105 580 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
I det exempel jag skrev om innan gällde det också Holland. På restaurant i den lokala byhålan med lite drygt 100000 invånare.wildeside skrev:
Deras Mastercard eller Visa var kopplat till en holländsk bank och då fungerade inte kortet med koppling till Sverige. Jag har för mig att Danmark har eller har haft något liknade.
Nu skäller ni under fel träd tror jag.Appendix skrev:
Själv kan jag intyga att när man körs över juridiskt kommer det en gräns när slå ihjäl och gräv är ett relalistiskt alternativ. När 15 år i fängelse blir ett billigare pris att betala än det som myndigheten/utsugaren eller vad det nu är kräver av en.
"The EAL level does not measure the security of the system itself, it simply states at what level the system was tested."S sebastiannielsen skrev:Går ändå inte. Kortuppgifterna sparas i ett särskilt säkerhetschipp i mobilen (krav enligt EMV-standarden) så även om du lyckas total-roota telefonen så får du inte ut EMV-nycklarna ur telefonen. Spelar ingen roll hur skillad hacker du är, sådana här chipp är godkända enligt CC EAL 5+ standarden, och CC EAL 6+ är redan påväg.
Så glöm totalt att på något sätt knäcka det.
Och
"Technically speaking, a higher EAL means nothing more, or less, than that the evaluation completed a more stringent set of quality assurance requirements. It is often assumed that a system that achieves a higher EAL will provide its security features more reliably (and the required third-party analysis and testing performed by security experts is reasonable evidence in this direction), but there is little or no published evidence to support that assumption."
Det där är två tänkvärda citat från https://en.m.wikipedia.org/wiki/Evaluation_Assurance_Level
För övrigt finns EAL 7 augmented, och det är inte så att eal 7 ersätter de övriga. Däremot kan en kund kräva att prylarna är testade enligt en viss eal-nivå. Lite som de gamla säkerhetsklassificeringarna av datorsystem (tcsec).
Ja det kan vara tufft med lagar och reglerH heimlaga skrev:
Hände detta möjligtvis i det röda distriktet?wildeside skrev:
I Holland är det ett flertal affärer och hotell som varken svenska Visa eller Mastercard fungerade att betala med i somras.
Fick rådet av holländarna att ta ut kontanter och gissa vad banken tyckte om det.
Fick förfrågan om att redovisa vad jag gjort med pengarna.
Kunde inte redovisa eftersom jag inte sparade kontantkvitton så jag blev avstängd på banken.
Är inte heller bara Holland.Unikt namn skrev:
Åk till Japan. Där anses kort = bedrägeri!
Dem har haft så mycket problem så de flesta anser att folk som använder kontanter är mer hederliga.
Men här i Sverige (och även Finland) vill alla att man ska betala med kort! Man nästan ser ner på folk som har kontanter
Swish är kanske bra men ger inte mig som köpare några fördelar.
En fördel är väl att man kan betala exakt det man behöver.kisumisu skrev:
Är inte heller bara Holland.
Dem har haft så mycket problem så de flesta anser att folk som använder kontanter är mer hederliga.
Men här i Sverige (och även Finland) vill alla att man ska betala med kort! Man nästan ser ner på folk som har kontanterVisst jag använder också kort är ju smidigt och jag har kort som inte tar valutaväxlingsavgift, har diverse bonusar mm. Här har jag dock nu märkt att fler och fler i Sverige börjat även överge kortbetalning. Nä nu är det Swish som gäller....
Istället för att bära runt på kontanter.
Å hantera småväxel man får tillbaka.
Alla dina bonusar, poäng och dylikt på kreditkortet tas ju av avgiften som butiksägaren betalar.kisumisu skrev:
Är inte heller bara Holland.
Men här i Sverige (och även Finland) vill alla att man ska betala med kort! Man nästan ser ner på folk som har kontanterVisst jag använder också kort är ju smidigt och jag har kort som inte tar valutaväxlingsavgift, har diverse bonusar mm. Här har jag dock nu märkt att fler och fler i Sverige börjat även överge kortbetalning. Nä nu är det Swish som gäller....
Den avgiften som förut åtminstonde var procentbasetrad på transaktionen kunde för vissa kort vara uppåt 3%(fritt från minnet).
Så det ger ju ganska stort utrymme för kortbolaget att dela ut kickback.
Det ger även starka incitament för butiksägaren välja andra betalningstyper med lägre avgift som möjligtvis swish.
Japaner är ju sanslösa bakåtsträvare inom vissa områden, medan det finns bleeding edge teknik inom andra. Det förvånar mig inte en sekund om de skulle välja ett område som betalkort att se ner på modernisering. Fantastiskt men konstigt land.
Samma i Tyskland för några år sedan. Där jag som van kortanvändare, för första gången fick se en maskin som fysiskt stansade in numren från mitt kort ner på en lapp med karbonpapper som jag fick skriva under när jag handlade ett par byxor.
Det kändes som vi rollspelade en scen på ett museium, om hur det var förr. Mycket besynnerligt.
Elektroniska pengar är fantastiskt. Man har alltid tillgång till alla sina pengar men utan risken att tappa en enda krona eller behöva förbereda sig genom att köa framför en bankomat.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ja det är verkligen fantastiskt hur mycket information Storebror samlar in om dig och det är just detta folk i länder som upplevt totalitärt förtryck brukar vara emot. Med det sagt så betalar jag mat och bensin med kort med det kan hända att jag kommer betala vissa mat som rött kött med kontanter beroende på hur samhället utvecklas.Unikt namn skrev:
Alla dina bonusar, poäng och dylikt på kreditkortet tas ju av avgiften som butiksägaren betalar.
Den avgiften som förut åtminstonde var procentbasetrad på transaktionen kunde för vissa kort vara uppåt 3%(fritt från minnet).
Så det ger ju ganska stort utrymme för kortbolaget att dela ut kickback.
Det ger även starka incitament för butiksägaren välja andra betalningstyper med lägre avgift som möjligtvis swish.
Japaner är ju sanslösa bakåtsträvare inom vissa områden, medan det finns bleeding edge teknik inom andra. Det förvånar mig inte en sekund om de skulle välja ett område som betalkort att se ner på modernisering. Fantastiskt men konstigt land.
Samma i Tyskland för några år sedan. Där jag som van kortanvändare, för första gången fick se en maskin som fysiskt stansade in numren från mitt kort ner på en lapp med karbonpapper som jag fick skriva under när jag handlade ett par byxor.
Det kändes som vi rollspelade en scen på ett museium, om hur det var förr. Mycket besynnerligt.
Elektroniska pengar är fantastiskt. Man har alltid tillgång till alla sina pengar men utan risken att tappa en enda krona eller behöva förbereda sig genom att köa framför en bankomat.
Storebror ser dig vad du än gör genom mobilen i din ficka.A Anders_Nilsson skrev:Ja det är verkligen fantastiskt hur mycket information Storebror samlar in om dig och det är just detta folk i länder som upplevt totalitärt förtryck brukar vara emot. Med det sagt så betalar jag mat och bensin med kort med det kan hända att jag kommer betala vissa mat som rött kött med kontanter beroende på hur samhället utvecklas.
Ska vi raljera om massövervakning finns det mycket värre områden att ställa hårkorset emot.
Unikt namn skrev:
Tyvärr fungerar det inte om typ ryssarna fixat så att el och internet inte funkar. Tyskar och japaner har ju lite mer erfarenhet av att leva i länder som utsätts för intensiva bombanfall, så kanske inte så konstigt att de inte fullt ut anammat att kontanter bör avskaffas.