Unikt namn
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl inget svårt alls. Vår familj på 5st handlar mat för runt 10k i månaden så bara att casha i 10 månader och spara den vanliga inkomsten, köpa en bil/mc/båt e.d. privat, käka resturang hela familjen varje helg m.m.

Jag själv har köpt mycket begagnat byggmaterial cash, inga problem alls...
Det du beskriver är ju i praktiken att dansa efter pengatvättproblematikens pipa och "tvätta" pengarna genom att ersätta många elektroniska transaktioner med en kontant sådan, dessutom över en längre tid ist för att ha pengarna tillgängliga direkt.

En större mängd begagnat byggmaterial som av händelse säljes enbart kontant....? 🤔

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det du beskriver är ju i praktiken att dansa efter pengatvättproblematikens pipa och "tvätta" pengarna genom att ersätta många elektroniska transaktioner med en kontant sådan, dessutom över en längre tid ist för att ha pengarna tillgängliga direkt.
Om det är att dansa efter någon pipa eller ej vet jag inte. Mig skulle det inte göra någonting alls att handla daglivaror, kläder e.d. kontant. Det är så jag brukar göra när jag då och då har kontanter tillgängliga.
Det är ju också så regelverket i princip tvingar oss att hantera kontanter så svårt att skilja mellan penningtvätt och helt legitima kontantaffärer...
En större mängd begagnat byggmaterial som av händelse säljes enbart kontant....? 🤔
En större mängd om man lägger ihop alla "småaffärer" javisst. Lite virke som blivit över av en person, lite marksten som blivit över av en annan, en stålbalk av en tredje, ett verktyg av en fjärde o.s.v...

Sedan har jag ingen aning om de såldes "enbart" kontant, det var det jag erbjöd initialt och det som accepterades...

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…

Jösses. Snacka om tvättad.
Jag handlar i princip allt kontant. Rubb och Stubb. Om jag betalar dig med kontanter tvättar jag pengar? Snacka om hjärntvättad!

Som sagt. Jag minns inte när jag senast betalade med kort. Vanligtvis köper jag för tjugo trettio tusen i månaden kontant. Till det kommer en del räkningar med autogiro.

• Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jösses. Snacka om tvättad.
Jag handlar i princip allt kontant. Rubb och Stubb. Om jag betalar dig med kontanter tvättar jag pengar? Snacka om hjärntvättad!

Som sagt. Jag minns inte när jag senast betalade med kort. Vanligtvis köper jag för tjugo trettio tusen i månaden kontant. Till det kommer en del räkningar med autogiro.
Du hamnar i en minoritet utifrån hur det betalas i samhället och även inköp för 20-30 000 kontant.
Inget fel i det, men kan vara en tanke... 😉

A AndersS skrev:
Du hamnar i en minoritet utifrån hur det betalas i samhället.
Inget fel i det, men kan vara en tanke... 😉
Det är för att folk har glömt hur smidigt det är med kontanter, till rätt köp.

Folk står och fipplar med telefoner, blipp fungerar inte, pengar ska föras över, ”Medges ej” - ”men jag vet att jag har pengar!!! Prova igen!” Etc.

Kontanter är inte alltid bäst, men bra mycket smidigare vid flera tillfällen. En bra balans ska det vara 👍🏻

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:

Folk står och fipplar med telefoner, blipp fungerar inte, pengar ska föras över, ”Medges ej” - ”men jag vet att jag har pengar!!! Prova igen!” Etc.
Det låter som om du beskriver folk med ont om pengar när det kommer till korttransaktionerna. Dessa har nog problem att slaka fram cash med.

För egen del minns jag att man betydligt oftare var utan tillräckligt med kontanter förr än man har strul med betalfunktionerna idag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Festlund skrev:

Folk står och fipplar med telefoner, blipp fungerar inte, pengar ska föras över, ”Medges ej” - ”men jag vet att jag har pengar!!! Prova igen!”
Inget jag känner igen, var väl 1-2 år sedan betalning på bolaget inte fungerade med kort. Inget annat tillfälle jag kan minnas, men har kanske bara haft tur.😉
T.o.m. med försäljning från idrottsföreningar eller skolklasser, vill helst få betalt med Swish när de ringer på.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget jag känner igen, var väl 1-2 år sedan betalning på bolaget inte fungerade med kort. Inget annat tillfälle jag kan minnas, men har kanske bara haft tur.😉
T.o.m. med försäljning från idrottsföreningar eller skolklasser, vill helst få betalt med Swish när de ringer på.
Har jobbat i butik, var vardag oräkneliga gånger per dag då och vad man hört av dom kompisar som jobbar i butik är det inte särskilt mycket bättre i dagsläget.

Så jag fortsätter ha ”riktiga” pengar i plånboken fortfarande, tillsammans med kort såklart 😎👍🏻

Vill vi värna vår integritet och självbestämmande gäller det att fortsätta använda kontanter. I ett helt digitaliserat samhälle har staten och bankerna full insyn över dina konsumtionsvanor ner till minsta toalettpappersrulle. Det har spekulerats om digitala pengar med bäst före datum som brinner inne om de inte används inom den tid staten stipulerat och att införa personliga koldioxidbudgetar. Alltså har du handlat din tilldelade kvot är det stopp.
Än så länge är det framtida dystopier men en stat drivs oftast av vilja till utökad makt över medborgarna och vi ska inte ge dem mer än nödvändigt.
Har väl ett övervakningssamhälle tillåtits växa fram är det för sent att stoppa så alla sådana tendenser skall stävjas, om så behövs med civil olydnad.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Har jobbat i butik, var vardag oräkneliga gånger per dag då och vad man hört av dom kompisar som jobbar i butik är det inte särskilt mycket bättre i dagsläget.
Nja, nu tror jag du drar skrönor.😉
Hade de problemen funnits generellt så skulle det uppmärksammats i samhället.
Men jag har inga synpunkter på om man enbart vill använda kontanter. Men får då också acceptera att det kan finnas problem, så även jag om någon enbart vill ha kontanter.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Inget jag alls känner igen. Kanske en gång vart femte år funkar inte det kort jag valt att betala med men då har "nästa" fungerat.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I ett helt digitaliserat samhälle har staten och bankerna full insyn över dina konsumtionsvanor ner till minsta toalettpappersrulle.
Tror du att butikerna rapporterar till staten och kortföretaget när jag köper en rulle toapapper rekommenderar jag dig en rulle foliepapper... 😉

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du att butikerna rapporterar till staten och kortföretaget när jag köper en rulle toapapper rekommenderar jag dig en rulle foliepapper... 😉
Mest skrivet som en retorisk poäng men jag vidhåller att folk i allmänhet är för godtrogna mot staten och inte ser att den hela tiden vill kontrollera medborgarna allt mer och mer.
De alltför naiva riskerar att få bära dumstruten, då sitter den glänsande huvudbonaden bättre.😆

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Vem inom staten vill kontrollera oss? Följdfrågan blir ju då också varför de vill kontrollera oss?
En ytterligare följdfråga blir ju då även om staten vill kontrollera oss oavsett vem som sitter vid makten?

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
F Festlund skrev:

Kontanter är inte alltid bäst, men bra mycket smidigare vid flera tillfällen. En bra balans ska det vara 👍🏻
Smidigt?

-Jag har en till påse mynt någonstans, vänta lite.

-Är detta en enkrona eller 50öring?

-Var de 25,50 eller 26,50? Bäst att kontrollräkna. Tar du andra högen?

I slutet av dagen tar kontanträkningen och avstämningen 30minuter ist för 30sek i en kontantlös butik. Och kuvertet med pengar skulle lämnas hos banken.

(Jag har också arbetat i butik, när kontanter var standardbetalmedlet)

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.