105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Alla vet att SVT delvis är vänstervridna men så har det ju alltid varit. Hur menar du att tex de andra nyhetskanalerna är beroende?K kortis skrev:
För Public service-medierna SVT, UR och Sveriges Radio gäller krav på opartiskhet, beriktigande och genmäle (att en felaktig uppgift måste rättas och möjlighet att få bemöta ett påstående), samt ett förbud mot att sända reklam.Jonatan79 skrev:
Dessa regler ovan gäller alltså inte andra bolag (som ex. TV4), även om de också sänder i marknätet.
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4 nyheterna | Myndigheten för press, radio och tvK kortis skrev:
nyhetsinslaget fälldes men inte
För TV4 finns inget krav på opartiskhet och nämnden friar kommentatorns uttalanden i fråga om saklighet (22/01147).
Redigerat:
Skillnad på att va beroende och professionel.K kortis skrev:
Jag är beroende av inkomster för mitt jobb och gör mitt bästa för att utföra det professionełt. Men hur man än vrider och vänder på det så är jag beroende av den som betalar mej.
Skillnaden är att din arbetsgivare får beordra dig hur du ska utföra ditt arbete.wildeside skrev:
SVT och dess ägare får inte beordra en journalist att uttrycka en viss åsikt och det skulle inte falla dom in att göra det heller.
Att vissa tycker att det ibland är vänster el int kan ju bero att det råkar SAS stämma. I ett inslag om kollektivavtal så uppfattas det ju som vänster
Kanske skulle läsa på lite mer om vad en arbetsgivare kan och inte kan beordra dej att göra, finns en o annan lag som styr även det..K kortis skrev:Skillnaden är att din arbetsgivare får beordra dig hur du ska utföra ditt arbete.
SVT och dess ägare får inte beordra en journalist att uttrycka en viss åsikt och det skulle inte falla dom in att göra det heller.
Att vissa tycker att det ibland är vänster el int kan ju bero att det råkar SAS stämma. I ett inslag om kollektivavtal så uppfattas det ju som vänster
Det har väl hänt ett antal gånger som SVT:s journalister har uttryckt åsikter som inte varit opartiska, beordrade eller inte det vet jag inte.
Sen får vi väl lära oss vad de olika ordens betydelse är och läsa om inläggen och fundera på vem som skrev vad..
Jag skrev iaf om beroende.
Sen är väll diskussionen om professionell, beordra och opartiskhet nått som du blanda in efter inlägg.
En journalist skall inte uttrycka sina (personliga) åsikter överhuvudtaget. Men tyvärr finns även inom SVT en hel del agendasättande juournalistik och ofta kan man skymta journalisternas egna övertygelser i deras reportage.
Att jag tycker att SVT är väldigt undfallande mot politiker och i synnerhet de i högerblocket innebär ju bara att det är i mina ögon inte att det opartiskt betraktat är så. I betraktarens ögon. Om man har ett inslag om de kraftigt vidgande klyftorna i samhället blir det automatiskt vänstervridet?V videopac skrev:
Vad en arbetsgivare kan beordra sina anställda att göra har jag nog efter trettio års förhandlande ganska bra pejling på men det beror på vilket avtalsområde det är för där är det olika.wildeside skrev:
Kanske skulle läsa på lite mer om vad en arbetsgivare kan och inte kan beordra dej att göra, finns en o annan lag som styr även det..
Det har väl hänt ett antal gånger som SVT:s journalister har uttryckt åsikter som inte varit opartiska, beordrade eller inte det vet jag inte.
Sen får vi väl lära oss vad de olika ordens betydelse är och läsa om inläggen och fundera på vem som skrev vad..
Jag skrev iaf om beroende.
Sen är väll diskussionen om professionell, beordra och opartiskhet nått som du blanda in efter inlägg.
Ex inom IFMetall så är man anställd på företaget
och kan beordras vilka arbetsuppgifter som helst och det brukar vara så inom arbetar avtalen även om det finns undantag.
Inom Unionen ar man anställd på en arbetsuppgift (vid sitt skrivbord) för att göra det enkelt
Så säger chefen åt svetsaren att städa toaletterna så måste svetsaren göra det. Jag tvivlar. Hade det varit ok så hade det ju varit rätt enkelt att bli av med folk som man av någon anledning inte vill ha kvar.K kortis skrev:
Lustigt, tycker aldrig att politiker på vänstersidan får några svåra, uppföljande, frågor på rent idiotiska svar. Men, men, man ser väl kanske det man vill?K kortis skrev:
Om man gör ett inslag om de kraftigt vidgande klyftorna i samhället så kan man samtidigt även upplysa om att nivån för de på den "förlorande sidan" av detta har ökat. Men det ser man aldrig. En del tror ju att det rör sig om ett nollsummespel.
Att de allra flesta journalister är ganska dåliga kanske vi kan vara överens om.V videopac skrev:Lustigt, tycker aldrig att politiker på vänstersidan får några svåra, uppföljande, frågor på rent idiotiska svar. Men, men, man ser väl kanske det man vill?
Om man gör ett inslag om de kraftigt vidgande klyftorna i samhället så kan man samtidigt även upplysa om att nivån för de på den "förlorande sidan" av detta har ökat. Men det ser man aldrig. En del tror ju att det rör sig om ett nollsummespel.
Som du ser så är det i betraktarens ögon.