Nissens Nissens skrev:
Är det mycket pengar så är det naturligt att få ett gåvobrev.
FAst vad hjälper det. Det är ju den som får gåvan som får gåvobrevet. Typ "Grattis på 18-årsdagen mitt älskade barnbarn här får du ett bidrag till körkortet".
Sällan summan står i sådana fall. Och sen om banken frågar mormor vad hon använt pengarna ska hon be barnbarnet returnera brevet då. Kan ju bli lite jobbigt när det visar sig att det inte finns kvar. Själv har jag inte precis sparat alla gamla grattismeddelanden jag fått i samband med att släktingar skickat presenter.

Sen om det nu duger som bevis så måste det ju vara otroligt enkelt att bara skriva ett nytt gåvobrev med 'rätt' summa. Så vad är värdet av det egentligen.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Fast där har vi ju ett fall där man kan ha nytta av idiotreglerna. Har man ett ofördelaktigt bundet lån är det ju bara att bete sig så att banken inte får/vill ha dig kvar som kund. Sen kan man teckna ett nytt lån till bättre ränta hos en annan bank.
Bara svara att man funderar på att sända pengarna till någon obskyr terrorgrupp ;) Kanske enklare att säga att hantverkaren vägrar lämna kvitto och vill ha betalningen kontant av någon anledning, kan ju vara lite jobbigt om Säpo plötsligt installerar övervakningsutrustning hemma.
Vill gärna vet hur man gör sig till så dålig kund så banken bryter med en .
Känner mig tyvärr som fastbunden till min bank :rolleyes:

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
F fsn skrev:
frekvent är totalt 5ggr under 6 eller 7 års tid. Varierande summor på allt mellan 50000kr och 6-700000kr. Aldrig visat nåt kvitto eller visat nåt bevis på nån affär. Så den faller stenhårt.
Fast då är det antagligen inom ditt mönster och det du har uppgivit för banken i det formulär du skall ha fyllt i (kan vara så att man inte behöver fylla i det om man varit kund i 20+ år iofs?)

E erikjakan skrev:
Ja, men det är ju det som är så komiskt, kvitton i sig är ju så svåra att förfalska om behov föreligger. Dvs 100% tandlös "lag".

I övrigt håller jag väl med dig.
Nej det går iofs att förfalska.
Men då kan du göra dig skyldig till urkundsförfalskning, ett brott med fängelse på skalan...

Banken kan d åvälja tat bara ta kvittot och säg ok, tack....blir det då en utredning så kan dom dra fram det och visa att dom gjort rätt - sen hamnar utredningen på dig, och har du då förfalskat kvittot så är det som sagt ett allvarligt brott.

Är risken stor för att du åker dit ? Antagligen inte, men så är det med många brott.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast då är det antagligen inom ditt mönster och det du har uppgivit för banken i det formulär du skall ha fyllt i (kan vara så att man inte behöver fylla i det om man varit kund i 20+ år iofs?)
Så då är det safe för terror-finansiärer och knarkkurirer om dom bara fyller i sitt kontanthanteringsmönster innan eller hur skall jag tolka det?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite intressant att sätta MSB:s syn på kontanter i perspektiv till detta;
[länk]

Tråkigt för de som "släppt" kontanter men nu vill ha en beredskap. Om deras förändrade beteendemönster då gör att de får sparken av banken. För jag antar att stoppa pengarna i byrålådan inte är en acceptabel och trovärdig förklaring vad pengarna skall användas till(?) Inte minst då det är svårt att styrka.
Du kan ju också ange i din "kundkännedom" som man fyller i hos banken att du brukar ta ut kontanter till X värde - så är det inom ditt mönster...

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Så då är det safe för terror-finansiärer och knarkkurirer om dom bara fyller i sitt kontanthanteringsmönster innan eller hur skall jag tolka det?
Så kan det vara...men det är ju inte normalt att bara fylla i"Jag tar ut 1000000 kr per vecka för diverse" - då kommer banken fråga: Till vaddå och vartifrån kommer pengarna ? Styrkt detta tack.

Men om du fyllt i, tar ut 10000 kr i månaden från min lön till kontantinköp, så kommer det nog inte vara några problem om du i övrigt inte är en "suspekt" kund och kan täcka kostnaderna.

Tanken är ju att det skall finnas ett pappersspår om det blir en utredning OCH att föra över ansvar till bankerna att känna sina kunder bättre och ta ansvar och flagga om något ser mystiskt ut.
Meningen är ju inte att sätta dit gemene man som har ärliga avsikter. Men har man ärliga avsikter så bör man kunna visa det.

Pratade med en korvkioskägare för ett par år sen som också beklagade sig då sonen inte fick sätta in sin lön, ca 50000 kr/mån, kontant på banken utan att kunna redovisa var den kom ifrån....saken var ju den att det mellan raderna framgick att det var iaf delvis svarta pengar...så därmed funkade ju reglerna i det fallet iaf.

• Gilla
Sara Ek och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vill gärna vet hur man gör sig till så dålig kund så banken bryter med en .
Känner mig tyvärr som fastbunden till min bank :rolleyes:
Ifall du läst de två första inläggen i tråden så märker du att det inte är så svårt. Sen är säkert olika banker olika lättprovocerade, men bara man vill så är det nog rätt enkelt att få dem att börja ställa frågorna.

C
Du kan ju också ange i din "kundkännedom" som man fyller i hos banken att du brukar ta ut kontanter till X värde - så är det inom ditt mönster...
Nej, min bank ställer ingen kundkännedomsfråga relaterad till kontantuttag. Och även om de skulle göra det är jag inte så säker på att det har något inflytande över vad de anser är mitt normala "mönster".

Har iallafall i närtid blivit nekad att föra över 3 000 kr till min sambo och 300 kr till min morsa. :surprised:
Sen är det i och för sig oklart om det är pga penningtvättsmisstankar eller allmänt misstänkt beteende. Banken hävdar så klart att de inte kan berätta varför de nekat då det är hemligt. De föreslår att jag skall swisha istället :thinking:

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Så för att i så fall få så lite frågor som möjligt så ska man alltså fläska i de värsta alternativen.
Blir som hos ATG (och andra spelbolag antar jag) där man tvingas fylla i en maxgräns för hur mycket man ska tillåtas spela varje månad. Självklart fyller man ju i maxbeloppet bara för att slippa risken att de spärrar kontot. Man vet ju aldrig om man får världens säkraste tips. Kan ju räcka med att råka sitta bredvid nån i svenska akademien i bussen och råka höra något om vem som ska få nobelpriset. Då kanske man grämer sig om man maxat spelkontot till 2000:- i veckan.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så för att i så fall få så lite frågor som möjligt så ska man alltså fläska i de värsta alternativen.
Blir som hos ATG (och andra spelbolag antar jag) där man tvingas fylla i en maxgräns för hur mycket man ska tillåtas spela varje månad. Självklart fyller man ju i maxbeloppet bara för att slippa risken att de spärrar kontot. Man vet ju aldrig om man får världens säkraste tips. Kan ju räcka med att råka sitta bredvid nån i svenska akademien i bussen och råka höra något om vem som ska få nobelpriset. Då kanske man grämer sig om man maxat spelkontot till 2000:- i veckan.
Jo, men då bör du ju ockås ha täckning för det: Har du en vit inkomst på säg 20000 efter skatt så är det ju konstigt om du säger att du ska ta ut 50000 kr/kontant varke månad, utöver vad du betalar i räkningar osv via banken...

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, min bank ställer ingen kundkännedomsfråga relaterad till kontantuttag. Och även om de skulle göra det är jag inte så säker på att det har något inflytande över vad de anser är mitt normala "mönster".

Har iallafall i närtid blivit nekad att föra över 3 000 kr till min sambo och 300 kr till min morsa. :surprised:
Sen är det i och för sig oklart om det är pga penningtvättsmisstankar eller allmänt misstänkt beteende. Banken hävdar så klart att de inte kan berätta varför de nekat då det är hemligt. De föreslår att jag skall swisha istället :thinking:
Det lät konstigt !?
En banköverföring är ju detsamma som att swisha egentligen: En elektronisk överföring av pengar (som lämnar tydliga spår, egentligen är en överföring ur det hänseendet ännu bättre).
Hade det inte att göra med att du behövde koppla konton eller liknande först i så fall ?

C cpalm skrev:
Har iallafall i närtid blivit nekad att föra över 1 000 kr till min sambo och 300 kr till min morsa. :surprised:
What!!! Hur då nekad? Gick det inte i internetbanken eller på vilket sätt fungerade det inte? Eller ska det stå kkr? Fast även då vore det obegripligt! Vill du avslöja vilken tokbank det gäller?

C cpalm skrev:
Banken hävdar så klart att de inte kan berätta varför de nekat då det är hemligt.
Tänker du nöja dig med det svaret?

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har iallafall i närtid blivit nekad att föra över 1 000 kr till min sambo och 300 kr till min morsa. :surprised:
Är du säker på att sambon och morsan inte är med på någon terrorlista ;)
Det blir onekligen löjeväckande om de spärrar transaktioner på hundralappar.
Inte så ofta man sätter in kontanter, men nån månad var det lite för lite på kontot för att betala räkningar så jag satte in några tusen inne på banken (nåt år senare tog de bort kontanthanteringen). Då frågades det var de kom från. Jag sa att jag vunnit de på hästar och det svaret dög tydligen. Själv hade jag nog ingen aning om varifrån just de sedlarna kom, men det fattade jag ju att de inte skulle acceptera som svar så det blev en nödlögn.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
What!!! Hur då nekad?
Tänker du nöja dig med det svaret?
Kommer upp en text i Internetbanken att de nekar överföringen och att jag skall kontakta dem på telefon.
Både sambon och morsan finns så klart i mitt mottagarregister sen decennier tillbaka.
På telefon har de som sagt inga svar annat än att de kan lägga upp överföringen manuellt, eller så kan jag swisha.
Banken är SEB...

Nä, klart som f-n att jag inte är nöjd med det svaret, men jag kommer inte att få något annat svar och vilken annan bank är bättre?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.