klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är lite komplicerat, men i princip skall det vara arbetsuppgifter i linje med din anställning, annars är det snarare en omförhandling och omorganisation och då kan det falla inom LAS om det är en så omfattande förändring.

Även om arbetsgivaren (chefen) skall leda och fördela arbetet så kan man inte i normalfallet beordra till arbeten som ligger utanför arbetsskydligheten i enlighet med det avtal man har och det kollektivavatal som finns.

Men det kan vara rätt långtgående så länge det kan anses vara rimligt.

Om ni tex har en gemensam toalett i verkstaden så kan det ingå att rengära den. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ta in en städfirma för det.

[länk]
Det du skriver är ungefär som jag gissat att det fungerar. Att hela denna diskussion kom upp var för att en skribent påstod att arbetare inom industrin (till skillnad mot kontorsarbetare) kunde beordras till vilket arbete som helst. Att en svetsare kan beordras bemanna en fräs är inte konstigare än att en programmerare kan beordras byta en hårddisk i en server.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt påstod du att en arbetsgivare kunde ge en arbetstagare (typ industriarbetare) vilka arbetsuppgifter som helst. Du jämförde med tjänstemän och påstod att det bara gällde arbetare och inte tjänstemän utan att tjänstemän enbart kunde beordras utföra arbete de var anställda för.

En enkel fråga. Kan en arbetsgivare helt lagligt beordra en som är anställd som svetsare att sköta städningen av toaletterna på företaget? (Jag tror inte det och hoppas verkligen att så inte är fallet).
Förutsättningen är att ingen arbetsbrist föreligger.
Jag har besvarat frågan. Gå till ditt fackliga ombud.

K kortis skrev:
Jag har besvarat frågan. Gå till ditt fackliga ombud.
Varför skulle jag ha ett fackligt ombud? Har aldrig varit med i facket.

H
A arvid53 skrev:
Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Nej! Alla banker rättar sig efter lagen. Sen kan jag ju tycka om man har ett långsiktigt sparande, får in lön på kontot osv. Så kan ju banken se detta och härleda pengarna och ska då inte ha problem med kontatuttag..

Nyheterna nyss berättar att flertalet växlingskontor hjälpt kriminella att tvätta pengar, och bla bekosta terrorism.

wildeside wildeside skrev:
Fick rådet av holländarna att ta ut kontanter och gissa vad banken tyckte om det. Fick förfrågan om att redovisa vad jag gjort med pengarna. Kunde inte redovisa eftersom jag inte sparade kontantkvitton så jag blev avstängd på banken.
Detta låter helt befängt. Jag skulle uppskatta om du kunde berätta lite mer. Ungefär vilka summor handlade det om. Hur motiverade de sina krav på redovisning av turistaktiviteter. För mig är det fullkomligt naturligt att man som turist i ett "kortunderutvecklat" land tar ut relativt stora summor i bankomat och betalar sånt som boende och restaurangbesök kontant. Har aldrig tidigare hört talas om några krav på att redovisa sådant i efterhand.

Hur meddelade de att du "blev avstängd"? Skedde detta medan du fortfarande var på semester? Hur menar det att detta ska fungera under en längre resa om man helt plötsligt inte kommer åt sina pengar?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför skulle jag ha ett fackligt ombud? Har aldrig varit med i facket.
Då kan du ju oxå lösa dina frågor själv. Då gäller inte något avtal för dig överhuvudtaget och företaget gör ju som de vill bara de följer lagen.

Unikt namn
Isakare Isakare skrev:
Nyheterna nyss berättar att flertalet växlingskontor hjälpt kriminella att tvätta pengar, och bla bekosta terrorism.
Ja det är nog inte helt ovanligt. Stora kontanta flöden underlättar.

Det stängdes ju ett växlingskontor kring medborgarplatsen för ett tag sedan där man beslagtog sopsäckar fulla med sedlar som hade gömts i innertaket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-i-mal-om-omfattande-penningtvatt

Åtminstonde 200M hade de tydligen tvättat.

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Då kan du ju oxå lösa dina frågor själv. Då gäller inte något avtal för dig överhuvudtaget och företaget gör ju som de vill bara de följer lagen.
Alltså det enda jag undrade om vad om det stämde som du skrev tidigare. Jag tror inte det stämmer, klaskarlsson skrev ett svar tidigare som jag tror stämmer så jag nöjer mig med det. Men utifrån det svaret så kan man väl säga att det du tidigare påstod inte gäller.Så jag har inga ytterliga frågor i detta sidoämne i diskussionen.

P
D Diablito skrev:
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"

Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.

Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Du skulle svarat:bidrag till Ukraina

electroluxaren skrev:
Du skulle svarat:bidrag till Ukraina
Tyvärr lär de be dig visa nåt kvitto från Ukraina att de fått gåvan. Det bästa svaret man kan ge borde vara att man tänker följa statens (MSB) rekommendationer att ha kontanter hemma. Fast nästa steg är väl att det kommer nån från banken hem till en och kräver att få undersöka madrassen.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Alltså det enda jag undrade om vad om det stämde som du skrev tidigare. Jag tror inte det stämmer, klaskarlsson skrev ett svar tidigare som jag tror stämmer så jag nöjer mig med det. Men utifrån det svaret så kan man väl säga att det du tidigare påstod inte gäller.Så jag har inga ytterliga frågor i detta sidoämne i diskussionen.
Ja jag har ju svårt med avtal efter trettio år med fackligt arbete. Men jag vet o du tror, kör på.

H hempularen skrev:
Nej, men om du inte kan styrka att det var skälet till uttaget. Att betala en skuld på 100 000 kontant, är i sig själv skumt, eftersom den som får pengarna inte kan göra någonting lagligt med dem, utan att råka ut för penningtvättsproblemet.
Det är väl bara att veckohandla på Coop eller Ica under några år?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Paypal och andra överföringstjänster..... då måste jag först fara hem till skrivbordet och datorn i Finland så jag kan betala. Kan du sälja någonting åt mig på det villkoret?

Jag har inget kreditkort. Jag är en någorlunda hederlig medborgare som betalar för mig med pengar som jag redan har. Ingen skum kredithandlare. Dessutom skall en fattig inte börja hålla på och gyckla med krediter hit och dit om man inte vill hamna hos utmätningen/kronofogden.
Ett bankkort kan antingen vara kreditkort eller debetkort. Debetkort är kopplat till folks bankkonto och man kan köpa för upp till det belopp man har på kontot. Köp med kreditkort betalas i efterhand, alltså att man har en viss kredit hos banken. T.ex. jag har bara haft debetkort de senaste 15 åren. Tyvärr finns det vissa företag, mest utländska som bara accepterar kreditkort.

Skulle aldrig använda debetkort, förstår inte vitsen med det överhuvudtaget.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.