105 580 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja och det är ju det som blir lite fel om man skal behöva bevisa vartenda öre som man kanske inte alltid har koll på .. . i ditt fall var det ju bara ett par tusen och uppenbarligen ett rimligt agerande från banken som nöjde sig med ett rimligt svar, hade det varit 100k hade dom kanske velat se ett travkvitto eller liknande. Men å andra sidan kanske man har haft 100000 i sparpengar i madrassen, då är det svårt att visa kvitto...å tredje sidan är dom sedalarna nog inte giltiga numer, och har man ärvt det av "farfar som hade det i madrassen" så kan man antagligen visa en dödsattest eller liknande.L lbgu skrev:Är du säker på att sambon och morsan inte är med på någon terrorlista
Det blir onekligen löjeväckande om de spärrar transaktioner på hundralappar.
Inte så ofta man sätter in kontanter, men nån månad var det lite för lite på kontot för att betala räkningar så jag satte in några tusen inne på banken (nåt år senare tog de bort kontanthanteringen). Då frågades det var de kom från. Jag sa att jag vunnit de på hästar och det svaret dög tydligen. Själv hade jag nog ingen aning om varifrån just de sedlarna kom, men det fattade jag ju att de inte skulle acceptera som svar så det blev en nödlögn.
Visst, men det stoppade TS, och hen är troligen inte ensam.M MrDizzy skrev:Men om nån ljuger hej vilt och svarar på det sätt banken tycker är ok....
Tror du att det på något sätt kommer att hindra banken från att bli fälld mot penningtvättslagen om det skulle visa sig att det ändå var just penningtvätt det handlade om?
Nä just det ... och då fyller frågorna igen funktion annat än 2.
1) Göra ärliga personer förbannande
2) Kunna övertyga journalister & annat löst lättlurat folk om "att man visst gör det det man kan mot penningtvätt"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Fast då låter det som ngt tekniskt....kan dom lägga upp överföringen manuellt så är det ju inte pga penningtvätt eller liknande utan något som strular.C cpalm skrev:Kommer upp en text i Internetbanken att de nekar överföringen och att jag skall kontakta dem på telefon.
Både sambon och morsan finns så klart i mitt mottagarregister sen decennier tillbaka.
På telefon har de som sagt inga svar annat än att de kan lägga upp överföringen manuellt, eller så kan jag swisha.
Banken är SEB...
Nä, klart som f-n att jag inte är nöjd med det svaret, men jag kommer inte att få något annat svar och vilken annan bank är bättre?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jo om banken har vidtagit rimliga ptgörder för att övertyga sin om att det inte var penningstvätt så kommer dom komma undan, iaf mer än om dom inte gjort det.M MrDizzy skrev:Men om nån ljuger hej vilt och svarar på det sätt banken tycker är ok....
Tror du att det på något sätt kommer att hindra banken från att bli fälld mot penningtvättslagen om det skulle visa sig att det ändå var just penningtvätt det handlade om?
Nä just det ... och då fyller frågorna igen funktion annat än 2.
1) Göra ärliga personer förbannande
2) Kunna övertyga journalister & annat löst lättlurat folk om "att man visst gör det det man kan mot penningtvätt"
Då faller det på den som ljuger istället - och därav att banken ibland, framförallt för större transaktioner, kräver kvitton/intyg osv - för då kan dom vissa att dom samlat in det som behövts och inte bara tagit dig på orden.
Att övertyga "journalister och lättlurat folk" är en sak: Men att övertyga ekonomer och branschfolk (detta kostar bankerna massor!) är en helt annan sak. Bankerna vinner ju inte på detta alls...
Om de nu håller på att följa upp svaren så är det väl bara säga att allt inte blev som man tänkt sig. De kan ju åtminstone inte anklaga en för terrorbrott eller skattebrott (undrar vad staten anser värst) ifall man pysslat med mindre pengar än man svarat att man skulle.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nej men går inte svaren ihop så kommer du inte få öppna konto (eller vad det nu var du ville göra)...banken kan inte i efterhand påstå att dom haft en kundkännedom om siffrorna uppenbarligen inte går ihop.L lbgu skrev:
Du kan också i efterhand meddela banken om något har ändrats, och de flesta fall bör det inte vara några problem att tex ta ut kontanter så länge du har ett tydligt och ärligt uppsåt. Även om elektroniska transaktioner oftast är att föredra numer...inte minst är det svårt att hitta kontor som ens hanterar kontanter.
Och det i sig kan vara problematiskt ur beredskapssynpunkt osv, men det är en annan fråga.
En traktor lär ju ha dokumentation att den bytt ägare nyss…Alfredo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jo men man har ju inte köpt traktorn innan man tar ut pengarna iofsNissens skrev:
Men om man nu kommer betala den kontant (vilket är ovanligt för så stora summor även om det är på en bonnauktion: Swish eller efterhansbetalning via faktura eller liknande brukar även de mest bonniga auktionerna ha numer) så kanske man iaf kan visa prospektet eller ett utdrag ut biltregistret på traktorn/traktorerna man tänkt köpa/bjuda på för att styrka kredibiliteten och få ut kontanterna.
Men man kan förstå att banken blir lite misstänksam eftersom såpass stora värden sällan betalas kontant nuförtiden. Och är det ett inköp från företag till företag så är det än mer sällsynt.
Det tror jag inte. Det har varit skiljda tillfällen och meddelandet anger uttryckligen att de nekar överföringen även om jag inte lagt den exakta lydelsen på minnet.Alfredo skrev:
Klart det kan vara något teknikstrul, men de svarar som sagt inte på några frågor kring dessa nekanden.
Att en handläggare kan lägga upp samma överföring manuellt tror jag inte är så konstigt. De är väl (på mer eller mindre goda grunder) en mer betrodd kanal i deras system - kan ställa frågor om transaktionen osv.
Jag brukar få dessa knäppa frågor varje eller vartannat år. När man går in på internetbanken så har det kommit ett meddelande att man måste svara på en massa frågor inom en månad, annars kommer de att spärra vissa funktioner. Nåt i den stilen. En del av frågorna kräver ju att man är spåman så det måste vara svårt att visa att man ljugit med dessa.klaskarlsson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har tagit ut 50 000:- i kontakter med motiveringen att "Jag letar bil och man vet aldrig när något lämpligt objekt kommer upp eller om det är bråttom".
Gick utmärkt.
I dessa tider borde det även gå bra att säga att man vill ha lite "krispengar" hemma ifall något händer.
Gick utmärkt.
I dessa tider borde det även gå bra att säga att man vill ha lite "krispengar" hemma ifall något händer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
du behöver ju inte vara exakt heller, som du säger så vet man inte alltid allting i förväg.L lbgu skrev:Jag brukar få dessa knäppa frågor varje eller vartannat år. När man går in på internetbanken så har det kommit ett meddelande att man måste svara på en massa frågor inom en månad, annars kommer de att spärra vissa funktioner. Nåt i den stilen. En del av frågorna kräver ju att man är spåman så det måste vara svårt att visa att man ljugit med dessa.
Men det måste gå ihop.
De flesta frågor är ju inte kluriga: Har du utsatt ställning tex ? Eller skall du göra affärer i "suspekta länder" (som tex Ryssland osv)
De frågor som handlar om "Affärsförbindelsens syfte och art" kan ju vara kluriga att svar på ibland: Hur mycket får jag i inkomst ? Hur mycket kontanter använder jag osv.
Där måste ju svaren dock gå ihop: Har du 400000 om året i inkomst men anger att du tar ut 500 000 om året så är det lite konstigt, eller hur ?
Det behvöer inte betyda att du inte får öppna konton eller inte få vara kvar som kund, men det är så att banken har skyldighet att som finansiinspektione säger: "Om det framkommer faktorer som tyder på hög risk ska företaget vidta skärpta åtgärder för kundkännedom" -dsvs du kommer nog få lite följdfrågor och måste ev styrka inkomster/utgifter.
Var försiktig med att kryssa fel i rutan om PEP bara - hamnar du där (om du inte skall vara ddet) så blir livet jobbigare då banken skall "vidta skärpta åtgärder": "Det innebär att alltid ta reda på varifrån de tillgångar kommer som hanteras i en affärsförbindelse eller en enstaka transaktion."