Z Zodde skrev:
Jo, det är jävligt ovanligt
Bankfack öht har minskat såpass mycket i användning att om alla bankkontor hade det för 50_60år sen så finns det ganska få (bland ett ständigt minskande antal bankkontor) som har det.
Hälsning från en bankman.

Men bara för att stilla min nyfikenhet… var har du din info ifrån..?
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, och ja, det är nog inte så vanligt längre, i alla fall inte i Sverige.
Det var ju ett rån i Tyskland för några år sedan där de bröt sig in i valvet. Och om jag inte minns fel fanns det en hel del kontanter som försvann ur bankfacken.
Hört det av en bankman så klart. :)

O O skrev:
Upplys oss gärna om vilken/vilka bank som tillåter förvaring av kontanter i bankfack.
Alla (visserligen ganska få) bankkontor som fortfarande har bankfack och som jag varit i kontakt med tillåter inte förvaring av kontanter i bankfack.
Samma bankman brukar regelbundet gå igenom innehållet i bankfacken för att kolla så att inga kontanter finns där. Och samtidigt kolla om det finns något annat intressant där.

• Haha
kortis
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Med månatlig utbetalning av räntan (ränta på ränta) så matchar det i vart fall inflationen så länge den håller sig under 2 %.
2,8% var på årsbasis, dvs låsta pengar. Vill man ta ut dem i förtid blir det nog en lägre ränta.
Vill man ha månadsutbetalningar så är räntan 2,3% (årsbasis).
Men det är ju oavsett bättre än inget, oavsett inflationsnivå.

Fairlane Fairlane skrev:
Tja, ränta på ränta och så lägger vi till det faktum att på pengarna i madrassen blir värdelösa eller förstörs i en brand så... 😉
Det är fortfarande tråd i sedlarna. Någon myndighetsperson berättade för mig för många år sedan att tråden kunde hjälpa till vid försäkringsärenden om det brunnit. Om det är så i dag vet jag inte.

Vi ser alltmer risken med att avskaffa kontanter och göra oss beroende av amerikanska kortföretag, elva höga jurister vid ICC i Haag har fått sina tillgångar frysta efter att förargat Israel som i sin tur krävt att Usa belägger dem med sanktioner. De kan idag inte ens köpa en tågbiljett då alla möjligheter till elektroniska köp är blockerade.
Att utreda Israels folkmord kan idag medföra sanktioner som gör att ens liv avsevärt försvåras men det är bara en föraning av vad som kan ske om Usa skulle stänga av alla betaltjänster för Europa. Ur beredskapssynpunkt måste kontanterna finnas kvar och enda sättet är att använda dem när det är möjligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vi ser alltmer risken med att avskaffa kontanter och göra oss beroende av amerikanska kortföretag, elva höga jurister vid ICC i Haag har fått sina tillgångar frysta efter att förargat Israel som i sin tur krävt att Usa belägger dem med sanktioner. De kan idag inte ens köpa en tågbiljett då alla möjligheter till elektroniska köp är blockerade.
Att utreda Israels folkmord kan idag medföra sanktioner som gör att ens liv avsevärt försvåras men det är bara en föraning av vad som kan ske om Usa skulle stänga av alla betaltjänster för Europa. Ur beredskapssynpunkt måste kontanterna finnas kvar och enda sättet är att använda dem när det är möjligt.
Så är det. Men det kommer lata, arroganta, historielösa svenskar i gemen inte göra. På den lokala Tempoaffären var det till min stora förvåning en lång kö till kassan. Kortbetalningssystemet funkade inte. Bara pengar och Swich.

Att några antisemiter i Holland fått smäll på fingrarna oroar inte svensken heller, för denne håller minsann inte på med något som får honom att få problem. (Ännu).

Utsikterna till en mindre låg beredskap är dålig. Det enda hoppet är väl våra invandrare som ännu inte blivit naiva svenskar i själen, ännu.

• Ledsen
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
De kan idag inte ens köpa en tågbiljett då alla möjligheter till elektroniska köp är blockerade.
Varför påstår man saker som detta utan att lämna en referens till någon form av källa?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är därför WERO har lanserats och STELLA finns i planerat. Sent? Javisst, men det händer faktiskt en del för att komma tillrätta med det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Att några antisemiter i Holland fått smäll på fingrarna oroar inte svensken heller, för denne håller minsann inte på med något som får honom att få problem. (Ännu).
Vilka är det som du syftar på?

RoTe
Jag gjorde nyligen ett par köp via paypal med ett kreditkortföretag som källa och den gillade inte alls det, krävde jag skulle redovisa allt, så jag sa upp kreditkortet och slapp redovisa. Så kan det gå.... Slutsatsen är ju att skaffa ett nytt och sen gör det du inte borde göra.... 😂

C
RoTe RoTe skrev:
Slutsatsen är ju att skaffa ett nytt och sen gör det du inte borde göra.... 😂
Menar du att du inte borde betala saker med paypal? 🙂

RoTe
C cpalm skrev:
Menar du att du inte borde betala saker med paypal? 🙂
mitt kreditkortsföretag gillade inte att jag betalade via paypal för då kunde dom inte se vad jag betalade för

RoTe RoTe skrev:
mitt kreditkortsföretag gillade inte att jag betalade via paypal för då kunde dom inte se vad jag betalade för
Fast det kan de ju ändå inte se. De kan bara se vem du betalar till inte alls vad du betalar för.

RoTe
E Eld skrev:
Fast det kan de ju ändå inte se. De kan bara se vem du betalar till inte alls vad du betalar för.
precis deras problem vad försöker du påvisa?

RoTe RoTe skrev:
precis deras problem vad försöker du påvisa?
Att om de vill veta vad du betalar för spelar det ingen roll om du betalar via PayPal eller direkt från ditt eget kort/bankkonto. De kan inte se det i vilket fall som helst utan måste fråga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag gjorde nyligen ett par köp via paypal med ett kreditkortföretag som källa
Vad var det för märkligt kreditkortsföretag? Paypal är knappast något udda utan används av många. Du får gärna ge lite mer detaljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.