105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
En direkt konsekvens av att kontanterna är dyra att hantera för butikerna.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är helt enkelt en effektivisering.
Om du scannar dina egna varor och betalar digitalt behöver inte personalen kontrollräkna dina varor och pengar. Dessa kontanter kan inte stjälas på väg till banken, och det blir inte någon kontantinsättningsavgift.
Då spelar det ingen roll att nån glömmer att scanna en mjölk när de självscannar, det är ändå en plusaffär för butiken.
Det går ju ändå fortfarande att stå i kilometerlånga köer och böka med kontanter, så man gör sitt val.
Precis så tänker jag men tvärtom när kortbetalningar ligger nere och bara kontanter funkar. Inte ofta men det är mer än en handfull gånger sista åren man kunnat handla medan de andra tvingas springa till närmaste uttag.Unikt namn skrev:
En direkt konsekvens av att kontanterna är dyra att hantera för butikerna.
Det är helt enkelt en effektivisering.
Om du scannar dina egna varor och betalar digitalt behöver inte personalen kontrollräkna dina varor och pengar. Dessa kontanter kan inte stjälas på väg till banken, och det blir inte någon kontantinsättningsavgift.
Då spelar det ingen roll att nån glömmer att scanna en mjölk när de självscannar, det är ändå en plusaffär för butiken.
Det går ju ändå fortfarande att stå i kilometerlånga köer och böka med kontanter, så man gör sitt val.
Finns ju inget som hindrar att ha några tusenlappar i fickan.
Det är väl en sanning med modifikation.Unikt namn skrev:
Det har blivit billigare först när majoriteten är kontantlösa, för du tror väl inte att digitala betalningar är gratis?
Men likväl en transaktionsavgift.Unikt namn skrev:
Det är inte sannt. Flera affärer har slutat med självskanning just på grund av att så många "glömmer" mjölken ... och oxfilén och ....Unikt namn skrev:
Inget bök alls för en vuxen. Barn med ansvarslösa föräldrar som aldrig lärt dom att hantera pengar, får naturligtvis problem. Men inte en vuxen.Unikt namn skrev:
Att köerna är långa är ett bevis på att betalningsviljan med kontanter fortfarande är stor och att de korkade affärsinnehavarna motarbetar sina kunders vilja. Otroligt kortsiktigt tänkt.
Nja, de stänger butikerna när systemet går ner…P Pligg85 skrev:
Och glömmer man scanna de finaste köttbitarna kan man få göra lönsam reklam för Lidl...😆Intet skrev:
Det är väl en sanning med modifikation.
Det har blivit billigare först när majoriteten är kontantlösa, för du tror väl inte att digitala betalningar är gratis?
Men likväl en transaktionsavgift.
Det är inte sannt. Flera affärer har slutat med självskanning just på grund av att så många "glömmer" mjölken ... och oxfilén och ....
Inget bök alls för en vuxen. Barn med ansvarslösa föräldrar som aldrig lärt dom att hantera pengar, får naturligtvis problem. Men inte en vuxen.
Att köerna är långa är ett bevis på att betalningsviljan med kontanter fortfarande är stor och att de korkade affärsinnehavarna motarbetar sina kunders vilja. Otroligt kortsiktigt tänkt.
Haha. Nej.Nissens skrev:
De stänger inte ner butikerna för att någon överföringstjänst har kortvarig driftstörning.
Kassor kan vara helt funktionsdugliga även om terminalen ligger nere.
Har du en aning om hur vanligt det är med störningar? Du märker det troligen inte så ofta men det mesta ligger nere med jämna mellanrum, sekund till timmar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
1/3 är swish eller bankavgifter?P Pligg85 skrev:
Då är det inte så många verifikat antar jag?
Föreningen jag var kassör i hade en bankavgift om året...
Jag är inte emot kontanter, som så, men det är en viss skillnad att få in 100' i kontanter, varav 5-10' i mynt (det är inte kul att bära) och att få in 93' i swish och 7 ' i kontanter på en tillställning. När det var 7' så tog jag pengarna själv och betalade in motsvarande summa från mitt bankkonto till föreningens. 7' kan jag göra mig av med, även om en del är mynt. 100' var inte intressant så det blev till att åka till banken och sätta in de pengarna och där försvann en slant och en massa tid.
Vissa banker har olika modeller för hur det betalas. Inte ovanligt att man har en årlig swish och en årlig bankkostnad. Sen månatlig debitering av utnyttjad swish samt BG/PG. Bara där är det 26st olika verifikat oavsett om det kommer in 10kr eller 100.000kr.Fairlane skrev:
1/3 är swish eller bankavgifter?
Då är det inte så många verifikat antar jag?
Föreningen jag var kassör i hade en bankavgift om året...
Jag är inte emot kontanter, som så, men det är en viss skillnad att få in 100' i kontanter, varav 5-10' i mynt (det är inte kul att bära) och att få in 93' i swish och 7 ' i kontanter på en tillställning. När det var 7' så tog jag pengarna själv och betalade in motsvarande summa från mitt bankkonto till föreningens. 7' kan jag göra mig av med, även om en del är mynt. 100' var inte intressant så det blev till att åka till banken och sätta in de pengarna och där försvann en slant och en massa tid.
100K är det väl bara handla för. Skulle aldrig åka in för det. Fick 225K en gång om det var ju slut på ett par år genom att handla med dem. Frugan handlade väl upp 150K på mat i två år av dessa.
Men ska vi vara "ärliga" och ta frågan "vilka betalningssätt man använt under de senaste 30 dagarna" så blir det lite andra siffror, det visar att 30 % har gjort någon form av kontantbetalning. Jag tog första bilden för att testa lite om man gick till källan.😉Alfredo skrev:
Det vanligaste är swish dryga 90% och kort 85%.
Men fortfarande är kontant lägre strax efter Apple/Samsung/Google Pay som använts av 35% (men de ser jag som kortbetalning men utan det fysiskt kort, dvs använda en mobil). Så flera använder mobilen att betala med än kontanter är väl det riktiga än vilken "mobil plånbok" som används.
Helst skulle man vilja ha ett lite större statistiskt underlag för att säkerställa resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag köper privat betalar jag alltid kontant, som vanligt.A AndersS skrev:
Ibland träffar jag på säljare, som likt Anders "kräver" digital betalning.
När säljaren och jag kommer överens om priset är mina kontanter plötsligt inget problem längre. För kloka säljare inser att det viktiga är att få betalt. Inte på vilket sätt.
Åhu, 225 000 som får ligga i en låda alt. madrassen i ett par år, hos oss ska de in på olika "sparformer" som ger avkastning. Men även här är vi olika i hantering av vår ekonomi och risktagande.P Pligg85 skrev:
Det viktiga för mig är få det pris jag önskar både vid köp/försäljning det är det "kloka" och alla pengar ska in på konton, ev. fördelas till det som ger lite bättre avkastning.😇Intet skrev:
När jag köper privat betalar jag alltid kontant, som vanligt.
Ibland träffar jag på säljare, som likt Anders "kräver" digital betalning.
När säljaren och jag kommer överens om priset är mina kontanter plötsligt inget problem längre. För kloka säljare inser att det viktiga är att få betalt. Inte på vilket sätt.
Nu låg de ju inte i en låda utan användes löpande. Stora pengar har vi på börsen men 100K är ändå lagom att ha hemma som tappar i värde.A AndersS skrev: