105 577 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Absolut! Håller fullständigt med! Mitt inlägg var ett försök till förklaring och absolut inget försvar. "Astronomiskt över styr" är en utmärkt beskrivning av dagens skitnödighet! 🤬C cpalm skrev:
Precis som redan sagts i tråden kan man inte se slutanvändaren och jag gjorde ett par-fem... lite större insättningar på paypal en gång av personliga skäl en månad, det stack ut helt klart, vilket fick dom att reagera.Alfredo skrev:
Bortsett från regler kring penningtvätt kan jag även tänka att de bekymrar sig kring "manufactured spend", alltså att man på olika vägar betalar "till sig själv" för att (miss)bruka olika former av "bonusar/kickback" som ofta är kopplade till kreditkort.RoTe skrev:
Så kan det också vara, men bonus verkar vara på väg ut nu?Alfredo skrev:
Det du gör kan vara vanligt sätt att hantera "kriminella pengar" och då påverkas även du av kontrollsystemet. Så du gör kanske transaktioner som är ovanliga utanför den "kriminella världen".RoTe skrev:
Man får vara förberedd på liknande och vara beredd att kunna förklara när frågor ställs.
Om du får göra en bedömning hur vanligt är dessa transaktioner du gjort?
Jo precis, min mor som är ansvarig för en loppis blev nästan avstängd av banken för det var för många swishar. Vi pratar belopp som inte ens köper dig en lunch.A AndersS skrev:Det du gör kan vara vanligt sätt att hantera "kriminella pengar" och då påverkas även du av kontrollsystemet. Så du gör kanske transaktioner som är ovanliga utanför den "kriminella världen".
Man får vara förberedd på liknande och vara beredd att kunna förklara när frågor ställs.
Om du får göra en bedömning hur vanligt är dessa transaktioner du gjort?
Ja antagligen har det minskat i takt med att transaktionsavgifterna vid köp minskat, även om jag in kan några detaljer. Men fortfarande finns ju exempelvis Amex 2-4-1-vouchers vid 150 tkr/300 tkr-spend, som rätt utnyttjad kan vara värd rejält många (tio)tusenlappar, så jag kan förstå att någon som ligger nära gränsen kan vara frestad till lite fuffens. Och det är naturligtvis även Amex väldigt väl medvetna om.RoTe skrev:
Hon "blev nästan avstängd", det innebär att kontrollsystemet fungerar, ingen begränsning. Hon kunde redovisa "ansvarig för en loppis" och helt normala transaktioner, bara att fortsätta.RoTe skrev:
Ungefär som vi har utan att få frågor enligt tidigare inlägg med många swish varje månad.👍
Ja precis hon kunde ju inte fortsätta med loppisverksamheten, det måste ju vara en stor vinst för samhället.A AndersS skrev: