105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Enig.Alfredo skrev:
Nej det är normalt ingen stor skillnad och som jag skriver är det upp till var och att värdera skillnaden.
Nej det är inte dylika katastrofmisstag jag pratar om. Även butiker börjar allt oftare köra med det "bedrägeriet". Ett d-a oskick!
Viktigast av allt är nog ändå att undvika Forex för där är det rent ut sagt skitdyrt.
Att Forex får hålla på som de gör är helt sanslöst. De är inte bättre än de där bankerna som erbjuder att växla till urusla villkor…
Bara ett litet exempel så att alla verkligen ska förstå hur usla villkoren är:Nissens skrev:
Tog ut 15000 CZK i Prag 2016. Det kostade mig 5476 SEK. Hade jag nyttjat maskinens "pålitliga och kända" växelkurs hade det kostat 5991:- En femhundring i lärpeng för de som går på den niten.
Utan rot så hade det kostat lika mycket för det läggs påkisumisu skrev:
Japp giriga och som dessutom finansieras med våra skattepengar. Går en storbank dåligt så är staten där direkt och stöttar.
Huslån skattefinansieras med diverse avdrag. Hade dessa avdrag inte funnits så hade nog även utlåningsräntan sett annorlunda ut.
Men det är som med rotavdrag och andra avdrag. "Vad dyrt det är" "ja men tänk på att du får ju rotavdrag då är det ju inte så dyrt"
Detsamma gäller diverse "grönt avdrag" då passar företagen på att salta extra mycket "jo men du får ju grönt avdrag tänk på det"
I Holland är det ett flertal affärer och hotell som varken svenska Visa eller Mastercard fungerade att betala med i somras.BirgitS skrev:
Fick rådet av holländarna att ta ut kontanter och gissa vad banken tyckte om det.
Fick förfrågan om att redovisa vad jag gjort med pengarna.
Kunde inte redovisa eftersom jag inte sparade kontantkvitton så jag blev avstängd på banken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Det var ju tråkigt, själva hade vi inga problem med våra MasterCard på hotell och restauranger under den majvecka som vi var i Nederländerna. Däremot så hade vi ju sparat kvittona ett tag även om det hade varit för att kunna bevisa för försäljningsstället att vi faktiskt hade betalat. Mindre betalningar som för fika betalade vi kanske kontant däremot.wildeside skrev:
I Holland är det ett flertal affärer och hotell som varken svenska Visa eller Mastercard fungerade att betala med i somras.
Fick rådet av holländarna att ta ut kontanter och gissa vad banken tyckte om det.
Kunde inte redovisa eftersom jag inte sparade kontantkvitton så jag blev avstängd på banken.
Skillnaden va kanske att vi åkte runt ute på landsbygden.BirgitS skrev:
Det var ju tråkigt, själva hade vi inga problem med våra MasterCard på hotell och restauranger under den majvecka som vi var i Nederländerna. Däremot så hade vi ju sparat kvittona ett tag även om det hade varit för att kunna bevisa för försäljningsstället att vi faktiskt hade betalat. Mindre betalningar som för fika betalade vi kanske kontant däremot.
I dom få storstäder vi va i fungerade korten.
Låter helt absurt. I Finland som ju är underställt samma EU-påbud för att undvika penningtvätt kan de ibland höra av sig från banken och fråga vad man har gjort om man har tagit ut stora summor. Då talar jag om tusentals euro. Att bli avstängd från sitt konto för att man har gjort litet småinköp kontant är ju helt bisarrt.wildeside skrev:
I Holland är det ett flertal affärer och hotell som varken svenska Visa eller Mastercard fungerade att betala med i somras.
Vilken bank?wildeside skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Vad säger ni som raljerar över mina inlägg om sådant här? Anser ni att det är sådant man får ta trots att man inte gjort något fel?wildeside skrev:
Swedbank!
Kanske inte va så små summer, det beror på vad som är småsummor.
Det kosta ganska mycket att åka runt i Europa några veckor om man inte snålar
Bidragande orsak till avstängningen är väl även att jag tar ut kontanter varje månad åt min mamma (84 år gammal) som inte vill, förstår eller törs använda kort eller bankomat, har inga kvitton på hennes inköp heller.
Jag skrev till banken och försökte förklara men dom acceptera inte förklaringen.
Kunde bara bevisa vart pengarna kom ifrån.
Som tur är väl att det fanns inte mycket pengar på Swedbank kontot så dom kunde jag få ut iaf.
Använde det kontot när jag handla på nätet, tog ut kontanter och på semestern så det fylldes bara på vid behov.
Bidragande orsak till avstängningen är väl även att jag tar ut kontanter varje månad åt min mamma (84 år gammal) som inte vill, förstår eller törs använda kort eller bankomat, har inga kvitton på hennes inköp heller.
Jag skrev till banken och försökte förklara men dom acceptera inte förklaringen.
Som tur är väl att det fanns inte mycket pengar på Swedbank kontot så dom kunde jag få ut iaf.
Använde det kontot när jag handla på nätet, tog ut kontanter och på semestern så det fylldes bara på vid behov.
Exakt, och de som gör misstaget säger sedan att det är dålig växelkurs i ATM… men gör man rätt så är det inte det.Alfredo skrev:
I tjänsten tar jag ofta den officiella taxin på flygplatsen för att ta mig till hotellet. Av någon anledning råkade jag kolla kvittot vid ett tillfälle, där såg man att taxiföretaget växlade från den lokala valutan automagiskt utan att man fick veta det. Till en skitkurs förstås. Sedan dess tar jag ut cash i ATM och betalar dem i deras valuta direkt…
Men du måste väl kunna få ut pengarna och avsluta kontot om banken "stänger av" på det där godtyckliga viset? Annars begår ju banken stöld.wildeside skrev:
Swedbank!
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Dom är ökända. När jag jobbade i Asien vare det STÄNDIGT strul för kollegorna med Swedbank att skicka hem pengar trots inkomstspecar och skattekvitton plus att landet ifråga är känt för sin strikta kontroll när du skall skicka pengar utomlands. Det är pass med uppehålls- och arbetstillstånd, stämplade lönespecar, stämplade skattekvitton, stämplat anställningskontrakt och trots detta skall dom ha en kontaktperson på företaget ifråga och första gången innan dom känner dig kontrollringer dom.wildeside skrev:
Swedbank!
Och trots detta räckte inte dokumentationen för Swedbank. Vi med Handelsbanken hade aldrig några problem, bara att förvarna kontoret om att "-Nu kommer det en slant" så var det lugnt.
Jag fick ut pengarna utan problem.H heimlaga skrev:
Kanske skulle varit problem om det va större summor.
Då skulle jag väl varit tvungen att förklara vart pengarna kom ifrån till nya banken