SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vanligt vill vissa försvara bankernas tillämpning av penningtvättslagen genom argument i stil med "den som är ärlig och hederlig får inte bekymmer med penningtvättslagen!".
Problemet med ett sådant resonemang är att det inte är din definition av ärlig och hederlig som gäller, utan bankens.
De politiker som beslutat om dessa rättsosäkra regler borde åka ut från Riksdag och EU-parlament med huvudet före.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Banken måste rätta sig efter dessa regler.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Antagligen är det inte så svårt att presentera kvitton om du frekvent köper bilar i miljonklassen.
Jag tänker att de rimligtvis behöver avyttras i någorlunda jämn takt om du inte arbetar som oljeshejk till vardags eller heter Jay Leno.

Man får problem om man av olika anledningar inte vill berätta om eller styrka sina affärer.
Isakare Isakare skrev:
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Banken måste rätta sig efter dessa regler.
I helvete heller att staten har sagt att du inte får ta ut kontanter om du inte berättar exakt vad de ska användas till. Visa mig den lagen!
Då har alltså staten sagt att dina pengar är inte längre dina om du inte får tillstånd från din förmyndare banken. Tvekar starkt på detta, snarare bank som går längre än de ska. Detta kommer sluta först när alla byter till en bank som inte beter sig som du är ett barn.
Däremot så har de tvingat bankerna att göra sina standardfrågor man får ibland.
Svarar du nej till terrorfinansiering där e de Säpo/polisen som ska bevisa de, inte banken. El stänga av utan bevis öht.

Säg att jag vill ta ut 100kkr för att gå runt o skänka 1000kr per person till hemlösa... är detta nu olagligt?

El att man vill ha en säkerhetsbuffert kontanter hemma?

Detta är rent trams från bankernas sida.

Att ta ut kontanter är nog Swedbank bland de bättre.. iaf på uttagsautomater.. ja tog ut 2 mille under 3 års tid genom dem på min o sambons konto som kom från spelsiter. Inte ett ord.. men de va iofs 10 år sen..

Och sen att banker misstänker terror från en vanlig Svensson med fast jobb är rent trams. Tacka vänstern för det, för man får ju absolut inte behandla folk olika... etniska svenskar finansierar terror precis lika mycket som muslimer! Bara för skojs skull...

En lösning är att skaffa konto i alla banker som har uttagskort.. sen flyttar du bara runt pengarna mellan kontona.

Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den är inte meningslös, under 2021 inkom 37 500 ärenden till polisen.
[länk]

Det antyds i länken att samarbetet ska förbättras mellan de olika parterna, jag har läst någonstans att man arbetar med att komma runt banksekretessen så att en misstänkt kund inte bara kan gå vidare til en annan bank. Så ni som inte vill svara uppriktigt på uppgifterna kan i framtiden få problem med att hitta en annan bank. Lite som att inte betala hyran och bli bannlyst bland andra hyresvärdar.

[bild]
Detta är lite konstigt.. jag trodde inte de fick avvisa kunder, precis som elbolag. Eftersom du inte kan leva ett normalt liv utan el och bank. Hur skulle de funka om du inte hade bank?
Skulle du stötas ut ur samhället för du är obstinat o inte vill att staten ska veta va du lägger din intjänade pengar på? Du kanske inte vill de ska veta du åker till amsterdam o köper horor o hasch när du e ledig.

Och sen inkommer så många ärenden eftersom banker hellre anmäler än inte gör det eftersom de kan bötfällas. Jag lovar 37400 av de ärendena blev nedlagda direkt, och kanske 30 fälldes i rätten.

Läs då länken, det går inte så bra som man önskar, men det beror även på att våra myndigheter inte hjälper till i tillräckligt stor omfattning. Men en sak är säker, man kommer aldrig att släppa detta om världen inte ska bli ännu eländigare, utan fortsätta med arbetet att stoppa penningtvätten. Så var beredd på fler frågor och dumma regler, det är tyvärr den värld vi lever i idag.
Men ge upp me din idiotiska penningtvätt, de står i ts att det är inkommen lön! Kan omöjligen vara penningtvätt då. Enda de skulle kunna tro är att du ska ge din lön till al quida typ. Vilket ju säkert är så vanligt att inga svenskar ska få lov att ta ut kontanter om de inte kan visa exakt var de ska gå.

Pengar till terrorrörelser skickas genom muslimernas egna banksystem, glömt va de heter. Då kan Säpo utreda de istället för att förpesta livet för vanliga svenskar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tänkte mer på mottagaren av kontanterna. De blir ju inte lätta att sätta in på banken utan något dokument om det är stora summor.

Visst kan man skriva falska gåvobrev, det gäller väl många dokument som är möjliga att förfalska.

Det funkar ju kortsiktigt, men hamnar man i en polisutredning och senare skall förklara för rätten hur det kommer sig att man skrivit falska gåvobrev så är det kanske inte så kul längre…
Hur ska de bevisa att de e falskt sålänge du kommit överens med givaren? Helt omöjligt o polisen lägger inte en sekund på de.
Möjligtvis ett samtal: hej har du gett Janne x kr? Ja!
Vi tror dej inte. Ok, då får ni väl försöka bevisa det. Hejdå!
Helt jävla omöjligt att bevisa sålänge det inte är summor givaren omöjligen skulle kunna samlat ihop el det inte finns iaf nån rimlig anledning till gåvan. Finns 1000 anledningar som är rimliga. Sålänge bankerna beter sig såhär tvingar de folk att urkundsförfalska. Så blir de när Sverige har gått från 1a världen land till Grekland på 70talet.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Nissens
K KungFreddie skrev:
Hur ska de bevisa att de e falskt sålänge du kommit överens med givaren? Helt omöjligt o polisen lägger inte en sekund på de.
Helt jävla omöjligt att bevisa sålänge det inte är summor givaren omöjligen skulle kunna samlat ihop el det inte finns iaf nån rimlig anledning till gåvan. Finns 1000 anledningar som är rimliga. Sålänge bankerna beter sig såhär tvingar de folk att urkundsförfalska. Så blir de när Sverige har gått från 1a världen land till Grekland på 70talet.
Det kan du ju tycka. Men är det orimligt att den påhittade givaren kunnat få fram pengarna så kan det bli problem.
Jag hade aldrig skrivit något falskt gåvobrev. Det skulle inte ens vara värt att bli kallad till något förhör.

Detta handlar inte om Sverige som du verkar tro, det är likadant i övriga EU…

• Gilla
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart går det i vissa fall men måste vara väldigt svårt i många fall. Ta bara exemplet med en "bonnauktion" där man kanske tänker ropa in en traktor om den får rätt pris. Hur styrker man sånt? Eller att man ska åka på semester och där äta på dyra restauranger?
Jag hade tur när jag tog med E 2500,- vid genomresa i Norge. Tullen tänkte beslagta pengarna, men jag lyckades bevisa att det var mindre än 25000 NOK. Det är tydligen ett brott i sig att ha kontanter på sig.

• Wow
  • Ledsen
Heidina och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag hade tur när jag tog med E 2500,- vid genomresa i Norge. Tullen tänkte beslagta pengarna, men jag lyckades bevisa att det var mindre än 25000 NOK. Det är tydligen ett brott i sig att ha kontanter på sig.
Det skulle ju vara lätt som en plätt att föra dem över gränsen någon annanstans om man ville.
Problemet är att det inte är tillåtet att föra över kontanter i större summor över gränserna/gränsstationerna.

GlennB GlennB skrev:
När min bank ställde en massa korkade frågor och skyllde på finansinspektionen kontaktade jag dom och där sa dom att dom hade inga sådana krav, kravet var bara kundkännedom osv, men de där frågeformulären var nåt bankerna hittat på själv.

Så vilken myndighet ställer exakt vilka krav egentligen ?

Och inte ens bankpersonalen tror väl att deras fåniga regler faktiskt stopapr någon riktig brottslighet ? den krånglar ju bara till det för vanligt folk.
Det lustiga med de sk kundkännedomsfrågorna är svarsalternativen. Inte ens för den som vill avslöja sin brottslighet för banken är detta möjligt. Svarsalternativ som att en försörjer sig på droghandel, svartjobb eller penningtvätt finns inte ens! Alla rutor att kryssa i gäller hederliga sätt att tjäna pengar, så några självrapporterade ekonomiska brottslingar lär de inte hitta via formulären.

Stoppa någon brottslighet lär det inte göra. Vi vanliga icke-kriminella har återigen fått se vår integritet nerskuren för att möjligen eventuellt kunna stävja lite kriminalitet, och dessutom får vi höra att vi bör vara tacksamma.

• Gilla
LaoLars och 4 till
  • Laddar…
P
Tyvärr inte, läste du mitt inlägg ovan #121?

"Tillvägagångssätten vid skiktningen varierar, men grundförfarandet är att pengarna flyttas mellan olika bankkonton, både inom och utom ursprungslandet. Det sker genom elektroniska överföringar eller genom att pengarna tas ut och sedan sätts in igen på ett annat bankkonto. Skälet till att kontanter tas ut från ett bankkonto och sätts in på ett annat är att bryta kedjan av elektroniska spår, vilket är en del av skiktningen."
Tyvärr inte, läste du mitt inlägg ovan #121?

"Tillvägagångssätten vid skiktningen varierar, men grundförfarandet är att pengarna flyttas mellan olika bankkonton, både inom och utom ursprungslandet. Det sker genom elektroniska överföringar eller genom att pengarna tas ut och sedan sätts in igen på ett annat bankkonto. Skälet till att kontanter tas ut från ett bankkonto och sätts in på ett annat är att bryta kedjan av elektroniska spår, vilket är en del av skiktningen."
Du hänvisar till en rapport från BRÅ , och?
BRÅ svamlar väl på precis som vanligt, ledda av "forskare" som Jerzy Sarnecki...

S steve5432 skrev:
Det ska absolut vara tillåtet att ta UT sina pengar hur man vill, i rimlig utsträckning. Att ta ut 4 miljoner i enkronor kanske kostar mer än vad det smakar, men mot avgift borde även detta vara möjligt.

Alla insatta pengar har ju ett tydligt ursprung, så här förstår jag inte alls bankens vägran. Det är väl en sak om jag kommer med 100000 kr i sedlar som jag inte kan styrka varifrån de kom. Då är det enkelt att sätta in dem i omgångar samt shoppa upp dem än att brottas med banken.

Avslutade mitt samarbete med SHB pga en extremt typig tjänsteman, som jag hade god lust att ge en smäll. Upplever inte samma tjafs med Forex (som LF har för pengahantering) mer än att de stängde sitt kontor här i stan. Nu är det 8 mil resa om jag vill växla in mynt och sånt, med 10% i avgift. Barnen får fortfarande stora mängder sedlar och mynt från äldre släktingar. På ett år blir det en ansenlig summa, säg 30000 kr. Sedlarna är det inga problem att sätta in via automater, det är värre med mynten.

/S
Om någon sätter in pengar på banken via insättningsautomat har de inte ett tydligt ursprung. Om någon sätter in mer än 15000 i kontanter på en ett bankkontor så måste man fylla i en blankett och berätta varifrån pengarna kommer.

Din familj behöver inte sätta in alla gåvopengar på banken utan de kan användas som betalning i butiker. så behöver ni inte ha problem med det.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H
P Peter787 skrev:
Man häpnar över hur DU resonerar.
Om man vill ta ut SINA pengar från sitt konto har banken en fråga att ställa: Hur vill ni ha pengarna ?
Inget annat!
Vet inte exakt om dom har rätten att fråga NÄR du tar ut pengarna, men har du ett brytande mönster får dom och behöver enligt lag fråga vad du GJORT med pengarna.

Ser inget dåligt i det, så länge man har rent mjöl i påsen :cool:

Iallafall det som forummedlemmen jag svarade på hade fått frågan gällande, efter uttaget. Sen att han skulle lagt banktjänstemannen 6 meter under jorden är väl inte bra resonemang eller? :thinking:

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
På vilket sätt tvingas folk att urkundsförfalska ?
Har du ärligt uppstå så är det ju inga problem, även om det kan bli mer meckigt.

Men återigen: Reglerna (som finns inom EU, Usa och massa andra ställen, är inte påhittade av bankerna (dom vill ju tjäna pengar, inte spendera miljarder på övervakning av kunder och i vissa fall avsluta kundengagemang), reglerna är beslutade av myndigheter och pådrivna av oss eftersom vi inte vill ha ett samhälle där maffipengar tvättas eller skickas till Ryska oligarker..

Är dett det mest ewffektiva sättet ? kanske inte. Men demokratins baksida är att politiker går en balansgång och saker blir ofta urvattande och tar tid att driva igenom. det blir kanske mer "bättre än inget" än "100% effektivt"

• Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Ingen heder alls till den skitbanken.
Om man vill ta ut sina pengar i kontanter, har inte banken eller staten med det att göra.
Svenska mynt och sedlar är fortfarande giltiga i det här landet.
Det är precis det dom har enligt de lagar och regler som har införts (på demokratiska sätt) för att förhindra pengatvätt och svarta pengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast kvittot är en värdehandling som banken knappast kan lägga beslag på.
Vid en efterföljande undersökning är det ju isf Polisen som vill "Lägga beslag på det"...banken lär nöja sig med en kopia för att kunna hänvis atill att dom har "styrkt" det.

bankerna är ju inte intresserade av denna hantering egentligen som kostar dom miljardbelopp varje år. Men gör dom inte detta så får dom inte behålla sin licens.
Det är samhället som har beslutat att vi vill kväsa den svarta marknaden som uppgår till 100 tals miljarder varje år, och dessa regler m åförsvåra för en del småsparare ibland, men dom sätter stora käppar i hjulet för brottsligheten som måste hitta vägar runt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.