105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Jag har ett liknade exempel från en bekant som jobbade på en dyr och exklusiv restaurang i Dubai. Det var jävligt svårt för honom att förklara för banken att han ville sätta in 150000kr som han fått i dricks. Att det var i utändska valutor (flera olika dessutom) hjäpte inte heller. Han sa som det var, att det var dricksen för ett år. Den fick vackert flygas tillbaka till Dubai och sättas in på bank där. Sen var det inget mer än en tranferkostnadsfråga att få över det därifrån till den svenska banken.klaskarlsson skrev:
Så kan det vara...men det är ju inte normalt att bara fylla i"Jag tar ut 1000000 kr per vecka för diverse" - då kommer banken fråga: Till vaddå och vartifrån kommer pengarna ? Styrkt detta tack.
Men om du fyllt i, tar ut 10000 kr i månaden från min lön till kontantinköp, så kommer det nog inte vara några problem om du i övrigt inte är en "suspekt" kund och kan täcka kostnaderna.
Tanken är ju att det skall finnas ett pappersspår om det blir en utredning OCH att föra över ansvar till bankerna att känna sina kunder bättre och ta ansvar och flagga om något ser mystiskt ut.
Meningen är ju inte att sätta dit gemene man som har ärliga avsikter. Men har man ärliga avsikter så bör man kunna visa det.
Pratade med en korvkioskägare för ett par år sen som också beklagade sig då sonen inte fick sätta in sin lön, ca 50000 kr/mån, kontant på banken utan att kunna redovisa var den kom ifrån....saken var ju den att det mellan raderna framgick att det var iaf delvis svarta pengar...så därmed funkade ju reglerna i det fallet iaf.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja det kan jag tänka mig.F fsn skrev:Jag har ett liknade exempel från en bekant som jobbade på en dyr och exklusiv restaurang i Dubai. Det var jävligt svårt för honom att förklara för banken att han ville sätta in 150000kr som han fått i dricks. Att det var i utändska valutor (flera olika dessutom) hjäpte inte heller. Han sa som det var, att det var dricksen för ett år. Den fick vackert flygas tillbaka till Dubai och sättas in på bank där. Sen var det inget mer än en tranferkostnadsfråga att få över det därifrån till den svenska banken.
Det är typiskt sådant som kommer i kläm med dessa regler.... :/
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag tror fortfarande på strul. Felmeddelanden är inte sällan "konstiga" och att de medvetet/aktivt skulle stoppa 300 kronor till en person som du haft upplagd som betalningsmottagare länge är bara så befängt att jag inte vill tro det. Särskilt om de sedan rekommenderar Swish eller går med på att lägga upp överföringen manuellt utan att först ordinera stora doser skopolamin och vidta därmed förenliga åtgärder.C cpalm skrev:
Nej strul tror jag fortfarande även om "felmeddelandet" indikerar något annat.
Visst, men swish funkar till mycket också. Jag sålde en bil för ca 150 000:-, köparen betalade via swish. Hur smidigt som helst.S Styrman_jansson skrev:
Om jag skall gissa är det någon sorts alltför osofistikerat bedrägerifilter som av någon anledning får spunk för just mig. Men det är ju en klen tröst så länge de vägrar följa upp det.Alfredo skrev:
Det är ju just fyrkantigheten här som skapar dessa goddag yxskaft-situationer där kunden potentiellt kan hamna i en ganska knepig sits.
A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
I lagens mening är pengarna inte ”dina” om du sätter in dem på banken.
Varför är det konstigt? När man frågar vad har du i inkomst så svarar väl de flesta vad de har i lön från arbete. Folk kan ha förmögenheter, göra blocketaffärer/aktieaffärer, sälja fastigheter som gör att det kan röra sig mycket mer pengar på kontot än vad de har i lön. Sådana belopp är oftast helt omöjliga att veta innan året är slut. Finns massor med olika skäl som gör det mer eller mindre omöjligt att svara på idiotfrågorna på ett vettigt sätt. Dumma frågor förtjänar dumma svar.klaskarlsson skrev:
Fyfan vilket beteende!D Diablito skrev:Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"
Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.
Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Jag sade upp alla deras försäkringar efter en bilolycka (som jag inte ens orsakat) olyckan hände i Finland. Jag valde ta det direkt med motpartens finska försäkringsbolag som INTE är Länsförsäkringar. Dem var mycket trevligare mot mig och allt ordnade sig.
Ja tack för den hjälpen LF...
LF lurade mig tidigare också att ta en olycksfallsförsäkring som inte gällde de som säljaren lovat. Dessutom trodde idioterna att jag var 81år är född 81(redan då borde mina varningsklockor ringt men tyvärr fortsatte jag som kund)
Vad gör man med ett försäkringsbolag som inte vill hjälpa när det behövs, missförstår och lurar kunder?!
Samma sak hände mig men banken godkände inte kvittot! Det skulle vara ett kassakvitto! Jag försökte förklara för banken att jag inte har en kassaapparat hemma men dom var helt oförstående. Summan det rörde sig om va 12000 kronor! Dom gick senare åt i mataffären.Tomture61 skrev:
Hade min bil till försäljning , en person nappade , provkörde osv.
Kvitto på affären skrevs , jag fick en bunt med kontanter .
Åker in till min bank för att sätta in dom på mitt konto , kan ju inte ha en bunt hemma
Lindar in bunten i kvittot (A4 papper) vill ju inte strosa omkring med massa pengar hur som helst .
Kassören i banken frågar myndigt , jaha vart har du fått dom här ifrån då , sålt en bil svarade jag !
Sån tur var hade jag ju kvittot med , som dom tog en kopia på .
Man blir lite upprörd när man blir korsförhörd ang MINA pengar![]()