105 577 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Googlade lite för att förstå varför banker reagerar när man vill ta ut stora belopp. Fann denna rapport från 2011. Problemet är inte nytt.
https://bra.se/download/18.744c0a913040e4033180001703/1371914718730/2011_4_penningtvatt.pdf
(Texten nedan är från sid 27 och vidare)
En vanlig metod är att anlita flera personer – ”smurfar” – för att sprida växlingen av pengar till flera växlingskontor. Syftet är att undvika rapportering genom att endast mindre summor sätts in eller växlas åt gången.
Metoder som används i skiktningsfasen När pengarna har placerats i den legala ekonomin tar skiktningsfasen vid. Tillvägagångssätten vid skiktningen varierar, men grundförfarandet är att pengarna flyttas mellan olika bankkonton, både inom och utom ursprungslandet. Det sker genom elektroniska överföringar eller genom att pengarna tas ut och sedan sätts in igen på ett annat bankkonto. Skälet till att kontanter tas ut från ett bankkonto och sätts in på ett annat är att bryta kedjan av elektroniska spår, vilket är en del av skiktningen.
https://bra.se/download/18.744c0a913040e4033180001703/1371914718730/2011_4_penningtvatt.pdf
(Texten nedan är från sid 27 och vidare)
En vanlig metod är att anlita flera personer – ”smurfar” – för att sprida växlingen av pengar till flera växlingskontor. Syftet är att undvika rapportering genom att endast mindre summor sätts in eller växlas åt gången.
Metoder som används i skiktningsfasen När pengarna har placerats i den legala ekonomin tar skiktningsfasen vid. Tillvägagångssätten vid skiktningen varierar, men grundförfarandet är att pengarna flyttas mellan olika bankkonton, både inom och utom ursprungslandet. Det sker genom elektroniska överföringar eller genom att pengarna tas ut och sedan sätts in igen på ett annat bankkonto. Skälet till att kontanter tas ut från ett bankkonto och sätts in på ett annat är att bryta kedjan av elektroniska spår, vilket är en del av skiktningen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Banker ska även ifrågasätta transaktioner mellan banker, speciellt banker från osäkra länder, men dit hör inte Dubai som ligger i Förenade Arabemiraten.H Gunnar Bendreus skrev:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Tänker man efter lite så inser man att det tar tid att tvätta pengar då det gäller att göra det obemärkt. I praktiken är stora belopp bundna i processen under lång tid innan de är tvättade. Därför flyttas små belopp under långa perioder för att inte väcka uppmärksamhet. Hur små kan man fundera på, är det för smått väcker det uppmärksamhet till sig, för vilken normal privatperson har säg tusen transaktioner på kontot i månaden? Är beloppet för stort väcker summan i sig till sig uppmärksamheten. Misslyckas man med sitt försåt riskerar man att alla pengar som tvättas konfiskeras.Jonas Persson skrev:
Metoder som används i skiktningsfasen När pengarna har placerats i den legala ekonomin tar skiktningsfasen vid. Tillvägagångssätten vid skiktningen varierar, men grundförfarandet är att pengarna flyttas mellan olika bankkonton eller genom att pengarna tas ut och sedan sätts in igen på ett annat bankkonto.
Så att göra som TS gjorde med att plocka ut 10 000 under sex månader i rad kanske kan vara en bra medelväg för den som tvättar pengar. Därav bankens agerande.
Fast ÄR det verkligen det ?N NWE skrev:
När min bank ställde en massa korkade frågor och skyllde på finansinspektionen kontaktade jag dom och där sa dom att dom hade inga sådana krav, kravet var bara kundkännedom osv, men de där frågeformulären var nåt bankerna hittat på själv.
Så vilken myndighet ställer exakt vilka krav egentligen ?
Och inte ens bankpersonalen tror väl att deras fåniga regler faktiskt stopapr någon riktig brottslighet ? den krånglar ju bara till det för vanligt folk.
Heder åt bankenD Diablito skrev:Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"
Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.
Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Tänkte mer på mottagaren av kontanterna. De blir ju inte lätta att sätta in på banken utan något dokument om det är stora summor.L lbgu skrev:FAst vad hjälper det. Det är ju den som får gåvan som får gåvobrevet. Typ "Grattis på 18-årsdagen mitt älskade barnbarn här får du ett bidrag till körkortet".
Sällan summan står i sådana fall. Och sen om banken frågar mormor vad hon använt pengarna ska hon be barnbarnet returnera brevet då. Kan ju bli lite jobbigt när det visar sig att det inte finns kvar. Själv har jag inte precis sparat alla gamla grattismeddelanden jag fått i samband med att släktingar skickat presenter.
Sen om det nu duger som bevis så måste det ju vara otroligt enkelt att bara skriva ett nytt gåvobrev med 'rätt' summa. Så vad är värdet av det egentligen.
Visst kan man skriva falska gåvobrev, det gäller väl många dokument som är möjliga att förfalska.
Det funkar ju kortsiktigt, men hamnar man i en polisutredning och senare skall förklara för rätten hur det kommer sig att man skrivit falska gåvobrev så är det kanske inte så kul längre…
Ja det kan de ju nästan om de vill. Vi är bara kunder, vi äger inte bankerna. Men att man blir avstängd bara för att man plockar ut mycket pengar tror jag nog inte är hela sanningen. Har själv LF och aldrig nånsin stött på något konstigt trots "konstiga" uttag och sånt ibland.F fsn skrev:
Kan ju ha med handläggaren att göra med. Det hade jag en usel jävel på handelsbanken.
Vilka var de korkade frågorna egentligen?GlennB skrev:
Fast ÄR det verkligen det ?
När min bank ställde en massa korkade frågor och skyllde på finansinspektionen kontaktade jag dom och där sa dom att dom hade inga sådana krav, kravet var bara kundkännedom osv, men de där frågeformulären var nåt bankerna hittat på själv.
Så vilken myndighet ställer exakt vilka krav egentligen ?
Och inte ens bankpersonalen tror väl att deras fåniga regler faktiskt stopapr någon riktig brottslighet ? den krånglar ju bara till det för vanligt folk.
Jag har fått nästan identiska frågor av Swedbank, handelsbanken, LF, Avanza och santander.
Enda gången jag stött på problem var när jag skulle sätta in pengar på handelsbanken (när de tog kontanter) Men han som satt där då var en jubelidiot och bara tramsade trots mina bevis.
Jag bytte såklart bank då de både lurade mig och jävlades =) Kontoret lade ner sen.
Precis. Det är ju rätt uppenbart att en kund-"kännedom" som bygger på kundens egna uppgifter är fullständigt meningslös och bara ett spel för galleriet. Är du kriminell? Ja/Nej?GlennB skrev:
Bor i Kap Verde för tillfället och var i Sverige i somras. Skulle skicka ner 2000kr till min flickvän men SHB vägrade skicka pengar över huvud taget till Kap Verde. Det ett "Stängt land" svarade de. Fattar ingenting. Ett helt vanligt land som alla andra.
Skulle betala en större reparation på min båt här och det var inte enkelt. Till slut meddelade företaget som gjort reparationen att de även hade ett tyskt konto, då var det inga problem längre. Dr hade heller inga problem att överföra pengar från sitt tyska konto hit.
En kompis här är från Schweiz, han har inga som helst problem att skicka pengar hit.
Det hela slutade med att jag skickade pengar till tjejen via Western Union i stället. Inga konstigheter alls men jag fick svara på frågor om kundkännedom.
Ibland undrar jag varifrån dessa regler kommer och vad det egentliga syftet är. Det är ju knappast ett land där terrorister frodas och samlas.
Skulle betala en större reparation på min båt här och det var inte enkelt. Till slut meddelade företaget som gjort reparationen att de även hade ett tyskt konto, då var det inga problem längre. Dr hade heller inga problem att överföra pengar från sitt tyska konto hit.
En kompis här är från Schweiz, han har inga som helst problem att skicka pengar hit.
Det hela slutade med att jag skickade pengar till tjejen via Western Union i stället. Inga konstigheter alls men jag fick svara på frågor om kundkännedom.
Ibland undrar jag varifrån dessa regler kommer och vad det egentliga syftet är. Det är ju knappast ett land där terrorister frodas och samlas.
Ja, något är uppenbart fel.NICHOLAS J skrev:
Sätter man in kontanter är det en sak, de kanske man bör redovisa.
Men pengar som det är uppenbart för banken att de kommer från lönekontot, det har banken inte något med att göra och man skall kunna ta ut utan frågor.
Om jag vill gå på horhus eller köpa dyra sexleksaker har inte banken med det att göra.
Men jag misstänker att det är krångligt för dem att hantera kontanter idag, så de vill göra det svårt för kunderna.
Fast gäller det några hundra miljoner, ställs inga frågor...Unikt namn skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Den är inte meningslös, under 2021 inkom 37 500 ärenden till polisen.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter...-misstankt-penningtvatt-an-nagot-ar-tidigare/
Det antyds i länken att samarbetet ska förbättras mellan de olika parterna, jag har läst någonstans att man arbetar med att komma runt banksekretessen så att en misstänkt kund inte bara kan gå vidare til en annan bank. Så ni som inte vill svara uppriktigt på uppgifterna kan i framtiden få problem med att hitta en annan bank. Lite som att inte betala hyran och bli bannlyst bland andra hyresvärdar.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter...-misstankt-penningtvatt-an-nagot-ar-tidigare/
Det antyds i länken att samarbetet ska förbättras mellan de olika parterna, jag har läst någonstans att man arbetar med att komma runt banksekretessen så att en misstänkt kund inte bara kan gå vidare til en annan bank. Så ni som inte vill svara uppriktigt på uppgifterna kan i framtiden få problem med att hitta en annan bank. Lite som att inte betala hyran och bli bannlyst bland andra hyresvärdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder