Unikt namn Unikt namn skrev:
Smidigt?

-Jag har en till påse mynt någonstans, vänta lite.

-Är detta en enkrona eller 50öring?

-Var de 25,50 eller 26,50? Bäst att kontrollräkna. Tar du andra högen?

I slutet av dagen tar kontanträkningen och avstämningen 30minuter ist för 30sek i en kontantlös butik. Och kuvertet med pengar skulle lämnas hos banken.

(Jag har också arbetat i butik, när kontanter var standardbetalmedlet)
Jag får medge att jag en gång svor inombords över en kontantbetalande man framför mig i kassan som hivade upp en tubsocka fylld med mestadels enkronor och började betala, men det hör ändå till undantagen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vem inom staten vill kontrollera oss? Följdfrågan blir ju då också varför de vill kontrollera oss?
En ytterligare följdfråga blir ju då även om staten vill kontrollera oss oavsett vem som sitter vid makten?
Kunskap är i förlängningen makt och vi ser hur sårbara vi är om makten stänger av folk från sina konton som skedde vid demonstrationer mot covidlagar i Kanada för att ta ett exempel.
Även i Sverige har det skett godtyckliga avstängningar av folks konton ofta med hänvisning till lagar om penningtvätt.
Sådana lagar kan användas för att göra livet surt för regimen misshagliga personer, i nuläget är det väl ett antal nationella som fått konton spärrade men vem vet hur det utvecklas i framtiden.
Vi ser redan tendenser till ett övervakningssamhälle och en lightversion av en polisstat med utökade befogenheter för att komma tillrätta med av politikerna skapade problem
Problem, Reaction, Solution...

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Smidigt?

-Jag har en till påse mynt någonstans, vänta lite.

-Är detta en enkrona eller 50öring?

-Var de 25,50 eller 26,50? Bäst att kontrollräkna. Tar du andra högen?

I slutet av dagen tar kontanträkningen och avstämningen 30minuter ist för 30sek i en kontantlös butik. Och kuvertet med pengar skulle lämnas hos banken.

(Jag har också arbetat i butik, när kontanter var standardbetalmedlet)
Som sagt - inte alltid bäst. ;)

A AndersS skrev:
Du hamnar i en minoritet utifrån hur det betalas i samhället och även inköp för 20-30 000 kontant.
Inget fel i det, men kan vara en tanke... 😉
Det vet jag mycket väl att jag är. Men, inte i en så liten grupp som kortbetalning kanske tror. Numera frågar jag kassörskorna hur många som betalar kontant.
Mest är det på systembolaget, sedan Överskottsbolaget och liknande. Allra minst var det i en blomsteraffär där expediten svarade -nästan aldrig.
Så skall jag gissa betalar var femte i mataffärer med kontanter och att trenden är ökande.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så skall jag gissa betalar var femte i mataffärer med kontanter
Det tror jag är en rätt stor överskattning. Jag tvivlar på att fem procent av kunderna betalar kontant.

• Gilla
te95mne och 7 till
  • Laddar…
Det som är lite otäckt är att så många okritiskt köper narrativet att man i princip är en som tvättar pengar/är kriminell för att man använder kontanter. Nå, inte så lite otäckt egentligen.

• Gilla
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Det som är lite otäckt är att så många okritiskt köper narrativet att man i princip är en som tvättar pengar/är kriminell för att man använder kontanter. Nå, inte så lite otäckt egentligen.
Det tror jag ganska få tycker eller tänker. Men vi är många som tycker att kortbetalningar är smidigare.

Behöver vi skydda oss mot en klåfingrig stat? Ja, förmodligen.

Är ett mindre praktiskt betalsystem vägen framåt? Nej, förmodligen inte.

• Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag är en rätt stor överskattning. Jag tvivlar på att fem procent av kunderna betalar kontant.
I den Hemköpbutik jag handlar i finns en kassa för kontantköp och där ringlar sig kön lång, även på Lidl sker en stor del av köpen kontant.
På Stora Coop verkar det vara ett fåtal som betalar kontant men även där är jag glad att möjligheten finns, för något år sedan var jag där och handlade när kortsystemet tillfälligt krånglade.
Då var det bara att dra fram plånboken och betala med sedlar.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det vet jag mycket väl att jag är. Men, inte i en så liten grupp som kortbetalning kanske tror. Numera frågar jag kassörskorna hur många som betalar kontant.
Mest är det på systembolaget, sedan Överskottsbolaget och liknande. Allra minst var det i en blomsteraffär där expediten svarade -nästan aldrig.
Så skall jag gissa betalar var femte i mataffärer med kontanter och att trenden är ökande.
Ska vi ta lite statistik från Riksbanken, kom nu i mars för 2025.
Riksbankens statistik

Och ett urklipp, där det säger 5% är kontanter.
Graf över betalmetoder i Sverige, 2014-2025. Kort dominerar. Kontanter 5% år 2025. Färger visar olika betalmetoder som Swish och digitala plånböcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var femte blir 20% och det stämde inte med statistiken.😉
Däremot säger statistiken 5% av köp är kontant idag från 10% 2020 och dryga 20 % 2014.

V videopac skrev:
På samma sätt svalde alltför många de statligt stödda vaccinivrarnas "-vi, den kloka ansvarsfulla majoriteten vaccinerade, mot de ansvarslösa smittspridande konspirationsteoretikerna till antivaxxare."
Majoriteten har ju som bekant aldrig fel och då känns det tryggt att tillhöra den massan vilket märktes tydligt i samhället i allmänhet och i Byggahus i synnerhet där i stort sätt samma gäng gick loss i de trådarna som de gör i andra känslosvallande diton, dags dato.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
davveno1 och 8 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I den Hemköpbutik jag handlar i finns en kassa för kontantköp och där ringlar sig kön lång, även på Lidl sker en stor del av köpen kontant.
Det är ju för att det finns så många flera "icke kontant" kassor och troligt hanterar många det även via självskanning.😉
Och handlar du med kort behöver du ju inte köa enligt vad du sett, det är väl bra😂

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var femte blir 20% och det stämde inte med statistiken.😉
Däremot säger statistiken 5% av köp är kontant idag från 10% 2020 och dryga 20 % 2014.
Statestik är som sagt, statestik. Man får de svar man vill ha och så kanske det är även när jag frågar, samtidigt som jag räcker fram mina pengar -"ungefär hur många betalar kontant"? Det kan säkert påverka svaren, det med.
Lögn, förbannad lögn och statestik.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är ju för att det finns så många flera "icke kontant" kassor och troligt hanterar många det är även via självskanning.😉
Och handlar du med kort behöver du ju inte köa enligt vad du sett, det är väl bra😂
Hemköp försöker styra över kunderna till självscanning men många däribland jag själv håller fortfarande fast vid kontantbetalning. Skulle säga att jag i nuläget betalar hälften av mina inköp kontant.
Jag är således ingen militant motståndare till kort men anser att möjligheten till kontantköp ska finnas kvar om inte annat ur beredskaps och integritetssynpunkt.

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är ju för att det finns så många flera "icke kontant" kassor och troligt hanterar många det är även via självskanning.😉
Det är ett sätt för affärerna att försöka tvinga sina kunder till kortköp. En kassa med kontanter och lång kö medans resten är kontantlösa utan kö. Allra värst är IKEA med bara en väl dold kontantkassa. Och det tycker du är bra? Du har aldrig undrat varför du och de anndra fåren blir invallade i just den hagen?

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.