A Arne_Planka skrev:
"VI" har ju tydligen röstat för detta. Eller borde gjort det (i en bättre värld) för att det skulle gå igenom.
Vi röstar för en hel mängd åsikter som partierna har och vi har haft olika partier i regeringen men ingen har ändrat reglerna om inlösen av sedlar.

Som vanligt är rekommendationen att hålla sig till skotska sedlar om man ska ha kontanter. Går aldrig ut, går alltid att lösa in. Problemet nu är väl bara att de är i brittiska pund…

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Vad jag förstår skulle alltså denne Gunnar ha fått byta in de 311 000 kr som han funnit i sin lägenhet där fadern tidigare hade bott.
Nja hur tolkar du in det ?

Det står ju tydligt att de inte löser in sedlar om:
"sedeln lämnats in av en person som inte är rätt ägare eller företrädare för denne,": Förstod jag det rätt så uppgavs att dom var upphittade, så denna paragraf tröder direkt in i så fall.

"den som ansöker om inlösen har förvärvat sedeln efter att den blev ogiltig och förvärvet har skett på något annat sätt än genom arv, testamente eller bodelning från dödsboet efter den som var sedelns rättmätige ägare då den blev ogiltig," - Samma sak här: Gunnar säger att det är ett arv, men det är ju något han antar. Han har ju hittat sedalrana så det är ju inte tydligt, kan ju lika gärna ha legat där från någon annan ?

"sedeln härrör från näringsverksamhet avseende försäljning av varor och/eller tjänster mot kontant betalning.": Vilket ju är fullt möjligt, om man inte kan bevisa var dom kommer ifrån ?

Alfredo Alfredo skrev:
Fattar inte. Kraven på bokföring är väl desamma oavsett typ av "betalkort".

Man ser väl vad räkningen blir när den kommer? Några småsummor hit eller dit är väl inte så noga? Och som jag skrev, hur kan bokföringskraven påverkas?

Den stora nackdelen (i Sverige, ingen aning om hur det är i Finland) med debetkort är att man missar det starka konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger. Detta gör att jag aldrig betalar med ett kontokopplat debetkort. Det är helt enkelt inte en risk jag vill ta.

[bild]
Småsummor hit eller dit brukar betyda skillnaden mellan att klara vardagen eller inte klara den. Vet man inte vad man har att röra sig med är det lätt hänt att man blir sittande med räkningar som man inte kan betala utan att börja sälja av egendom.

Mina lösa pengar brukar försvinna omgående i något penningshål. Just nu är det traktorn som har motorhaveri och måste repareras.

S sebastiannielsen skrev:
Skälet till detta är främst för att de har tjänster som antingen debiteras i efterhand, måste korrigeras i efterhand, eller där kostnader kan tillkomma i efterhand.

Tjänster som debiteras i efterhand kan vara t.ex. Taxi, vill de då ha ett kort som "säkerhet" vid påbörjandet av resan så måste detta oftast vara ett kreditkort, så att du inte smäller upp ett debetkort med 100 kr på.

Tjänster som måste korrigeras i efterhand kan vara t.ex. en hårklippning. Du betalar 150 kr för klippningen och sedan tar den längre tid, och de vill ändra till 200 kr.
Kostnader som tillkommer i efterhand kan t.ex. vara biluthyrning, eller hotellrum, där kan det tillkomma kostnader t.ex. för skadad bil/rum eller extra städning.
Skälet till detta är främst för att de har tjänster som antingen debiteras i efterhand, måste korrigeras i efterhand, eller där kostnader kan tillkomma i efterhand.

Tjänster som debiteras i efterhand kan vara t.ex. Taxi, vill de då ha ett kort som "säkerhet" vid påbörjandet av resan så måste detta oftast vara ett kreditkort, så att du inte smäller upp ett debetkort med 100 kr på.

Tjänster som måste korrigeras i efterhand kan vara t.ex. en hårklippning. Du betalar 150 kr för klippningen och sedan tar den längre tid, och de vill ändra till 200 kr.

Kostnader som tillkommer i efterhand kan t.ex. vara biluthyrning, eller hotellrum, där kan det tillkomma kostnader t.ex. för skadad bil/rum eller extra städning.

Gemensamt är att man brukar kräva kreditkort för att vara säker på att få betalt, att kräva in pengarna över gränserna är inte alltid det går om det inte finns avtal mellan.

Det är ju det bästa som finns. Vill man handla av något "skumt företag" som man inte vet om det är ärligt, så flyttar man bara bort pengarna från kortkontot till sparkontot, så att det bara finns precis det man ska köpa för, plus några kronor, så försöker de sig på en fuling så finns det inga pengar att dra.

Gemensamt för debetkort är också nu att VISA/Mastercard har som krav till "merchants" numera att de måste göra en saldokontroll om inte kortet är godkänt för sk "Store and Forward", dvs offline-användande.

Allt för gamla mobiler är spärrade i Google Pay och Samsung Pay. Men gemensamt är att om Google Pay och/eller Samsung Pay går att använda, då har telefonen ett sådant chipp. Det är ett krav från VISA/Mastercard.

Gemensamt är att man brukar kräva kreditkort för att vara säker på att få betalt, att kräva in pengarna över gränserna är inte alltid det går om det inte finns avtal mellan.

Det är ju det bästa som finns. Vill man handla av något "skumt företag" som man inte vet om det är ärligt, så flyttar man bara bort pengarna från kortkontot till sparkontot, så att det bara finns precis det man ska köpa för, plus några kronor, så försöker de sig på en fuling så finns det inga pengar att dra.

Gemensamt för debetkort är också nu att VISA/Mastercard har som krav till "merchants" numera att de måste göra en saldokontroll om inte kortet är godkänt för sk "Store and Forward", dvs offline-användande.

Allt för gamla mobiler är spärrade i Google Pay och Samsung Pay. Men gemensamt är att om Google Pay och/eller Samsung Pay går att använda, då har telefonen ett sådant chipp. Det är ett krav från VISA/Mastercard.
Tack för de utförliga svaren!
Jag förstår nu varför varken jag eller min vän fick hyra bil i Italien då vi båda bara hade debet-kort.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hyr man lite mer exklusiva bilar kan det till och med krävas två kreditkort:

[bild]

Från: [länk]

De exklusiva italienska bilarna...

Vit Fiat 500 med ikoner för manuell växellåda, AC, passagerarantal och bagage.

• Haha
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jo. Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta - då kan man skicka på spårbart vis.

Om man måste dölja transaktionen för banken eller staten så är inte transaktionen ärlig!
Rent trams, och i förlängningen en hållning som leder till ett totalitärt samhälle. Staten har inte med mina pengar eller brist på sådana att göra. Det är inte jag dom ska bevisa att jag inte begått brott, utan staten som ska bevisa att någon gjort det. Detta förfarande strider mot grundläggande rättsprinciper, och är ett direkt hot mot demokratin.

• Gilla
  • Älska
GlennB och 12 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Missförstår jag dig eller håller du på allvar med @Diablito ?

Men grattis till att ha bevisat Godwins lag :)
Det gör jag definitivt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
S skogstokig O_o skrev:
Det gör jag definitivt.
Ok, läskigt. Jag hoppas samhället lyckas fånga upp er psykopater innan ni hinner ställa till med någon riktig skada.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S skogstokig O_o skrev:
Rent trams, och i förlängningen en hållning som leder till ett totalitärt samhälle. Staten har inte med mina pengar eller brist på sådana att göra. Det är inte jag dom ska bevisa att jag inte begått brott, utan staten som ska bevisa att någon gjort det. Detta förfarande strider mot grundläggande rättsprinciper, och är ett direkt hot mot demokratin.
Dom där ”principerna” gäller väl oxå för Muhammed i förorten med Ferarri och två kilo guld om halsen, gäller väl oxå då för polacker som exporterar båtmotorer till polen el traktorer till Lettland.

K kortis skrev:
Dom där ”principerna” gäller väl oxå för Muhammed i förorten med Ferarri och två kilo guld om halsen, gäller väl oxå då för polacker som exporterar båtmotorer till polen el traktorer till Lettland.
Självfallet, annars vore det ju inte principer...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nja hur tolkar du in det ?

Det står ju tydligt att de inte löser in sedlar om:
"sedeln lämnats in av en person som inte är rätt ägare eller företrädare för denne,": Förstod jag det rätt så uppgavs att dom var upphittade, så denna paragraf träder direkt in i så fall.

"den som ansöker om inlösen har förvärvat sedeln efter att den blev ogiltig och förvärvet har skett på något annat sätt än genom arv, testamente eller bodelning från dödsboet efter den som var sedelns rättmätige ägare då den blev ogiltig," - Samma sak här: Gunnar säger att det är ett arv, men det är ju något han antar. Han har ju hittat sedalrana så det är ju inte tydligt, kan ju lika gärna ha legat där från någon annan ?

"sedeln härrör från näringsverksamhet avseende försäljning av varor och/eller tjänster mot kontant betalning.": Vilket ju är fullt möjligt, om man inte kan bevisa var dom kommer ifrån ?
Hur kan det ha legat från någon annan då pappan hade bott där länge och han hade troligen flyttat in i en tom lägenhet vilket sonen inte gjorde.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Kan berätta hur "smidigt" det är att göra affärer "kontantlöst". Jag sålde en bil privat för några dagar sedan. Bilen låg ute för runt 150tsek och efter det vanliga "blocket-dravlet" med skambud och kompispriser kom en seriös köpare och kikade på bilen och ville göra affär.

Vi hade kommit överens om en swishöverföring och köparen hade höjt sin swishgräns. Men tji fick vi, varje försök att swisha resulterade i "tekniskt fel". Då prövade vi med en mindre summa och då funkade det. Körde flera mindre överföringar upp till halva summan men sedan blev det bara tekniskt fel igen.

Vad gör vi nu då? Vi testar med en banköverföring istället, och där gick det nästan bra. Det gick att föra över ungefär 2/3 av kvarstående summan men sedan hade köparen tydligen nått sin "gräns" för banköverföringar den dagen.

Hmm, vad gör vi nu då? Jo fick kila ner till bankomaten och ta ut resterande i cash. Naturligtvis gick det inte att ta ut allt på en gång utan personen i fråga fick göra flera uttag.

Så vad blev resultatet av denna fina kontantlösa hantering?
Jag fick hälften av pengarna via swish som synes direkt på kontot, 1/3 via banköverföring som inte syntes förrän dagen efter, och en bunt kontanter i handen...

Skulle inte förvåna mig om allt detta "strul" gjort att köparens ekonomiska aktivitet såg misstänkt ut. Jag hoppas han inte blev avstängd hos sin bank...

• Gilla
  • Wow
GlennB och 5 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Självfallet, annars vore det ju inte principer...
Ja allt kan ju offras och all moral kastas överbord i integritetens namn bara en del får behålla pengarna som de stulit från staten eller på annat håll.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.