105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Du kan ju ta ut en bankväxel. De flesta som vill ta ut stora mängder kontanter gör det nog inte för att köpa en bil eller liknande - av den enkla anledningen är ingen vill få betalt i kontanter längre. Penningtvätt lagen är kanske ställer till det för ett fåtal, och vid ett fåtal situationer, men har du inte tänkt att jobba svart, ta betalt svart eller anlita någon svart så torde du inte ha något problem med lagen . . .A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Svårt att pruta med en bankväxel på en fast summa@ @ndreas skrev:Du kan ju ta ut en bankväxel. De flesta som vill ta ut stora mängder kontanter gör det nog inte för att köpa en bil eller liknande - av den enkla anledningen är ingen vill få betalt i kontanter längre. Penningtvätt lagen är kanske ställer till det för ett fåtal, och vid ett fåtal situationer, men har du inte tänkt att jobba svart, ta betalt svart eller anlita någon svart så torde du inte ha något problem med lagen . . .
Same shit på Nordea i Täby. Skulle ta ut 50.000kr, men fick besked vi har inga kontanter i Täby??? Två kontor finns pengar i hela Stockholm??? Då äker jag till en av dem… Nej, dunkande inte bara åka dit, du måste boka tid??? Ringer kontoret för att boka tid. Får till svar att: Du kan inte bara boka tid, utan måste tala om vad du skall använda pengarna till??? Dvs MINA SKATTADE PENGAR… drog till med: skall köpa en sak på Blocket. Bra TA MED ANNONSEN NÄR DU KOMMER IN… Vägrar, vi bor i en demokrati o jag gör vad jag vill med mina pengar… Inte undra på att fler o fler går över på Bitcoin
Varför inte testa Bankerna: Tycker vi alla skall plocka ut våra besparingar, då blottas bankernas låtsaspengar de lånar ut till oss, som de tar ränta på och som inte finns ute i verkligheten
Varför inte testa Bankerna: Tycker vi alla skall plocka ut våra besparingar, då blottas bankernas låtsaspengar de lånar ut till oss, som de tar ränta på och som inte finns ute i verkligheten
A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Men det var inget problem i tullen alltså? Det går ju en gräns vid 10 000 euro in/ut ur EU.F fsn skrev:Jag har ett liknade exempel från en bekant som jobbade på en dyr och exklusiv restaurang i Dubai. Det var jävligt svårt för honom att förklara för banken att han ville sätta in 150000kr som han fått i dricks. Att det var i utändska valutor (flera olika dessutom) hjäpte inte heller. Han sa som det var, att det var dricksen för ett år. Den fick vackert flygas tillbaka till Dubai och sättas in på bank där. Sen var det inget mer än en tranferkostnadsfråga att få över det därifrån till den svenska banken.
Tufft hörrö. Det verkar inte som att LF behöver skämmas över att stänga ute en kund med så kort stubin.D Diablito skrev:
Jodu, hade ett ok-kort uteslutande för att tanka med i ca 40 år, räkningen betalades varje månad från lönekonto. Helt plötsligt skulle jag svara på varfrån pengarna kom, om jag skulle göra större transaktioner etc. Historik från 40 år räckte inte för "kundkännedom"! Behöver jag nämna att jag inte har något kort längre och att jag aldrig tankar på OKQ8? Har ett vanligt bankkort som används till lite av varje, bl.a. tankning, så där har jag, marginellt, större förståelse för att de tycker sig behöva fråga.klaskarlsson skrev:
Om en bank vägrar att låta en ta ut pengar från eget konto skulle jag polisanmäla banken för att de olovligt har beslagtagit mina pengar.
Här i Finland är det fullt normalt att betala bilar och äldre traktorer och båtar och liknande kontant. Kommer man dragande med någonting annat än riktiga pengar betraktas man som misstänkt kriminell.
Här i Finland är det fullt normalt att betala bilar och äldre traktorer och båtar och liknande kontant. Kommer man dragande med någonting annat än riktiga pengar betraktas man som misstänkt kriminell.
Flera i tråden har påpekat att det är myndigheterna som ställer kraven, ändå fortsätter hackandet på bankerna och deras medarbetare. Om frågorna är effektiva för att stoppa penningtvätt eller inte kan diskuteras....men så länge myndigheterna delar ut böter i miljardklassen så har knappast bankerna något annat väl än att följa direktiven.