O O skrev:
Även här saknas "Betalkort" så jag vet egentligen inte hur ärlig denna statistik är.
Jag gör ett antagande då jag inte tänker fördjupa mig mera, vid betalning kan man inte bedöma om något köps med direkt uttag från konto eller med kredit så det kanske borde benämnas "kortbetalning" generellt. Men det är ju svar på ställda frågor. Och oberoende om kort används fysiskt eller mobil plånbok, kan även göras genom att enbart ange kortnummer.
Vill du får det tydligare är det Riksbanken man får ställa frågan till, gärna med svar i tråden.😉

Redigerat:
C cpalm skrev:
Du missar det fundamentala här, och det är att det är lagar och regler som gör att bankerna beter sig på detta sätt. Innan bankerna påtvingades rollen som penningtvätts- och terrorfinansieringspolis brydde sig inte bankerna ett skit om vad du skulle använda dina pengar till eller var pengarna som kom in på ditt konto kom ifrån. Det enda var att de var lite gnälliga om man skulle ta ut mycket pengar, men det var ju inte så att du riskerade att bli utslängd.
Aha, du tänker alltså att bankerna skulle vara fria att ta emot dina genom brott tjänade pengar och flytta dom vart de vill.
Hur vill ni ha det?

A Arne_Planka skrev:
2.8% minus 30% skatt, det blir inte mycket över då.
Det kan iaf tänkas matcha inflationen

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
K kortis skrev:
Aha, du tänker alltså att bankerna skulle vara fria att ta emot dina genom brott tjänade pengar och flytta dom vart de vill.
Hur vill ni ha det?
Det finns säkert olika åsikter här, men i min värld är brottsutredning och straff något som skall skötas av rättsvårdande myndigheter, dvs. polis, åklagare och domstol, enligt rättssamhällets vanliga grundläggande principer, bl.a. att det är inte den misstänktes ansvar att bevisa sin oskuld, att fallet skall få en objektiv prövning med möjlighet till överprövning, osv.

Bankernas roll i detta har gått från biträde till spanare till utredare till att idag autonomt ha hela ansvaret från spaning till verkställande av straff. Tvärtom är det nu banken som begår ett brott och straffas om de inte minutiöst sköter detta ansvar. Det är på tok för långt gånget.

• Gilla
  • Älska
breakman och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
F fribygg skrev:
Det kan iaf tänkas matcha inflationen
Och väldigt mycket bättre än natt förvara kontanter i madrassen. 🙂

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och väldigt mycket bättre än natt förvara kontanter i madrassen. 🙂
Några få procent bättre. Det är inte väldigt mycket i min värld utan snarare marginellt bättre.

Om en sak har en förväntad livslängd på tio år och en annan på tio och ett halvt år, tycker du då att det är en väldig skillnad i förväntad livslängd?

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Några få procent bättre. Det är inte väldigt mycket i min värld utan snarare marginellt bättre.

Om en sak har en förväntad livslängd på tio år och en annan på tio och ett halvt år, tycker du då att det är en väldig skillnad i förväntad livslängd?
Tja, ränta på ränta och så lägger vi till det faktum att på pengarna i madrassen blir värdelösa eller förstörs i en brand så... 😉

Jag antar att du skulle vara besviken om du fick sänkt ränta på ditt bostadslån med en ynka procent... 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det finns säkert olika åsikter här, men i min värld är brottsutredning och straff något som skall skötas av rättsvårdande myndigheter, dvs. polis, åklagare och domstol, enligt rättssamhällets vanliga grundläggande principer, bl.a. att det är inte den misstänktes ansvar att bevisa sin oskuld, att fallet skall få en objektiv prövning med möjlighet till överprövning, osv.

Bankernas roll i detta har gått från biträde till spanare till utredare till att idag autonomt ha hela ansvaret från spaning till verkställande av straff. Tvärtom är det nu banken som begår ett brott och straffas om de inte minutiöst sköter detta ansvar. Det är på tok för långt gånget.
Då kanske banksekretessen skulle bort då?
Men det är väl så att ingen får handha pengar som tillkommit genom brottslig verksamhet och så har det alltid varit.
För länge sedan när jag var ung var man tvungen att kunna bevisa var man fått pengar till vid exempelvis ett husköp om polisen knackade på.
Alltid när man deklarerade så var exempelvis bilen värd så mycket det bara gick och annat oxå, ifall man skulle råka komma över en hög med pengar.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
K kortis skrev:
Men det är väl så att ingen får handha pengar som tillkommit genom brottslig verksamhet och så har det alltid varit.
För länge sedan när jag var ung var man tvungen att kunna bevisa var man fått pengar till vid exempelvis ett husköp om polisen knackade på.
Alltid när man deklarerade så var exempelvis bilen värd så mycket det bara gick och annat oxå, ifall man skulle råka komma över en hög med pengar.
Banksekretessen gäller ju inte polis, kronofogde eller skatteverk.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mmmm. Nu skall väl understrykas att just denna figur mig veterligen inte är inblandad i denna artikelserie(?)

Nu sticker de ju inte under stol med att några av fallen har politiska kopplingar, tvärtom gör de ju en grej av just detta. Andra fall förefaller sakna sådana kopplingar.

Men även om samtliga drabbade skulle vara värsta rysstrollen kan man ju fundera på om det är rimligt att bankerna självständigt kan fatta beslut om att stänga av dem från banksystemet, inklusive bankid, utan möjlighet till rättslig prövning? När nu samhället utvecklat sig så att man i praktiken inte ens kan utföra sina medborgerliga plikter utan tillgång till banktjänster.
Själv har jag inte en susning om vem som avses, men för Fairlane räcker det att han tror att "-allt tyder på att han arbetar för ryska SVR eller möjligen FSB." Denna innehållslösa retorik har han använt sig av förut. -"Allt tyder på". Tyder på att man inte vet ett skvatt.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K kortis skrev:
Är du inte det minsta bekymrad över att en tjugoåring som vill imponera på sin chef har ditt öde i sina händer?
K kortis skrev:
Men vad har det med ämnet att göra.
Mina första jobb betalades med kontanter i ett brunt kuvert. Men det var före statens propaganda om att kontanter är lika med kriminalitet.
K kortis skrev:
Det där är något jag inte ens hört talas om Men jag är å andra sidan inte ens sjuttio än.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Alltid när man deklarerade så var exempelvis bilen värd så mycket det bara gick och annat oxå
Snarare värt så lite som möjligt för att undvika förmögenhetsskatten………
Aldrig nån som ifrågasatte dina kontanter då det var kontanter som användes till det mesta………

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Snarare värt så lite som möjligt för att undvika förmögenhetsskatten………
Ja exakt. Jag har väldigt svårt att förstå vad @kortis menar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En självklar förändring som snarast måste till är att med den vikt BankID fått idag ska ingen enskild bank(tjänsteman) kunna spärra det på det sätt som idag kan ske. Helt utan insyn. Helt utan rättegång. Helt utan möjlighet att överklaga.

Dagens situation innebär en så allvarlig rättsosäkerhet att den inte borde få existera ett samhälle som vårt. Rätt obehagligt att många inte verkar inse det.
Precis. Väldigt viktigt att förstå, Bank id ,Freja, Kivra , privata incitament, vilket är märkligt då de behövs i så många myndighets ärenden.
Kan dock säga att Kivra varit min räddning för att upptäcka bla försvunnen post

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Själv har jag inte en susning om vem som avses, men för Fairlane räcker det att han tror att "-allt tyder på att han arbetar för ryska SVR eller möjligen FSB." Denna innehållslösa retorik har han använt sig av förut. -"Allt tyder på". Tyder på att man inte vet ett skvatt.
Jösses. Har du aldrig hört talas om Egor Putilov?

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.