F fsn skrev:
Svaret är att liknelsen är efterbliven. Akta så du inte går för nära kanten och ramlar över….
Om du säger så ...
Intet Intet skrev:
Jaja. Dröm vidare. Vad sanningen ligger, vet du inte hur mycket du än inbillar dig det.
Skall nu in på ÖB och köpa rabatterade fågelfröer och kattmat. Får se vad kassörskan säger här.
Lättupprörda kan blunda och skrika under tiden.
Återkommer.
I den enda kassa som fanns svarade kassörskan: -"Jaha. Det är nog nästan var tredje, skulle jag tro".

Såg själv att den fjärde framför mig räckte fram pengar och fick raskt tillbaka växel i handen av den flinka kassörskan

@fsn, som inte bara är ödmjuk, är tydligen även klärvoajant, kan ju rätta mig ifall jag hörde fel igen.😀

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Statestik är som sagt, statestik.
Och, kanske intressant, felstavat... 🙄

Bart Bart skrev:
Kan du precisera vem "makten" är?
Regimen är också intressant att veta mer om. Förändras regimens tänkande vid regeringsbyte?
Vilka nationella är det som fått sina konton spärrade, och varför?
Hur ser övervakningssamhället ut, och hur påverkar det mig i mitt liv?
Det mest bekanta exempel är väl de tre personer med ledande befattningar som fick sina medel frysta efter att Usa terrorklassat NMR i juni 2024 och som de lydig knähundar den svenska ledningen är så ålades svenska banker att frysa deras konton.
Du vet föga om framtiden och tillåter man ett övervakningsamhälle är framtida opposition omöjlig.
Var ett nyhetsinslag häromveckan att myndigheterna i Ryssland kräver att kunder ska identifiera sig för att skaffa ett simkort till mobilen, djupt odemokratiskt något sådant skulle väl aldrig kunna ske i en demokrati som Sverige 😆?
Dessutom kan känsliga personuppgifter användas inte bara av staten utan lika väl av företag, har du gått lite för ofta på bolaget så lever du ohälsosamt och din försäkringspremie dubblas.
Idag verkar staten i stället outsourca övervakning och bestraffning av dissidenter till privata företag, det har hänt i flera länder i varierande grad och tro inte att Sverige skulle vara immunt.
Att hänvisa till penningtvätt och antiterrorism är ett enkelt sätt att kväsa oppositionen

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och, kanske intressant, felstavat... 🙄
Statistik. Tack. Nu blev det rätt.
Det blev ett Göteborgskt stavningsstuk.😁

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Var ett nyhetsinslag häromveckan att myndigheterna i Ryssland kräver att kunder ska identifiera sig för att skaffa ett simkort till mobilen, djupt odemokratiskt något sådant skulle väl aldrig kunna ske i en demokrati som Sverige 😆?
Är detta ett försök att skämta eller?

• Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
De gårdsbutiker jag handlar hos är helt obemannade men kontanter går naturligtvis utmärkt. De löser de med en fastbultat kassaskåp och en skål med växel.

[länk]

[länk]
Det stämmer att i en av dem, den med potatis, rotfrukter, osv, hade ett sådant och man fick även skriva papperslappar över inköp etc, men försvann när den stora pekskärmen som även har skanning kom, då försvann det. Nu får man välja swish eller kort.
Men hade inte haft någon åsikt om kassaskåpet för kontantkunder varit kvar, men det försvann.

A AndersS skrev:
Det stämmer att i en av dem, den med potatis, rotfrukter, osv, hade ett sådant och man fick även skriva papperslappar över inköp etc, men försvann när den stora pekskärmen som även har skanning kom, då försvann det. Nu får man välja swish eller kort.
Så synd. På de jag går till är allt tillfredsställande manuellt.
Ett block med penna.

De båda är ju naturligtvis inte dummare än att de även tar swish och i äggaffären bredvid tog de bara swich ända tills jag ringde dom. Då kunde jag plötsligt utan problem betala kontant.
Så är det ofta även i små affärer där ägaren står själv bakom disken.

@fsn kan gärna rätta mig här med ifall jag missuppfattat läget ännu en gång. 😁

A AndersS skrev:
Var femte blir 20% och det stämde inte med statistiken.😉
Däremot säger statistiken 5% av köp är kontant idag från 10% 2020 och dryga 20 % 2014.
Ni går bort er lite i matematiken. Det kan mycket väl vara 20% av kunderna som betalar kontant samtidigt som det är 5% av försäljningen som sker med kontant betalning. Det är nog ganska väntat att de som anänder kontanter vi betalning köper för mindre belopp. Dvs 20% av transaktionerna sker med kontanter men det är 5% avomsättningen som är i kontanter.

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Ni går bort er lite i matematiken. Det kan mycket väl vara 20% av kunderna som betalar kontant samtidigt som det är 5% av försäljningen som sker med konatant betalning. Det är nog ganska väntat att de som anänder kontanter vi betalning köper för mindre belopp. Dvs 20% av transaktionerna sker med kontanter men det är 5% avomsättningen som är i kontanter.
Är väl troligt, men i den statistiken jag klippte in från Riksbanken var enbart gjorda köp och inget relaterat till omsättning.😉
Men om vi utgår utifrån ditt antagande gällande antal köp i förhållande till omsättning så har kontantinköpen ännu mindre påverka/drifkraft i samhället.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Nej hur tänker du nu?
Är det inte smart att först döma ut statistik och sen själv gå och fråga folk va de tror och sen ta det som sanning? 😉🤔
Vilken statistik dömmer jag ut och vilka frågar jag och tar (det statisktikt icke säkerställda underlaget) för sanning menar du?

F
E Eld skrev:
Ni går bort er lite i matematiken. Det kan mycket väl vara 20% av kunderna som betalar kontant samtidigt som det är 5% av försäljningen som sker med kontant betalning. Det är nog ganska väntat att de som anänder kontanter vi betalning köper för mindre belopp. Dvs 20% av transaktionerna sker med kontanter men det är 5% avomsättningen som är i kontanter.
Nej, verkligen inte.

F
Intet Intet skrev:
Om du säger så ...

I den enda kassa som fanns svarade kassörskan: -"Jaha. Det är nog nästan var tredje, skulle jag tro".

Såg själv att den fjärde framför mig räckte fram pengar och fick raskt tillbaka växel i handen av den flinka kassörskan

@fsn, som inte bara är ödmjuk, är tydligen även klärvoajant, kan ju rätta mig ifall jag hörde fel igen.😀
Vad du ser i en kassa eller vad du tror att en kassörska svarar dig är rätt statistiskt meningslöst. Det är nästan obegåvat bortom rimliga gränser.

• Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad du ser i en kassa eller vad du tror att en kassörska svarar dig är rätt statistiskt meningslöst. Det är nästan obegåvat bortom rimliga gränser.
Om du säger så ...

F fsn skrev:
Vilken statistik dömmer jag ut och vilka frågar jag och tar (det statisktikt icke säkerställda underlaget) för sanning menar du?
Känns som att @Fairlane bara var en gnutta ironisk.....😉

• Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Så synd. På de jag går till är allt tillfredsställande manuellt.
Ett block med penna.

De båda är ju naturligtvis inte dummare än att de även tar swish och i äggaffären bredvid tog de bara swich ända tills jag ringde dom. Då kunde jag plötsligt utan problem betala kontant.
Så är det ofta även i små affärer där ägaren står själv bakom disken.

@fsn kan gärna rätta mig här med ifall jag missuppfattat läget ännu en gång. 😁
Lite Amish, kör du dit med häst och vagn också? Fan, du måste verkligen vara byfånen alla pratar om.

• Wow
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.