F fsn skrev:
Lite Amish, kör du dit med häst och vagn också? Fan, du måste verkligen vara byfånen alla pratar om.
Om du säger så ...

F
Intet Intet skrev:
Om du säger så ...
Ja, jag gjorde väl det eller? Jag gillar absolut inte korkade frågor från banken om man tar ut 10000kr av sina skattade pengar, speciellt när idioten på banken frågar var man fått pengarna ifrån när det kommer en lön skattad lön från arbetsgivaren varje månad som enda kapital in men jag har jävligt svårt att förstå varför man går runt och betalar med kontanter i helt vanliga butiker eller misstror och inte begriper fördelen med elektroniska betalningsmedel för exakt hela kedjan, inte minst butiken.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är självklart att man måste få betala för sig kontant. Annars går det ju inte att varken köpa eller sälja begagnat.

Samtidigt som de bråkar om 20000 kronor för en gammal traktor ser de svenska bankerna inga problem med att föra ut miljoners miljoner i vinstpengar från Kubikenborgs Aluminium till ägaren som händelsevis är en Putintrogen grovt kriminell oligark och belagd med ungefär varenda sanktion som överhuvudtaget finns. Att föra ut de pengarna är Sverige var ett direkt lagbrott.

I Finland krånglar bankerna betydligt mindre. Det är självklart att man måste få ta ut kontanter vid behov.

• Älska
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är självklart att man måste få betala för sig kontant. Annars går det ju inte att varken köpa eller sälja begagnat.
Jag tror de flesta i Sverige numera använder Swish som betalningsmetod vid privatköp av begagnade prylar, så går, går det absolut.

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det mest bekanta exempel är väl de tre personer med ledande befattningar som fick sina medel frysta efter att Usa terrorklassat NMR i juni 2024 och som de lydig knähundar den svenska ledningen är så ålades svenska banker att frysa deras konton.
Du vet föga om framtiden och tillåter man ett övervakningsamhälle är framtida opposition omöjlig.
Var ett nyhetsinslag häromveckan att myndigheterna i Ryssland kräver att kunder ska identifiera sig för att skaffa ett simkort till mobilen, djupt odemokratiskt något sådant skulle väl aldrig kunna ske i en demokrati som Sverige 😆?
Dessutom kan känsliga personuppgifter användas inte bara av staten utan lika väl av företag, har du gått lite för ofta på bolaget så lever du ohälsosamt och din försäkringspremie dubblas.
Idag verkar staten i stället outsourca övervakning och bestraffning av dissidenter till privata företag, det har hänt i flera länder i varierande grad och tro inte att Sverige skulle vara immunt.
Att hänvisa till penningtvätt och antiterrorism är ett enkelt sätt att kväsa oppositionen
Kan du inte försöka svara på frågorna? Du måste ju sitta på ganska tunga bevis med tanke på hur du uttrycker dig om övervakningssamhälle, regimen, makten mm.

Du har ju hittills bara åstadkommit konspiratoriskt svammel. Om det finns tydliga bevis som grund för dina, och vissa andras åsikter här är jag genuint intresserad av att få ta del av dessa.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Samtidigt som de bråkar om 20000 kronor för en gammal traktor ser de svenska bankerna inga problem med att föra ut miljoners miljoner i vinstpengar från Kubikenborgs Aluminium till ägaren som händelsevis är en Putintrogen grovt kriminell oligark och belagd med ungefär varenda sanktion som överhuvudtaget finns. Att föra ut de pengarna är Sverige var ett direkt lagbrott.

I Finland krånglar bankerna betydligt mindre. Det är självklart att man måste få ta ut kontanter vid behov.
Vi är helt överens igen, bäste Heimlaga!
Skrattar bäst som skrattar sist. När kontanterna är avskaffade läggs en skatt på alla privata sälj och köpaffärer. Så när de godtrogna som nu arrogant slår sig för bröstet börjar beklaga sig, kan vi iallafall säga -"Vad var det jag sa".
Bankerna, däremot. De fifflar vidare I godan ro.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Annars går det ju inte att varken köpa eller sälja begagnat.
Hur lätt som helst med Swish.😂
Upp med mobilerna och skanna QR-koden på säljarens och skriv in summan, ev. får man temporärt öka summan i Internetbanken.
Kan inte tro att Finland ligger efter utan mera ett personligtval, precis som i Sverige.
Betalade bara med kort när jag ibland var på arbetsbesök i Finland för 15-20 år sedan, så det måste ha utvecklats och inte stannat med t.ex. Solo för er.

Redigerat:
F
Intet Intet skrev:
Vi är helt överens igen, bäste Heimlaga!
Skrattar bäst som skrattar sist. När kontanterna är avskaffade läggs en skatt på alla privata sälj och köpaffärer. Så när de godtrogna som nu arrogant slår sig för bröstet börjar beklaga sig, kan vi iallafall säga -"Vad var det jag sa".
Bankerna, däremot. De fifflar vidare I godan
Check i varje box….

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I Finland krånglar bankerna betydligt mindre.
Kom på ett gammalt möte/uppdrag jag hade för 25-talet år sedan med Nordea, kan varit Merita/Nordbanken, och Nokia i Finland där det fanns ideer från Nordea om att Nokias mobiler skulle utvecklas för två Simkort, ett för operatör och det andra bank som säkerhetsfunktion för bankärenden. Jag var neutral part i möte.😉

Redigerat:
Unikt namn
B Bitterhetsakademin skrev:
enkelt sätt att kväsa oppositionen
Den antidigitala oppositionen?

A AndersS skrev:
Men ska vi vara "ärliga" och ta frågan "vilka betalningssätt man använt under de senaste 30 dagarna" så blir det lite andra siffror, det visar att 30 % har gjort någon form av kontantbetalning. Jag tog första bilden för att testa lite om man gick till källan.😉
Det vanligaste är swish dryga 90% och kort 85%.
Men fortfarande är kontant lägre strax efter Apple/Samsung/Google Pay som använts av 35% (men de ser jag som kortbetalning men utan det fysiskt kort, dvs använda en mobil). Så flera använder mobilen att betala med än kontanter är väl det riktiga än vilken "mobil plånbok" som används.
Och skall vi vara lite petiga så är inte bara sedlar och mynt kontant betalning, utan även swish och en del kortköp. Till skillnad från kredit- eller fakturabetalning.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Och skall vi vara lite petiga så är inte bara sedlar och mynt kontant betalning, utan även swish och en del kortköp. Till skillnad från kredit- eller fakturabetalning.
Nej. Kontanter ÄR mynt och sedlar. Att vissa människor tror att allt som inte är lånat, är kontanter, hjälper inte.
Till och med affärerna vet det med sina skyltar -"kontantkassa" och en bild på mynt och sedlar.

När jag köper med mina kontanter, är det ingen människa som tror att jag skall Swisha. Istället säger de ibland -"nej, tyvärr tar vi inte kontanter, har du inte Swish"?

Så, nej. Kontanter är kontanter och inget annat.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
skall vi vara lite petiga så är inte bara sedlar och mynt kontant betalning, utan även swish och en del kortköp.
Intet Intet skrev:
Nej. Kontanter ÄR mynt och sedlar.
Att du inte kan skilja på kontant betalning och kontanter förvånar förvisso inte, men det är olika saker och @Arne_Plankas beskrivning av det han beskrev är helt korrekt.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Brukar mestadels använda SAOB men nu blev SAOL.
Så det blir väl "kontant betalning med kontanter"😇

Adjektiv

kontant​

[-an´t] adjektiv; n. ~, ~a
  • erlagd i reda pengar; erlagd genast el. efter bestämd kort tid:
    • kontant betalning;
    • betala kontant
  • sams; förtrogen
– Alla sammansättn. med kontant- hör till kontant 1.

Och så substantiv

kontanter​

[-an´t-] substantiv; pl.
  • reda pengar

Inte att förväxla med "kotanter" eller "Kokvinnorna" som de heter i Peter Gerdehags film.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl bara att handla dagligvaror, typ ICA/COOP/whatever och som nämnts Systembolaget. Efter ett år är nog pengarna slut för rätt många.
Lätt att man lägger 100k på mat under ett år. Ett utmärkt sätt att "Tvätta" pengar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.