kisumisu kisumisu skrev:
T ex Handelsbanken hade fri nätbank flera år men sedan började den plötsligt kosta fast man lägger ner kontor efter kontor.
Jag har SHB och har aldrig betalat för internetbanken. I alla fall inte direkt för den.

kisumisu
Redigerat:
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Går ändå inte. Kortuppgifterna sparas i ett särskilt säkerhetschipp i mobilen (krav enligt EMV-standarden) så även om du lyckas total-roota telefonen så får du inte ut EMV-nycklarna ur telefonen. Spelar ingen roll hur skillad hacker du är, sådana här chipp är godkända enligt CC EAL 5+ standarden, och CC EAL 6+ är redan påväg.

Så glöm totalt att på något sätt knäcka det.
Det räcker ju med en keylogger.
Vad gäller chipet, kan man inte läsa det direkt med mjukvara är det troligt att man kan det med mer hårdvarunära metoder.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Du har säkert även deras bankkort så du betalar indirekt, då du betalar för kortet.

[länk]
Ja, jag har även två bankkort, vilka jag betalar för, så det blir indirekt. Men det var inget krav för att få internetbanken.
På det ena kortet får jag bonus för alla inköp, och den har hittills betalat båda korten.

Bankerna vill ha bort kontanterna, det är enda anledningen till att de övertolkar direktiven om kundkännedom. Det skall vara maximalt krånligt att ta ut och sätta in kontanter.

Det inser de flesta, hoppas jag, att när vi bara har elektroniska överföringsmetoder kvar så kommer avgifterna som ett brev på posten. Det var inte så länge sedan som det var uppe med avgift på Swishöverföringar mellan privatpersoner men det avvaktar man med då man nog insett att det är bättre att vänta lite till, till dess att användarna inte längre har något val.

Och, som vissa i tråden vill ha det till, att se kontanthantering som något skumt och klara indikationer på brottslighet visar ju bara hur hjärntvättade många redan blivit. Det är inte vi vanliga människor som tjänar på detta.

Sedan problemet med folk som hamnar utanför banksystemet (och bankerna vill gärna sätta upp system för att kunna vägra kunder som haft "problem" med någon annan bank), vad skall dessa människor göra när samhället blivit kontantfritt? Självdö?

Nej, samhället har gått åt fel håll här och förhoppningsvis kan man vända på utvecklingen så att vi kan få ett mer robust system för betalningar utan så stor övervakningsiver.

Brottslighet borde bekämpas i sig, utan att blanda in och misstänkliggöra hederligt folk.

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 9 till
  • Laddar…
kisumisu
A Arne_Planka skrev:
Ja, jag har även två bankkort, vilka jag betalar för, så det blir indirekt. Men det var inget krav för att få internetbanken.
På det ena kortet får jag bonus för alla inköp, och den har hittills betalat båda korten.
Haft också korten. Men det finns dock andra kort som bättre. Själv handlar jag en hel del i Finland så varenda kortbetalning drog Handelsbanken en "valutaväxlingspåslag"... droppen var när jag en gång skulle få tillbaka pengar för ett köp. Fick betala för själva köpet och fick betala en gång till när butiken betalade tillbaka till mig!

S Staffan-N skrev:
Ja och nej :) Handeln är gissningsvis ännu mer av en påtryckare för att få bort kontanter. Riksbanken inser allvaret i att lämna över kontrollen av valutan till privata banker och betalningssystem, och de jobbar på lösningar där de privata bankerna kan kopplas bort (e-krona). Men ja, Riksbanken är ju också en "bank" enligt namnet :)
Ja som du säger så är det endå banker som är inne och leker med dessa saker

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
A Arne_Planka skrev:
Men om man tar sig in i mobilen då?
Tänkte inte på det...:thinking:

A Arne_Planka skrev:
Det räcker ju med en keylogger
Fel. Det räcker inte med keylogger, för även om du lyckas logga PIN-koden eller lösenordet till betalningsfunktionen, så behöver du fortfarande den fysiska mobilen. Som sagt, den nyckel som krävs för att "signera" en transaktion, ligger i ett speciellt skyddat chipp på mobilen, där mobilens hårdvara bara har möjlighet att fråga chippet: "Kan du signera denna transaktion: XXXXXXXX" och få den signerade transaktionen tillbaka, dvs det är inte möjligt att se den privata nyckeln, bara använda den.

Det är helt omöjligt att läsa ut den privata nyckeln. Den ligger "inlåst" i själva chippet, och skulle man försöka på sig fulheter som att mixtra med matningsspänningen eller temperaturer typ flytande kväve eller liknande för att få chippet att "glitcha" och avslöja nyckeln, så kommer chippet märka at att du fular dig långt innan, och radera nyckeln.

Det chipp du ser på betalkortet, och det chipp som finns i mobilen för att signera trådlösa transaktioner, är exakt samma typ av chipp. Annars hade aldrig Visa/Mastercard godkänt det.

V videopac skrev:
avgift på Swishöverföringar mellan privatpersoner
Det handlade om en månadsavgift på 5 kr och en transaktionsavgift på 1 krona.
Det som företag betalar idag. (månadsavgiften för företag är 50 kr)
Så det är inga pengar att grina om egentligen.

V videopac skrev:
Sedan problemet med folk som hamnar utanför banksystemet
Sådana människor får helt enkelt vända sig till anhöriga, har man hamnat utanför banksystemet och blivit spärrad av alla bankerna så har man misskött sig helt enkelt.

V videopac skrev:
Brottslighet borde bekämpas i sig, utan att blanda in och misstänkliggöra hederligt folk.
Det stora problemet idag är att det idag går att göra brott utan att det syns. Detta tack vare distanskommunikation, så internet har givit oss något på både gott och ont.

På "gamla tiden", ville man köpa eller sälja något så var man tvungen att fysiskt bege sig till en plats. Det fanns goda möjlighet att bli upptäckt av patrullerande poliser eller vittnen, och samma gällde om man ville prata med någon, polisen kunde spana på t.ex. en föreningslokal och lyssna av möten m.m. för att se om man planerade något brottsligt.

Nu går allt det där göra bakom hemmets fyra väggar, både handel, köp/sälj, kommunikation, planera brott i "virtuella möteslokaler" på nätet, dvs chattrum.

På grund av att så många brott numera går att göra bakom hemmets fyra väggar, så behöver övervakningen av de hederliga utökas i samma grad. Det behöver bli mer avlyssning av telefoner och chattkommunikation, mer avlyssning av internet, mer avlyssning av ekonomiska transaktioner m.m. så att allt kan spåras till 100% av polisen, för att komma tillrätta med brottslighet som begås mellan de 4 väggarna hemma.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Vad jobbar du med själv? Har ni rutiner, riktlinjer och arbetsrättslagar att förhålla er till?

Hade du varit ärlig hade du varit kvar, men jag tolkar det som att du drog historien ur röven och trodde att inte styrka med skuldebrev skulle gå vägen.

Man häpnar hur du resonerar.
vad menar du.
T.o.m myndigheten för beredskap säger att man ska ha kontanter hemma.
Sedan menar du att banken måste veta (när du plockar ut dina pengar i kontanter ) vad dessa skall användas till?
Vilket överförmyndighet säger jag bara.
Är det inte dina pengar?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Banken måste rätta sig efter dessa regler.
Vad säger dessa reglerna egentligen? Någon som vet?

R Rolle691 skrev:
Sedan menar du att banken måste veta
Ja det är helt självklart. Det handlar inte om något överförmynderi, utan att det idag är möjligt att begå brott mellan hemmets fyra väggar. Tack vare distanskommunikation så är det fullt möjligt att begå grova brott, t.om. mord med bara hjälp av en dator och ett tangentbord.

Därför behöver mycket övervakas för att komma åt brottslingar som "går under radarn", dvs brottslingar som inte kan upptäckas med konventionellt polisarbete såsom patrullerande poliser och vittnen.

R Rolle691 skrev:
Tidigare sade reglerna att man bara behövde komma tillrätta med penningtvätt. Problemet med detta är att man då inte fick övervaka uttag, bara insättningar, eftersom pengar som redan "är inne i systemet" per definition inte kan tvättas.

Därför lade man till att även finansering av terrorism ska inkluderas.
Nu till årsskiftet kommer en till sak: "finansering av särskilt allvarlig eller upprepad brottslighet" vilket kommer täcka in många fler saker än terrorism. "finansering av särskilt allvarlig eller upprepad brottslighet" kommer täcka in t.ex. hacking, mutor, stölder m.m. och inte bara terrorism.

]
K kortis skrev:
För att stävja stöld av skattepengar och brottsligheten så är det ett steg.
Det gnälls när svartarbetare och andra ekonomiska brottsligar blir av med diesel o verktyg men blir arga om de inte kan använda kontanter, det är ju oxå ett konsekvenstänk.
Det gör inte ett skit för att stävja sådana saker.
Jag har varit kriminell o vet vad jag snackar om.
De kriminella som tjänar miljoner per mån har helt andra kanaler, de har företag o jurister som fixar pengarna till vita som snö. Ni tror väl inte dessa lagar gör ett skit för att hindra ha,bandidos,etc... de som sysslar med ekonomisk brottslighet dvs nu för tiden.. det är där skattepengar försvinner. Sålänge staten inte tänkt sälja knark så förloras inget på knarkförsäljning. Snarare tjänar staten på de, den som knarkare snor från får köpa nytt, svinn i affärer ökar priser då även momsinkomst, o de som säljer knark i lägre led o inte själv knarkar shoppar oftast upp sin vinst.. moms igen..

De som inte tjänar de beloppen utan mer en vanlig lön lever på pengarna bara o sen sparar soc bidrag, lön, försäkringskassa etc på ett utländskt konto.

Sen de flesta utländska kriminella jag känner skickat hem pengarna till sina hemländer.. antingen med muslimernas inofficiella banksystemet el helt enkelt skickar med post el tar med när de besöker.

De här lagarna är totalt tandlösa mot kriminella och irriterar bara vanliga medborgare.

O hur många äldre har inte kontanter liggande när de dör? Ska de misstänkas som kriminella nu, kanske göra husrannsakan innan de ens forslat bort kroppen? Vem vet, de kanske har knark i analen...

• Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
el helt enkelt skickar med post el tar med när de besöker.
Det är ju där som dessa kontantkontroller kommer sätta stopp. När samhället blivit kontantfritt kommer de inte kunna göra så längre.

K KungFreddie skrev:
O hur många äldre har inte kontanter liggande när de dör?
Ett annat exempel på varför kontantkontroll är bra. Det är lätt att sådana pengar smusslas undan så att man ska kunna undandra sig skulder som dödsboet har.
Detta för att man i Sverige har principen att man inte ärver skulder.
I andra länder ärver efterlevande skulderna, och får helt enkelt betala dem, då existerar inte detta problem över huvud taget, eftersom ingen "bouppteckning" och liknande behöver göras, utan där är det bara att komma överens bland de efterlevande och sedan roffa åt sig.
De efterlevande får betala så därför behöver då myndigheter inte lägga sig i.

Men i Sverige har man bestämt att man inte kan ärva skulder, och därför måste man ha ett system med bouppteckning m.m. så att de som avlidna människor lånat av, kan i så stor grad som möjligt, få tillbaka sina lånade pengar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
Att de måste ha kundkännedom, dvs de frågor du svarar på 1 ggn om året typ. Att hindra folk från att ta ut kontanter som de vet är rena är bankernas egna påhitt för de hatar kontanter o vill utrota dom.

Hoppas på en snöstorm träffar Sverige (nästa sommar så ingen dör) som träffa Kanada för 40 år sen typ så folk fattar att man kan inte ha allt digitalt.

Vi kan vara nära www3... då kan du säga hejdå till alla tillgångar som inte är kontant. Vi är nära nato länder så vi kommer få EMP nukes sprängda nästan direkt över oss. Är nästan idiotiskt att inte ha sina sparpengar i guld i sånt här läge. Eller köp grejer som kommer gå åt endå... 10.000 liter drivmedel, installera solceller ( vet dock ej om de klarar emp, men tror de.. får dock köpa par extra styrenheter)
El köp dieselverk från tex Claes ohlson som har 1 år fri retur om du e medlem o de e oöppnad.. men behövs ej öppnas om krig ej bryter ut.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.