105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Reglernaär iofs rätt tydliga: Lämnar du in större summor (över tusenlappar) och inte har en rimlig förklarliging/kan styrka ursprunget så kommer du troligen inte få någon ersättning...D Dilato skrev:
Sannerligen ett sjukt tillvägagångssätt att betrakta alla som har sparade kontanter som kriminella.
I alla övriga fall, även där "riktiga" kriminella står åtalade betraktas dessa skithögar som oskyldiga tills dess att de i domstol bevisats skyldiga.
En gamling som sparat i madrassen däremot är automatiskt skyldig till svarta affärer och penningtvätt om denne inte på något outgrundligt sätt lyckas bevisa för bank-Stasi att personen i fråga endast har samlat i madrassen under lång tid.
Man tar sig för pannan, eller snarare blir uppriktigt förbannad över byråkratins vansinne där vanliga strävsamma och sparsamma människor straffas just därför att de är sparsamma, de kriminella får ju dyra advokater betalda av våra skattepengar, undrar hur de överbetalda brottmålsadvokaterna gömmer undan sina pengar?
Usch och fy!
I alla övriga fall, även där "riktiga" kriminella står åtalade betraktas dessa skithögar som oskyldiga tills dess att de i domstol bevisats skyldiga.
En gamling som sparat i madrassen däremot är automatiskt skyldig till svarta affärer och penningtvätt om denne inte på något outgrundligt sätt lyckas bevisa för bank-Stasi att personen i fråga endast har samlat i madrassen under lång tid.
Man tar sig för pannan, eller snarare blir uppriktigt förbannad över byråkratins vansinne där vanliga strävsamma och sparsamma människor straffas just därför att de är sparsamma, de kriminella får ju dyra advokater betalda av våra skattepengar, undrar hur de överbetalda brottmålsadvokaterna gömmer undan sina pengar?
Usch och fy!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Fast om skriver ju uttryckligen att dom inte anser att den spom lämnar in sådana pengar (eller den man ärvts av/som har samlat de penagran) är kriminellmikethebik skrev:
Sannerligen ett sjukt tillvägagångssätt att betrakta alla som har sparade kontanter som kriminella.
Usch och fy!
Problemet ligger i reglerna som är tydliga, men som kan göra att vissa i sällsynta fall kommer i kläm
Riskbanken ska ta hand om gamla ogiltiga sedlar. Riksbanken måste säkerställa att man inte medverkar till penningtvätt.
Vad skulle man annars göra ?
Skall myndigheter köra på godtycke eller skall man alltid släppa igenom sådant, och i förlängningen då se till att ändra även internationella regler, som Sverige i de flesta fall nu förhåller sig till, eller strunta i dom och riskera att bli utesluten från den internationella valutamarknaden ?
När det handlar om gamla pengar som lämnas in till riksbanken borde väl vanliga preskriptionstider gälla. Jag antar att svartjobbandet inte har onaturligt lång preskriptionstid.
Så gäller det sedlar som inte varit giltiga inom preskriptionstiden så blir det ju helt orimligt att inte godta dem även om de är ett resultat av preskriberat svartjobb.
Så gäller det sedlar som inte varit giltiga inom preskriptionstiden så blir det ju helt orimligt att inte godta dem även om de är ett resultat av preskriberat svartjobb.
Medlem
· Halland
· 4 514 inlägg
Det handlar om att inrätta ett övervakningssamhälle där man skall tvinga dig att redogöra för hela ditt liv så at man kan trakassera dig genom att ifrågasätta precis allt bara för att man kan.
Givetvis skall man inte underlätta penningtvätt men det är precis detta bankerna gör genom att tillåta ryska oligarker att föra över miljardbelopp,
Sedan skall man naturligtvis inte mula banktjänstemän bara för att de gör sitt jobb men jag förstår den som skrev inlägget. Förvånansvärt vad många människor det finns i tråden som verkar gilla att storebror lägger sig i. Jag har bott och arbetat i många år i Asien och att gå in på ett bankkontor i Kina och ta ut 100 tusen i Euro föranleder inte en fråga eller höjt ögonbryn, kontanter är något helt naturligt. Japan ännu mer, många hotell i enklar prisklass tar bara kontanter. I somras åkte jag runt med husvagn i Tyskland, Österrike och Schweiz och många campingplatser vägrar ta annat än kontanter. Dessa länder har erfarenhet av hur det blir när staten vet för mycket om dig.
Nu får jag säkert en massa skit för min attityd men det skiter jag i. God helg på er alla och glöm inte btablockerarna!
Givetvis skall man inte underlätta penningtvätt men det är precis detta bankerna gör genom att tillåta ryska oligarker att föra över miljardbelopp,
Sedan skall man naturligtvis inte mula banktjänstemän bara för att de gör sitt jobb men jag förstår den som skrev inlägget. Förvånansvärt vad många människor det finns i tråden som verkar gilla att storebror lägger sig i. Jag har bott och arbetat i många år i Asien och att gå in på ett bankkontor i Kina och ta ut 100 tusen i Euro föranleder inte en fråga eller höjt ögonbryn, kontanter är något helt naturligt. Japan ännu mer, många hotell i enklar prisklass tar bara kontanter. I somras åkte jag runt med husvagn i Tyskland, Österrike och Schweiz och många campingplatser vägrar ta annat än kontanter. Dessa länder har erfarenhet av hur det blir när staten vet för mycket om dig.
Nu får jag säkert en massa skit för min attityd men det skiter jag i. God helg på er alla och glöm inte btablockerarna!
Nja, konspirationsteoretiker är underhållande. De går inte att ta på allvar helt enkelt.A Anders_Nilsson skrev:Det handlar om att inrätta ett övervakningssamhälle där man skall tvinga dig att redogöra för hela ditt liv så at man kan trakassera dig genom att ifrågasätta precis allt bara för att man kan.
Det kanske skiljer mellan Sverige och Finland men i Sverige skulle jag påstå att i princip alla företag som säljer produkter till konsumenter från någon form av butik accepterar Visa och Mastercard. Utmanar forumet att komma på något företag som inte gör det och observera att marknadsstånd för mig inte är en butik, även om många marknadsnasare tar kort.H heimlaga skrev:
Sen kan det naturligtvis förekomma driftstörningar men det är ganska sällsynt.
I vissa länder är det betydligt bättre kurs att växla svenska pengar på plats.Nissens skrev:
Absolut, men det kan även vara lämpligt idag om man anser kursvinsten överträffar "rånrisken". Bara för att något var vanligt förr betyder det inte nödvändigtvis att det är olämpligt idag.Nissens skrev:
Dags att ändra reglerna då. Så mycket idioti det finns om man börjar rota i saker och ting.klaskarlsson skrev:
Riksbanken agerar på tydliga regler.
4 § Riksbanken löser in sedlar som inte längre är lagliga betalningsmedel under förutsättning att Riksbanken bedömer att det inte finns anledning att anta att
a) sedeln härrör från brott eller brottslig verksamhet,
b) sedeln lämnats in av en person som inte är rätt ägare eller företrädare för denne,
c) den som ansöker om inlösen har förvärvat sedeln efter att den blev ogiltig och förvärvet har skett på något annat sätt än genom arv, testamente eller bodelning från dödsboet efter den som var sedelns rättmätige ägare då den blev ogiltig, eller
d) sedeln härrör från näringsverksamhet avseende försäljning av varor och/eller tjänster mot kontant betalning.
Riksbankens rätt att behålla sedlar och mynt
6 § Riksbanken har rätt att behålla sedlar och mynt som har getts in till banken för inlösen även om inlösen inte har beviljats.
Om man vill fördjupa sig i varför reglerna är så så får man nog gå mycket högre upp och prata med de ekonomer/myndigheter som bestämmer reglerna, som ju syftar till att värna den Svenska kronan.
Som alltid kan man som "den lille mannen" komma i kläm; Men det är inget hemligt med reglerna, och en myndighet får inte göra undantag av godtyckliga skäl utan skall förhålla sig till reglerna. I detta fall ser det inte ut som att dom kan göra någon annan tolkning är att behålla de gamla sedlarna och inte betala ut inlösen (pga penningtvcättlagen)
MEN, det står inte att de måste behålla de ogiltiga sedlarna, de har rätt att göra det. Så de behöver inte bryta mot några regler för att lämna tillbaka sedlarna. Men det sitter väl små Sebastians överallt och lever i sin lilla verklighetsfrånvända bubbla och njuter av att bestämma över folk och vara vrånga. Tyvärr.
Det är helt normalt en reservkassa med sedlar hemma. Alla vi som har upplevt 90-talskrisen minns ju då bankerna var stängda och det inte gick att ta ut pengar eller betala räkningar eller göra någon sorts transaktioner. Jag minns inte hur länge det pågick men det var väl några dagar kanske ett par veckor. Han man otur kan ägaren dö och reservkassan bli gammal i sin gömma.klaskarlsson skrev:
Nja det är fortfarande väldigt stor skillnad:
Riksbanken ska ta hand om gamla ogiltiga sedlar som lämnas in. Dom har inte i uppdrag att söka upp sådana.
Dom får sen inte betala ut pegar till dom som lämnar in ogilitg valuta om dom riskerar att utföra penningtvätt, därför kommer dom vilja veta var pengarna kommer ifrån. Kan man inte styrka det så kan dom vägra att betala ut pengar, men dom har fortfarande skyldighet att förstöra gamla sedlar.
Vill man ha gamla sedlar av minneskäl/för samling så lämnar man förslagsvis inte in dom
Många i den äldre generationen hade litet utländska pengar hemma att ta till ifall ryssen kommer och man hastigt måste fly fast nu sedan euron duger i hela europa är väl de flesta reservkassorna i euro..
Att konfiskera sådana reservkassor kan man inte motivera med att de saknar proveniens.
Det skiljer inte särskilt mycket mellan de länder där man kan få bra kurser och den kursen man får från banken hemma. Det är en skröna på grund av att folk knappar fel i ATM:en.Alfredo skrev:
Gör man fel så låter man den lokala banken i landet man besöker växla åt dig, och då blir det INTE bra.
Nej det är normalt ingen stor skillnad och som jag skriver är det upp till var och att värdera skillnaden.Nissens skrev:
Nej det är inte dylika katastrofmisstag jag pratar om. Även butiker börjar allt oftare köra med det "bedrägeriet". Ett d-a oskick!Nissens skrev:
Viktigast av allt är nog ändå att undvika Forex för där är det rent ut sagt skitdyrt.
"VI" har ju tydligen röstat för detta. Eller borde gjort det (i en bättre värld) för att det skulle gå igenom.mikethebik skrev:
Usch och fy!