E Eld skrev:
Banksekretessen gäller ju inte polis, kronofogde eller skatteverk.
Jag menade oxå rent generellt

T Taxture skrev:
Snarare värt så lite som möjligt för att undvika förmögenhetsskatten………
Aldrig nån som ifrågasatte dina kontanter då det var kontanter som användes till det mesta………
Det var inte så svårt att undvika förmögenhetsskatten och det var det inte för de flesta löntagare

Intet Intet skrev:
Är du inte det minsta bekymrad över att en tjugoåring som vill imponera på sin chef har ditt öde i sina händer?

Men vad har det med ämnet att göra.
Mina första jobb betalades med kontanter i ett brunt kuvert. Men det var före statens propaganda om att kontanter är lika med kriminalitet.

Det där är något jag inte ens hört talas om Men jag är å andra sidan inte ens sjuttio än.
Jag hade oxå kontantlön ända in på åttiotalet fast mina kuvert var vita, blev en stor hög för han som hämtade dom då vi var ca 600 pers.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jösses. Har du aldrig hört talas om Egor Putilov?
Nej. jag kunde naturligtvis Googlat honom, som du mycket väl känner till och framstått som om jag var väl införstådd med vem denne gynnare var.

Nu har jag läst artikeln i Wikipedia och kan konstatera att jag inte visste vem denne var. Kanske för att jag vanligtvis inte läser svensk press i allmänhet och skvallerpressen i synnerhet. Inte heller Avpixlat är mitt husorgan.

I min värld är det en ganska ointressant person till småfifflare, ifall Wikipediaartikeln är med sanningen överensstämmande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egor_Putilov

Dina slutsatser är fortsatt fria fantasier.

Intet Intet skrev:
Nej. jag kunde naturligtvis Googlat honom, som du mycket väl känner till och framstått som om jag var väl införstådd med vem denne gynnare var.

Nu har jag läst artikeln i Wikipedia och kan konstatera att jag inte visste vem denne var. Kanske för att jag vanligtvis inte läser svensk press i allmänhet och skvallerpressen i synnerhet. Inte heller Avpixlat är mitt husorgan.

I min värld är det en ganska ointressant person till småfifflare, ifall Wikipediaartikeln är med sanningen överensstämmande.

[länk]

Vilken media får du dina uppgifter ifrån då så du kan bilda dig de här uppfattningarna?

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vilken media får du dina uppgifter ifrån då så du kan bilda dig de här uppfattningarna?
Det var en kommentar på Fairlines "Allt tyder på att". Ett retoriskt grepp han använder dig av för att få en gissning att framstå som mer eller mindre ett faktum.

Om Egor visste jag Intet förut och knappt något mer efter att ha läst Wikisidan då den var fylld av väldigt lite.

Själv är jag förvånad över att någon kan uppröras över att inte alla vet vem Egor (någonting) är. Det finns viktigare saker i livet än Egor.😀

Redigerat:
Fairlane
Intet Intet skrev:

[länk]

Ok, det är rätt intressant att du inte hört talas om Egor Putilov, då han varit omskriven och omtalad i all svensk media under en period.
Du kanske aldrig följt Samnytt?

Personen ifråga sökte asyl (från Ryssland) som homosexuell först, men fick avslag i olika instanser. Han återkom med en ny ansökan om att få uppehållstillstånd i Sverige under ett helt annat namn, då som sambo till en kvinna, vilket tyvärr beviljades. Han har därefter sökt arbete i om olika myndigheter, under olika namn, och alltid visat sig ha en agenda som överensstämmer med SVR/FSB (är det också organisationer du aldrig hört talas om innan?). En rysk affärsman i fängelse säljer en fastighet, värderad till 12 miljoner, till Putilov för 6 miljoner (under tvång?). Putilov säljer den snabbt samma fastighet för 12 miljoner har ett nätt kapital att jobba med.
Är det då så märkligt att man tror att han agerar för dessa organisationer (FSB/SVR)?

Ja, mina tankar är fria fantasier, men med rätt mycket substans, till skillnad från de flesta av dina.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket mer eller mindre är definitionen av att ha en kredit. 😂
Självklart. Rimligen är det så de tänkt, jag ser logiken nu.
Dock brukar man skilja på betalkort och kreditkort. Med betalkort skall hela skulden betalas direkt räntefritt. Med kreditkort kan man dela upp betalningen över en längre tid och betalar ränta. Men du har ju rätt.

Intet Intet skrev:
Det var en kommentar på Fairlines "Allt tyder på att". Ett retoriskt grepp han använder dig av för att få en gissning att framstå som mer eller mindre ett faktum.

Om Egor visste jag Intet förut och knappt något mer efter att ha läst Wikisidan då den var fylld av väldigt lite.

Själv är jag förvånad över att någon kan uppröras över att inte alla vet vem Egor (någonting) är. Det finns viktigare saker i livet än Egor.😀
Det brukar vara i SD och nassekretsar som man säger att jag ser inte på Public Servis och hela vänsterpressen för den är så vänstervriden och de bara ljuger om allt.
Jag brukar då fråga hur de kan veta det när de inte tillgodogör sig media. och var de får sin samhällsinfo om och hur vet ni vad ni ska rösta på. Jag får aldrig svar från dom förutom att jag är dum i huvudet.
Och nej jag säger inte att du varken är SD eller nasse men det är slående likt deras resonemang.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Med betalkort skall hela skulden betalas direkt räntefritt. Med kreditkort kan man dela upp betalningen över en längre tid och betalar ränta.
Och det finns även för kreditkort att få en månadsfaktura och välja att betala den utan räntekostnad, dvs kredit i xx dagar, de vi använder.
Min tolkning av "betalkort", de vi använder är att pengar dras direkt från kopplat bankkonto, ev. med någon dags fördröjning men reserverade på kontot.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Min tolkning av "betalkort"
Den vanliga tolkningen skulle jag säga är att ett betalkort är ett kreditkort med kort kredit där hela skulden alltid ska betalas på kommande faktura. Exempelvis traditionell användning av Eurocard eller som American Express erbjöds för kanske 10-15 år sedan, och fortfarande finns kvar för de som behållit det, även om de numera inte kan nytecknas.

Kontokopplade kort som du beskriver brukar benämnas bankkort.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
fortfarande finns kvar för de som behållit det, även om de numera inte kan nytecknas.
Wow, finns inte dessa för nyteckning idag? 😮
I min värld var det den vanligaste formen av kreditkort, typ företagskort. 🤔

C cpalm skrev:
Wow, finns inte dessa för nyteckning idag? 😮
I min värld var det den vanligaste formen av kreditkort, typ företagskort. 🤔
Jodå de finns för nyteckning.

C cpalm skrev:
Wow, finns inte dessa för nyteckning idag?
Inte helt säker men som jag förstått det har American Express avvecklat de traditionella betalkorten och ersatt dessa med kreditkort.

Väljer man att använda dessa som betalkort blir egentligen enda skillnaden att det är en fix och känd limit men den har i alla fall tidigare brukat vara rätt rejäl. Vissa påstår dock att Amex stramat åt lite där den senaste tiden. Jag har ingen aning om det stämmer.

Vilka företagslösningar Amex erbjuder kan jag inget om.

Eurocard är kvar som betalkort precis som tidigare om jag var otydlig kring detta.

E Eld skrev:
Jodå de finns för nyteckning.
Betalkort hos American Express? Tar gärna en länk till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.