105 577 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Jag får medge att jag en gång svor inombords över en kontantbetalande man framför mig i kassan som hivade upp en tubsocka fylld med mestadels enkronor och började betala, men det hör ändå till undantagen.Unikt namn skrev:
Smidigt?
-Jag har en till påse mynt någonstans, vänta lite.
-Är detta en enkrona eller 50öring?
-Var de 25,50 eller 26,50? Bäst att kontrollräkna. Tar du andra högen?
I slutet av dagen tar kontanträkningen och avstämningen 30minuter ist för 30sek i en kontantlös butik. Och kuvertet med pengar skulle lämnas hos banken.
(Jag har också arbetat i butik, när kontanter var standardbetalmedlet)
Kunskap är i förlängningen makt och vi ser hur sårbara vi är om makten stänger av folk från sina konton som skedde vid demonstrationer mot covidlagar i Kanada för att ta ett exempel.Bart skrev:
Även i Sverige har det skett godtyckliga avstängningar av folks konton ofta med hänvisning till lagar om penningtvätt.
Sådana lagar kan användas för att göra livet surt för regimen misshagliga personer, i nuläget är det väl ett antal nationella som fått konton spärrade men vem vet hur det utvecklas i framtiden.
Vi ser redan tendenser till ett övervakningssamhälle och en lightversion av en polisstat med utökade befogenheter för att komma tillrätta med av politikerna skapade problem
Problem, Reaction, Solution...
Som sagt - inte alltid bäst.Unikt namn skrev:
Smidigt?
-Jag har en till påse mynt någonstans, vänta lite.
-Är detta en enkrona eller 50öring?
-Var de 25,50 eller 26,50? Bäst att kontrollräkna. Tar du andra högen?
I slutet av dagen tar kontanträkningen och avstämningen 30minuter ist för 30sek i en kontantlös butik. Och kuvertet med pengar skulle lämnas hos banken.
(Jag har också arbetat i butik, när kontanter var standardbetalmedlet)
Det vet jag mycket väl att jag är. Men, inte i en så liten grupp som kortbetalning kanske tror. Numera frågar jag kassörskorna hur många som betalar kontant.A AndersS skrev:
Mest är det på systembolaget, sedan Överskottsbolaget och liknande. Allra minst var det i en blomsteraffär där expediten svarade -nästan aldrig.
Så skall jag gissa betalar var femte i mataffärer med kontanter och att trenden är ökande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Det tror jag ganska få tycker eller tänker. Men vi är många som tycker att kortbetalningar är smidigare.V videopac skrev:
Behöver vi skydda oss mot en klåfingrig stat? Ja, förmodligen.
Är ett mindre praktiskt betalsystem vägen framåt? Nej, förmodligen inte.
I den Hemköpbutik jag handlar i finns en kassa för kontantköp och där ringlar sig kön lång, även på Lidl sker en stor del av köpen kontant.Alfredo skrev:
På Stora Coop verkar det vara ett fåtal som betalar kontant men även där är jag glad att möjligheten finns, för något år sedan var jag där och handlade när kortsystemet tillfälligt krånglade.
Då var det bara att dra fram plånboken och betala med sedlar.
Ska vi ta lite statistik från Riksbanken, kom nu i mars för 2025.Intet skrev:
Det vet jag mycket väl att jag är. Men, inte i en så liten grupp som kortbetalning kanske tror. Numera frågar jag kassörskorna hur många som betalar kontant.
Mest är det på systembolaget, sedan Överskottsbolaget och liknande. Allra minst var det i en blomsteraffär där expediten svarade -nästan aldrig.
Så skall jag gissa betalar var femte i mataffärer med kontanter och att trenden är ökande.
Riksbankens statistik
Och ett urklipp, där det säger 5% är kontanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På samma sätt svalde alltför många de statligt stödda vaccinivrarnas "-vi, den kloka ansvarsfulla majoriteten vaccinerade, mot de ansvarslösa smittspridande konspirationsteoretikerna till antivaxxare."V videopac skrev:
Majoriteten har ju som bekant aldrig fel och då känns det tryggt att tillhöra den massan vilket märktes tydligt i samhället i allmänhet och i Byggahus i synnerhet där i stort sätt samma gäng gick loss i de trådarna som de gör i andra känslosvallande diton, dags dato.
Det är ju för att det finns så många flera "icke kontant" kassor och troligt hanterar många det även via självskanning.😉B Bitterhetsakademin skrev:
Och handlar du med kort behöver du ju inte köa enligt vad du sett, det är väl bra😂
Statestik är som sagt, statestik. Man får de svar man vill ha och så kanske det är även när jag frågar, samtidigt som jag räcker fram mina pengar -"ungefär hur många betalar kontant"? Det kan säkert påverka svaren, det med.A AndersS skrev:
Lögn, förbannad lögn och statestik.
Hemköp försöker styra över kunderna till självscanning men många däribland jag själv håller fortfarande fast vid kontantbetalning. Skulle säga att jag i nuläget betalar hälften av mina inköp kontant.A AndersS skrev:
Jag är således ingen militant motståndare till kort men anser att möjligheten till kontantköp ska finnas kvar om inte annat ur beredskaps och integritetssynpunkt.
Det är ett sätt för affärerna att försöka tvinga sina kunder till kortköp. En kassa med kontanter och lång kö medans resten är kontantlösa utan kö. Allra värst är IKEA med bara en väl dold kontantkassa. Och det tycker du är bra? Du har aldrig undrat varför du och de anndra fåren blir invallade i just den hagen?A AndersS skrev: