vi kunder kunna ha samma gränssnitt mot alla banker, en universal modell där alla känner igen sig och samtidigt får behålla sina kontonummer.
Personligen tycker inte jag det är viktigt, men det räcker att några tycker det är viktigt, för i sanningens namn kan det inte finnas någon som tycker det är viktigt med olika/nya kontonummer om/när man byter bank.
Poängen skulle vara att alla hade ett system som passade alla, ungefär som (nu ska jag göra en liknelse med bilundistrin) att gaspedalen alltid satt på samma ställe och att ratten gjorde detsamma, dvs att man kan göra komfortabla förändringar i realtid med samma instrument hela tiden för att snabbt och säkert kunna manövrera sig runt med sin ekonomi.
Nu kommer vän av ordning tycka att knappen för sätesvärmaren inte sitter på samma ställe på alla bilar, jag släpper vidare jämförelser så jag inte blir helt förlöjligad.
Framförallt så vill jag kunna betala en räkning närsomhelst i realtid, hur svårt kan det vara?
Den som aldrig betalat en räkning försent kan kasta första stenen.
Personligen tycker inte jag det är viktigt, men det räcker att några tycker det är viktigt, för i sanningens namn kan det inte finnas någon som tycker det är viktigt med olika/nya kontonummer om/när man byter bank.
Poängen skulle vara att alla hade ett system som passade alla, ungefär som (nu ska jag göra en liknelse med bilundistrin) att gaspedalen alltid satt på samma ställe och att ratten gjorde detsamma, dvs att man kan göra komfortabla förändringar i realtid med samma instrument hela tiden för att snabbt och säkert kunna manövrera sig runt med sin ekonomi.
Nu kommer vän av ordning tycka att knappen för sätesvärmaren inte sitter på samma ställe på alla bilar, jag släpper vidare jämförelser så jag inte blir helt förlöjligad.
Framförallt så vill jag kunna betala en räkning närsomhelst i realtid, hur svårt kan det vara?
Den som aldrig betalat en räkning försent kan kasta första stenen.
Tack. Jag skulle vara fullständigt nöjd med det. Kontonumret är det enda av mina förehavanden med min bank som jag delar med tredje part.AndersS skrev:
Och det är inte en tredje part. Det är säkert 10-20 instanser/personer som använder mitt kontonummer då och då.
Säger "skulle kunna hanteras" men om det sedan fungerar i praktiken internationellt och speciellt inom EU kunna erbjuda tjänster över gränser, vet ej.Nyfniken skrev:
Ja. Att säga att det "inte går" är löjeväckande. Det går. Punkt.BigR skrev:
Att bankfolket tror att det inte går har förmodligen sin historia i att systemet med clearingnr och kontonummer uppfanns i en tid då det var nödvändigt att ha separata nummerserier eftersom det inte fanns några datorer. Det var ju bara den banken som hade kontot som visste vems kontot var.
Mina egna fördomar säger mig också att mobilbranschen är fylld av programmerare och ingenjörer. Människor som är anställda för att se möjligheter i tekniken och anpassa den efter våra behov. Bankvärlden är full av människor som är vana vid att arbeta efter samma principer som funnits i flera hundra år. Att anpassa tekniken efter behoven finns inte riktigt på kartan. Ta pensionssystemet till exempel. Bland det viktigaste i en människas liv, hur hela försörjningen går till från pension till graven. Trots det så är det så krångligt utformat att bara ett fåtal är insatta i hur det fungerar.
Redigerat:
Men när i tiden man vill skapa sig den bättre förståelsen om sin ekonomi kanske man vill välja själv och inte tvingas göra det i samband med bankbytet. Det kan också vara så att det är just ett bra grepp man skaffat sig om sin ekonomi som leder till beslutet att byta bank och då är hanteringen av bankbytet rent teknisk och tillför inget direkt värde till en själv och van vill bara att det ska gå så smidigt och enkelt som möjligt.BigR skrev:Ja, det har blivit bättre. Du hade ändå säkert koll på vilka åtaganden du hade i form av lån och betalningar som du sedan signerade åt den andra banken. Man får kanske räkna tiden som går åt när man sätter sig in i sin egen ekonomi vid bankbyte. Den tiden har man igen av bättre förståelse.
Jag tycker man går stärkt som konsument ur ett bankbyte. Bättre grepp om privatekonomin.
Om man sedan vill maxa de ekonomiska aspekterna har man kanske inte bara en bank. Gissar att det är förmånligast att separera tjänsterna som att ha lån hos SBAB, ta ett kreditkort utan årsavgift som har återbäring på alla köp via tex bensinbolags bank och sedan välja en internet bank där man hittar lägsta avgift.
Jag har flera banker och även bytt bank ett par tre gånger de senaste åren både privat och åt mitt företag. Det går att göra men kräver en del engagemang som skulle kunna läggas på andra viktigare saker än att fixa dosor,vänta i telefonköer, köa på bankkontor och sitta och vänta på koder.