105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Lite förvånande kan jag tycka. I Sverige kan det gå flera år mellan mina kontantbetalningar. Sker i princip bara vid "kortstrul" eller som dricks om någon taxiförare utmärker sig väldigt positivt...A AndersS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ok, då ska man ha 100' liggande på ett vanligt konto så man kan flytta över det till föreningens konto direkt, det brukar jag inte ha.P Pligg85 skrev:
Är man helt ointresserad av avkastning på sitt kapital kan man såklart göra så.
Kan du precisera vem "makten" är?B Bitterhetsakademin skrev:Kunskap är i förlängningen makt och vi ser hur sårbara vi är om makten stänger av folk från sina konton som skedde vid demonstrationer mot covidlagar i Kanada för att ta ett exempel.
Även i Sverige har det skett godtyckliga avstängningar av folks konton ofta med hänvisning till lagar om penningtvätt.
Sådana lagar kan användas för att göra livet surt för regimen misshagliga personer, i nuläget är det väl ett antal nationella som fått konton spärrade men vem vet hur det utvecklas i framtiden.
Vi ser redan tendenser till ett övervakningssamhälle och en lightversion av en polisstat med utökade befogenheter för att komma tillrätta med av politikerna skapade problem
Problem, Reaction, Solution...
Regimen är också intressant att veta mer om. Förändras regimens tänkande vid regeringsbyte?
Vilka nationella är det som fått sina konton spärrade, och varför?
Hur ser övervakningssamhället ut, och hur påverkar det mig i mitt liv?
Däremot försvinner 1-5% av köpet i kortavgifter och terminalavgifter till korthanteringsbolag.Unikt namn skrev:
En direkt konsekvens av att kontanterna är dyra att hantera för butikerna.
Det är helt enkelt en effektivisering.
Om du scannar dina egna varor och betalar digitalt behöver inte personalen kontrollräkna dina varor och pengar. Dessa kontanter kan inte stjälas på väg till banken, och det blir inte någon kontantinsättningsavgift.
Då spelar det ingen roll att nån glömmer att scanna en mjölk när de självscannar, det är ändå en plusaffär för butiken.
Det går ju ändå fortfarande att stå i kilometerlånga köer och böka med kontanter, så man gör sitt val.
Då är kontanthanteringsavgift en piss i nilen när man istället räknar på 1-5% avgift på en butiks omsättning. Men på något sätt har bankerna fått oss att tro att ”kontanter är dyrt, ack så dyrt”.
Att sätta in 100.000:- på konto via Securitas kostar en hundralapp eller två, långt under kortavgifterna, terminalerna och hanteringsavgifterna.
Du kan väl inte ha missat den nya superhemliga myndigheten som i sitt superhemliga regleringsbrev har i uppdrag att bokföra befolkningens inköp av toalettpapper och varje år sammanställa detta i en superhemlig rapport?Bart skrev:
Är 40 år sedan jag köpte och betalade en ny bil med kort, då fick de kolla om det fungerade.😀
Då använde jag kort mestadels vid resor i arbetet, speciellt utrikes.
Så det är nya tider även på andra platser än i Hedeby.
Då använde jag kort mestadels vid resor i arbetet, speciellt utrikes.
Så det är nya tider även på andra platser än i Hedeby.
Jag trodde det var kopplat till hamstringen av toappaper under Covid? Så fort alla hade fått sina chip injecerade via vaccinet skulle det vara över.Alfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nej, det gör det inte. Snarare strax under en halv procent. Och det är då lätträknade avgifter. Till skillnad för kostnaderna för kontanthantering som främst räknas i arbetstid och skydd för att motverka rån.F Festlund skrev:
Beror på vilket kort som används. Kreditkorten är fortsatt mycket dyra att hantera för butiker, där Amex står för dom högsta avgifterna men även vanliga Mastercard & VISA är dyra i kreditkortsalternativen.Nötegårdsgubben skrev:
F Festlund skrev:
Ingen betalar några fem procent idag. Åtminstone ingen med något sinne för affärer.F Festlund skrev:
Och de som räknar pengarna och sätter in dem arbetar gratis?F Festlund skrev:
Okej, vilken tur. Då kan jag bortse från dom kortinlösenavtal jag har tagit del av som ren humbug då. Toppen, tur att ni vet bättre. 👍🏻Alfredo skrev:
Nej, dom får lön precis som vilken arbetare som helst. Men det är försumbar kostnad jämfört med totala avgifterna relaterade till korthantering.
Nej, men betalar någon idag fem procent kan du nog betrakta dem som tämligen dåliga affärsmän...F Festlund skrev:
Alla "butiker" som helt slutat att acceptera kontanter verkar räkna på ett annat sätt...F Festlund skrev: