105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Men nu verkar det finnas och då får man försöka hitta en lösning på problemet om man inte är nöjd.A Arne_Planka skrev:
Byta bank, använda flera banker, osv, eller inte göra något och acceptera.😇
Det är ju lite lustigt att banker skall få dessa rättigheter, om jag förstått det rätt har inte ens polisen dem.
Det är ju för att det är godtyckligt, vad betyder t.ex. "vidta ätgärden för att uppnå kundkännedom"?T Taxture skrev:
Finansinspektionens bedömning har ju även varit flytande så det som var tillräckligt 2012 var inte tillräckligt 2015 som inte var tillräckligt 2018 osv.
Ja, skyldighet också.C cpalm skrev:
Jag tänkte mer på att de anser sig ha rätt att spärra både mina konton och kanske t.o.m. bankID som någon skrev tidigare.
Det håller jag inte riktigt med om. När man i dagligt tal pratar om att "byta bank" brukar man avse att flytta (alla) sina engagemang från en bank till en annan. Att utöka sina totala bankengagemang genom att börja nyttja tjänster från ytterligare en eller flera banker ser inte jag som ett byte.A Arne_Planka skrev:
Lika lite ser jag det som att man byter bil om man har två bilar och köper en tredje.
Men visst, i någon mening har du rätt i att man byter bank för leverans av swishtjänsten, om man nu antar att man bara har en sådan. Det är dock inte vad de flesta menar med att "byta bank".
Vi tänker på samma sak, men bankens förklaring är alltid att de är "skyldiga" att spärra enligt penningstvättslagstiftningen, och än så länge har mig veterligen ingen fått rätt mot banken trots avskrivna polisutredningar, rätt i ARN osv.A Arne_Planka skrev:
Hur ser dina transaktioner och omfattning ut då det blev spärrat?A Arne_Planka skrev:
Vi har en del varje månad med Swish, både in och ut, till privatpersoner och även några företagskonton, blir väl ett tjugotal/månad. Aldrig har banken hört av sig.
Däri ligger problemet. För banken är det en administrativ åtgärd för att förhindra penningtvättbrott inte alls något straff. Att barnet åker ut med badvattnet är inget de funderar på. För banken ungefär som en nykterhetskontroll man förlorar några minuter på.Alfredo skrev:
Har svårt att hänga med i alla olika tänkbara fall och hypoteser, men innan något spärras så antar jag att det först ställs frågor och kontroller. Har ju aldrig fått frågor eller något stoppat trots ganska många transaktioner varje månad som är direktbetalning/överföring.😉Alfredo skrev:
Så tyvärr blir det rörigt utan specifika fall.😇