K kortis skrev:
Då har du din moral och jag min
På den punkten tror jag vi kan enas :)

Men jag får dock vidhålla att jag ställer mig undrande till hur du får exempelvis skattefusk till att vara stöld?

Unikt namn Unikt namn skrev:
"Problemet" att knarklangare inte kan springa runt med enorma mängder kontanter på fickan?
Eftersom att jag anser att en lagöverträdelse måste vara bevisad innan det är rättfärdigat att statens våldsmonopol nyttjas för att kränka en individs rätt till liv, frihet eller egendom.

Vidare ser jag en risk att regler om förverkande av egendom också kombineras med möjlighet för polisen att själva nyttja de ekonomiska resurser den förverkade egendomen utgör för att finansiera sin egna verksamhet. Detta riskerar att skapa incitament för polisen att förverka än mer egendom på allt lösare grunder vilket om det vill sig illa kan sluta i en ond cirkel där polisen finansierar delar av sin verksamhet genom att mer eller mindre råna medborgarna. Vilket vidare riskerar att öppna dörren för ytterligare korruption och rättsvidrigt agerande från de rättsskipande myndigheterna. Ett exempel på vad jag tänker på kan vara den ganska omtalade polisskandalen som uppdagades i Baltimore för några år sedan.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tror du på allvar att någon riktig brottsling blir stoppad av bankens idiotfrågor. Man måste vara rätt naiv om man inte fattar att en brottsling inte har något problem att ljuga ihop någon 'trovärdig' historia för att förklara kontanthanteringen.
Har man inte några problem att svara på frågorna inser jag inte problemet. Jag har aldrig haft något krångel bara svarat på frågorna och allt ok

T Thomas_Blekinge skrev:
När var det och med vilket lagrum?
Har ingen aning du får kolla själv om du orkar.
Säker typ 69-70 tal iaf.
Lagrum är du riktig?

F Falckman skrev:

Men jag får dock vidhålla att jag ställer mig undrande till hur du får exempelvis skattefusk till att vara stöld?
Jag anser att det ör stöld helt enkelt. Stöld från svenska folket. Det kan väl inte vara
F Falckman skrev:

Eftersom att jag anser att en lagöverträdelse måste vara bevisad innan det är rättfärdigat att statens våldsmonopol nyttjas för att kränka en individs rätt till liv, frihet eller egendom.

Vidare ser jag en risk att regler om förverkande av egendom också kombineras med möjlighet för polisen att själva nyttja de ekonomiska resurser den förverkade egendomen utgör för att finansiera sin egna verksamhet. Detta riskerar att skapa incitament för polisen att förverka än mer egendom på allt lösare grunder vilket om det vill sig illa kan sluta i en ond cirkel där polisen finansierar delar av sin verksamhet genom att mer eller mindre råna medborgarna. Vilket vidare riskerar att öppna dörren för ytterligare korruption och rättsvidrigt agerande från de rättsskipande myndigheterna. Ett exempel på vad jag tänker på kan vara den ganska omtalade polisskandalen som uppdagades i Baltimore för några år sedan.

Stöld från svenska folket. Men det är ju en jävla skillnad om hantverkaren arbetar svart eller någon stjäl hans verktyg. I mina ögon är det mycket värre att stjäla skattepengar än någons verktyg.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
K kortis skrev:
Stöld från svenska folket.
Nej, det är inte ens att uppfylla rekvesiten för stöld.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn
F Falckman skrev:

Med din inställning skulle det inte bli några rättegångar över huvud taget eftersom de misstänkta inte skulle behöva dyka upp. Polisen kan inte kränka deras frihet utan motsatsen är bevisad.
Moment 22.

Någon form av extremlibertanistisk utopi där den starke äter den svage helt utan konsekvens eftersom staten är nedmonterad?

Vi hamnar i en anarki där våldsälskande sociopater tar över rättsskipandet och vanligt folk lever i skräck.

Jag tycker att det vore en dum idé.

USA har sina problem och Sverige har sina.
Korruptionen inom rättsväsendet i Sverige verkar snarare vara utbredd bland försvarsadvokater som tillexempel "Kungen" och "Prinsen".

Mycket är förvisso fel med rättsapparaten här men det är ett ämne för en annan tråd.

Det behövs bättre insatser för att bekämpa yrkeskriminaliteten, och allt handlar ju i slutändan om pengar.
Jag tycker att det är rimligt att ställa krav på bankerna att hjälpa till. Visst kunde dessa frågor och granskningar göras annorlunda och säkert mer effektivt. Men vi behöver börja någonstans.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Banken är ingen myndighet och du väljer fritt att använda dig av dess tjänster.
Om polis misstänker brott så får de kontrollera vad du har i plånboken.
En gång i tiden så var man tvungen att kunna redovisa var pengar kom ifrån och även om man hade en ”dyr bil el båt ex och det fungerade alldeles utmärkt på den tiden.
Men vi får väl vika ned oss för brottsligheten i integritetens namn inte offra något
Väljer fritt? Alla banker fungerar i stort sett likadant, om jag inte ”vill använda deras tjänster” är jag utestängd från ekonomin. De har gjort det i princip olagligt att inte använda deras tjänster, dvs kontanter.

Om du tror att bankerna vill minska brottsligheten så är du naiv. Bankerna vill öka lönsamheten och ingenting annat. Genom att ta bort kontanter kan ekonomin centraliseras och vanligt folk som kommer i kläm är helt värnlösa.

Rent mjöl i påsen-argumentet håller inte. Rent mjöl enligt vem? Löfven? Åkesson? Macron? Erdogan? Om vi gör vår överlevnad beroende av andras barmhärtighet så kommer antingen vi eller våra barn få uppleva att den överlevnaden är hotad. Jag hoppas att det är vi, så att våra barn slipper.

När all makt koncentreras kommer denna makt att missbrukas. Varken bankdirektörer eller EU bryr sig om ditt och mitt välmående.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
I mina ögon är det mycket värre att stjäla skattepengar än någons verktyg.
Den här typen av värdering parat med uppfattningen att man är den goda sidan gör mig alltid lika delar förbryllad och sorgsen över vänstern.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker ”moraliteten” i skattefusk är lite intressant och inte helt enkel. T.ex. anser jag det är betydligt mer omoraliskt om en vänsterpartist ägnar sig åt skattefusk än en moderat. Alla har ju nämligen sin egen moral att utgå ifrån…

(med det sagt lägger jag ingen värdering i vilken politisk sida man lutar åt, utan bara hur väl man följer sin övertygelse)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Den moraliteten som jag har vuxit upp med på landet i Österbotten är att om man behöver inkomsten för att klara vardagen och om staten vägrar att ordna så man kan ha inkomsten lagligt och skatta för den på ett förnuftigt vis utan orimliga följder då är skattefusk lovligt.
Därav kommer att långtidsarbetslösa och långtidssjuka och studerande från små omständigheter och pensionärer med låg pension gärna får arbeta svart så mycket de vill. Att en företagare i extrem kris svartarbetar litet vid sidan av brukar också accepteras tills krisen i företaget börjar ordna upp sig. Med ökande inkomster ökar gradvis kravet på att betala alla skatter.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
KKJ KKJ skrev:
Väljer fritt? Alla banker fungerar i stort sett likadant, om jag inte ”vill använda deras tjänster” är jag utestängd från ekonomin. De har gjort det i princip olagligt att inte använda deras tjänster, dvs kontanter.

Om du tror att bankerna vill minska brottsligheten så är du naiv. Bankerna vill öka lönsamheten och ingenting annat. Genom att ta bort kontanter kan ekonomin centraliseras och vanligt folk som kommer i kläm är helt värnlösa.

Rent mjöl i påsen-argumentet håller inte. Rent mjöl enligt vem? Löfven? Åkesson? Macron? Erdogan? Om vi gör vår överlevnad beroende av andras barmhärtighet så kommer antingen vi eller våra barn få uppleva att den överlevnaden är hotad. Jag hoppas att det är vi, så att våra barn slipper.

När all makt koncentreras kommer denna makt att missbrukas. Varken bankdirektörer eller EU bryr sig om ditt och mitt välmående.
Helt rätt men du väljer om du ska använda bank el int, visst problem blir det.
Alla banker funkar lika dant, alla livsmedelsbutiker funkar lika dant, alla elbolag funkar lika dant, elle stora byggbolag, Sverige är den oligopolliknande marknadens paradis.
Bankens enda uppgift precis som alla andra företag inkl privatskolorna är att till aktieägarna tjäna så mycket pengar som möjligt till så liten arbetsinsats som möjligt det glöms ju för det mesta

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det är inte ens att uppfylla rekvesiten för stöld.
Min moral säger att det är så och i praktiken är det så sedan kan man gömma sig bakom fina ord och paragrafer

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här typen av värdering parat med uppfattningen att man är den goda sidan gör mig alltid lika delar förbryllad och sorgsen över vänstern.
Jag förstår det

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kortis skrev:
Helt rätt men du väljer om du ska använda bank el int, visst problem blir det.
Tyvärr är man i princip tvungen att använda sig av bank om man inte ska leva helt utanför samhället. Finns nog inte många arbetsgivare som anställer någon om de förväntas betala ut lönen kontant. Kan man få t.ex. pension ifall man inte har något bankkonto? Så att säga att det är upp till var och en att använda sig av bank visar att man inte har någon större förståelse av hur samhället fungerar.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Alla banker funkar lika dant /…/
Bankens enda uppgift precis som alla andra företag inkl privatskolorna är att till aktieägarna tjäna så mycket pengar som möjligt
Nej, banker är likt alla andra underkastade lagarna. Det vi pratar om här är en direkt effekt av lagstiftning, inte av bankernas egenintresse.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.