85 130 läst ·
627 svar
85k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Det handlar nog bara om att ärendet kräver handpåläggning, d v s en medarbetare måste ta 15 min och kolla att bouppteckning och arvskifteshandling är korrekta och knappa lite i datorn. Och allt sånt där bygger ju på kösystem för att hålla medarbetarna sysselsatta 38,5 h i veckan. Om de har lyckats isolera dessa backofficemedarbetare så att de inte går att nå via telefon så är det nog vänta som gäller.
Man blir så arg rent ut sagt, det känns som att banken lagt beslag på våra pengar, med vilken rätt kan de förhala utbetalning?Claes Sörmland skrev:
Det handlar nog bara om att ärendet kräver handpåläggning, d v s en medarbetare måste ta 15 min och kolla att bouppteckning och arvskifteshandling är korrekta och knappa lite i datorn. Och allt sånt där bygger ju på kösystem för att hålla medarbetarna sysselsatta 38,5 h i veckan. Om de har lyckats isolera dessa backofficemedarbetare så att de inte går att nå via telefon så är det nog vänta som gäller.
Be om att få tala med någon chef på det aktuella bankkontoret.B Birgitta64 skrev:Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Själv har jag ett flertal gånger varit med om att banken håller pengar vid överföring till andra banker i flera dagar. Det är stöld av ränteintäkter. Räntan tillhör ägare av pengarna. Aldrig någonsin banken. En vanlig människa skulle bli straffad om man gjorde något liknande.
De behöver kontrollera att de konton som utbetalningarna går till tillhör rätt personer. Om det är konto i annan bank måste de fråga den den andra banken om det kontot tillhör den här personen.
När jag gjorde detta för några år sedan så talade banken om detta för oss, och sa att om vi utbetalningar till konto i samma bank kunde göras omgående, men att utbetalningar till andra banker tog längre tid.
Så jag öppnade ett konto i samma bank, och då kunde personen på det lokala bankkontoret göra det medan jag satt där.
Procedurerna kring arvskifte är krångligare än man kanske förväntar sig, men de finns där för att hindra en eller flera av arvingarna att lägga beslag på de andra arvingarnas arv.
När jag gjorde detta för några år sedan så talade banken om detta för oss, och sa att om vi utbetalningar till konto i samma bank kunde göras omgående, men att utbetalningar till andra banker tog längre tid.
Så jag öppnade ett konto i samma bank, och då kunde personen på det lokala bankkontoret göra det medan jag satt där.
Procedurerna kring arvskifte är krångligare än man kanske förväntar sig, men de finns där för att hindra en eller flera av arvingarna att lägga beslag på de andra arvingarnas arv.
Tack för ett bra svar, om banken sagt detta så hade det varit enklare, nu har vi tre syskon var sin annan bank, men det ska inte behöva ta flera veckor tycker jag.F fstx skrev:De behöver kontrollera att de konton som utbetalningarna går till tillhör rätt personer. Om det är konto i annan bank måste de fråga den den andra banken om det kontot tillhör den här personen.
Hmm. Helt säkert på det? Vi har banksekretess så bankerna mellan får inte bekräfta sånt.F fstx skrev:De behöver kontrollera att de konton som utbetalningarna går till tillhör rätt personer. Om det är konto i annan bank måste de fråga den den andra banken om det kontot tillhör den här personen.
Tja, helt säker? Det är vad handläggaren sade till mig.Jonatan79 skrev:
Jag kan tänka mig att banksekretessen gör att den mottagande banken måste verifiera att frågan om innehavare är legitim innan de svarar på den, vilket naturligtvis tar mer tid. Om det är fullmakt som skall kontrolleras genom att kontakta vittnena så blir det ju ännu krångligare.
Off-topic, men det verkar som att sändande kontohavares namn och adress är till gänglig för mottagaren vid SEPA-transaktioner, åtminstone i vissa fall.
Det kan även bero på om banken gör "en vanlig" överföring" , då knappas bara kontonummer in och det går blixtsnabbt. Avsändande bank överför helt enkelt pengarna till de kontonummer som står i t.ex bouppteckningen. Mottagande bank kan då bara se ett ev. "meddelande" inte vem som är avsändaren. Vid en utlandsbetalning framgår alltid avsändaren namn och adress som du skrev.F fstx skrev:Tja, helt säker? Det är vad handläggaren sade till mig.
Jag kan tänka mig att banksekretessen gör att den mottagande banken måste verifiera att frågan om innehavare är legitim innan de svarar på den, vilket naturligtvis tar mer tid. Om det är fullmakt som skall kontrolleras genom att kontakta vittnena så blir det ju ännu krångligare.
Off-topic, men det verkar som att sändande kontohavares namn och adress är till gänglig för mottagaren vid SEPA-transaktioner, åtminstone i vissa fall.
Jodå den sortens frågor ställs och besvaras av alla banker.Jonatan79 skrev:
Det är visserligen drygt 15 år sedan jag jobbade på bank men på den tiden så skedde det regelbundet att man kontaktade andra banker om den sortens frågor. Självklart så identifierade man sig först så att det inte var kreti och pleti som ringde och låtsades vara bank.
Rent juridiskt så gissar jag att bankerna tillsammans kan "dela" på banksekretessen i de här fallen. Individen som äger kontona har ändå identifierat sig och bett om en överföring av pengar till ett kontonummer i en annan bank så det finns ju inga hemligheter kvar då.