Utifrån Riksbankens statistik kan vi utläsa att att 95 % av betalningar görs idag med andra betalningssätt än kontanter.
Samtidigt skriver Riksbanken
Riksbankens rekommendation

"Riksbanken rekommenderar allmänheten att ha tillgång till flera olika betalsätt för att kunna betala om ett av dem inte fungerar. Hushåll bör, i den mån det är möjligt, ha kort från olika kortnätverk, tillgång till en betaltjänst via mobiltelefon (exempelvis Swish), ha fysiska kort och pinkoder tillgängliga samt ha kontanter hemma i blandade valörer. Som riktmärke bör hushåll ha cirka 1 000 kronor i kontanter per vuxen, men även ett lägre belopp kan stärka beredskapen."

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är ett sätt för affärerna att försöka tvinga sina kunder till kortköp. En kassa med kontanter och lång kö medans resten är kontantlösa utan kö. Allra värst är IKEA med bara en väl dold kontantkassa. Och det tycker du är bra? Du har aldrig undrat varför du och de anndra fåren blir invallade i just den hagen?
Just så, ett typexempel på det som inom betendepsykologin kallas nudging, en mycket effektiv metod för att manipulera medborgarna i önskad riktning.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du har aldrig undrat varför du och de anndra fåren blir invallade i just den hagen?
Använder det betalningssätt som jag tycker är smidigast och enklast för mig, redovisar bara fakta hur betalningar idag görs i samhället.
Tycker det är smidigt att swisha lite pengar till barnen, enbart ha sin mobil med mig (ingen plånbok i fickan), när jag sålt/köpt något privat är kravet swish, osv.
Har ingen åsikt om hur andra vill hantera sin betalning utan det är deras val.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Statestik är som sagt, statestik. Man får de svar man vill ha
Trams. En enstaka fråga kan förstås vinklas, men följer man tidsserier likt den @AndersS lade in är det svårt att bortförklara hur 75 % av alla kontantbetalningar försvunnit på ett decennium.

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams. En enstaka fråga kan förstås vinklas, men följer man tidsserier likt den @AndersS lade in är det svårt att bortförklara hur 75 % av alla kontantbetalningar försvunnit på ett decennium.
Var har du fått även den villfarelsen ifrån?😁

Intet Intet skrev:
Var har du fått även den villfarelsen ifrån?😁
Stod på baksidan av vaccinsprutan.

• Haha
orutti och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Just så, ett typexempel på det som inom betendepsykologin kallas nudging, en mycket effektiv metod för att manipulera medborgarna i önskad riktning.
Finns även det inom beteendevetenskapen som kallas "faktaresistens"...😉

• Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Alltid lika kul att betala något med kontanter när man ser mottagarens avsky och "vad fan ska jag göra med det här?"

Har nyss beställt kakor och diverse där arrangerande föräldrar hatar kontanter så jag lovade att inte betala med sedlar denna gången så jag fick beställa.

Tur jag har mynt kvar att täcka kostnaden med.

• Haha
  • Gilla
MagicFingers och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stod på baksidan av vaccinsprutan.
Om du får alla dina upplevelser via sprutor blir din retorik plötsligt helt förstålig.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Alltid lika kul att betala något med kontanter när man ser mottagarens avsky och "vad fan ska jag göra med det här?"

Har nyss beställt kakor och diverse där arrangerande föräldrar hatar kontanter så jag lovade att inte betala med sedlar denna gången så jag fick beställa.

Tur jag har mynt kvar att täcka kostnaden med.
Här betalar vi när beställning görs och förra året var det bara swish barnen hanterade, visserligen till något föräldrakonto, samt ett papper med OCR-kod. Så här går det inte att lura någon med mynt.
Men ger ändå tidigare statistik belägg för att den stämmer annars skulle inte denna förändring kunnat hända.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här betalar vi när beställning görs och förra året var det bara swish barnen hanterade, visserligen till något föräldrakonto, samt ett papper med OCR-kod. Så här går det inte att lura någon med mynt.
Men ger ändå tidigare statistik belägg för att den stämmer annars skulle inte denna förändring kunnat hända.
Är mynt mindre värda som betalmedel?

P Pligg85 skrev:
Inte alls om du har någon som tar emot dem.😂
Hade du velat köpa några av de saker jag sålt via blocket med mynt hade det blivit "nej" (även sedlar).😉
Pratade med grannen när de började med swish och som har barn i "försäljningsålder". En bidragande orsak var att det blivit svårare att sälja då färre kunde betala med kontanter.

Redigerat:
P Pligg85 skrev:
Ja. De är ett elände att släpa runt på och tar tid att räkna ihop så fort vi pratar om belopp av något värde.

De skapar helt enkelt onödiga transaktionskostnader. Uppenbarligen gäller det även dem som alltjämt använder kontanter, varför skulle någon annars ha tillräckliga belopp i just mynt tillgängliga?

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
De är precis lika mycket värda såklart, men jag som arrangerade ett stort publikt firande uppskattade verkligen att folk betalade med Swish så jag slapp på någonstans mellan 5000 och 10000 kr i mynt (tungt) och 50000 i sedlar. Allt in på kontot direkt är såklart väldigt mycket smidigare för mig.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
1/3 av alla verifikat där jag sitter som kassör är swish eller bankavgifter. Lämpligt.

• Ledsen
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.